PIĄTEK 13.11

 

TEMAT : MAM 6 LAT I POTRAFIĘ LICZYĆ DO SZEŚCIU.

 

Zabawy ruchowe na rozpoczęcie dnia:

- "Myszka skrobie dziurkę" - dziecko stoi na jednej nodze, wykonuje jednocześnie ruchy palcami rąk i stopą, naśladując skrobanie pazurkami dziury. Następuje zmiana nogi, na której dziecko stoi. 

- "Raz, dwa, trzy, smok patrzy!" - rodzic stoi na jednym końcu pokoju bądź korytarza, jest "smokiem". Dziecko stoi na drugim końcu pomieszczenia. Jego zadaniem jest dobiec do smoka, ale może biec tylko wtedy, gdy smok jest odwrócony tyłem i mówi słowa wyliczanki. Po ich wypowiedzeniu smok odwraca się przodem, wówczas dziecko musi zastygnąć w bezruchu. 

 

Słuchanie legendy o toruńskich katarzynkach:

https://www.youtube.com/watch?v=p2X9PEciLRY&feature=share

 Dziecko odpowiada na pytania:

- kto był bohaterem legendy? 

- dlaczego piekarz poprosił swoją córkę o pomoc? 

- czy Kasia znała recepturę na ciasto? 

- jak wykroiła i ułożyła ciasteczka? 

- co się z nimi stało? 

- na czym polegał problem Katarzynki? 

- jak zakończyła się historia? 

 

Manipulowanie kolami z papieru, przeliczanie ich:

Dziecko wycina z papieru 6 równych kół. Układa je w taki sposób, jak to zrobiła Katarzynka, demonstruje sposob połączenia się ciastek. Dziecko liczy kółka i wskazuje, które z nich jest pierwsze, drugie... itd. 

https://www.youtube.com/watch?v=krW2KXLS554&feature=share

https://www.youtube.com/watch?v=do4O-G9ju1A&feature=share

 

Dziecko naśladuje ręką w powietrzu oraz palcem na dywanie sposób pisania cyfry 6, pokazuje na palcach liczbę 6, klaszcze i tupie po 6 razy. Wypowiada się na temat, gdzie można spotkać cyfrę 6 (w numerach budynków, zawodników, na klawiaturze pilota, telefonu komórkowego, na rejestracjach samochodów itp). 

Dziecko układa na dywanie cyfrę 6 z wykorzystaniem sznurka, guzików, innych drobnych przedmiotów. Wodzi palcem po tym kształcie we właściwym kierunku, zaczynając od punktu wskazanego na filmie. 

 

Dziecko manipuluje kostkami domina tak, aby ścianki sąsiadujące dały sumę 6, np 3 i 3, 4 i 2, 5 i 1, 2 i 4, 1 i 5, 0 i 6.

 

Zapoznanie z cyfrą 6 i sposobem jej pisania:

Zadania w kartach pracy - KP2, s. 10-11.

 

Rozmowa na temat przysłowia: Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. 

 

Propozycje działań plastycznych:

- ozdobienie kolorowanki piernika-katarzynki w dowolny sposob

- samodzielne wycięcie z papieru kształtu katarzynki - dziecko składa na pół kartkę papieru, rysuje ołówkiem połowy piernika - trzy łuki, wycina wzór, rozkłada wycinankę i ozdabia ją przy pomocy dowolnych materiałów plastycznych 

- dziecko pod opieką rodzica wykonuje masę solną w proporcjach: 1,5 szklanki mąki, 1 szklanka soli, pół szklanki wody, odrobina oleju. Dziecko wykonuje z masy kształty różnych pierników, wycinając je nożykiem bądź foremkami do ciastek. Rysuje wykałaczką różne wzory na nich. Po wyschnięciu maluje ciastka. 

 


Pliki do pobrania: