WTOREK 07. 04.
TEMAT : WIELKANOCNE TRADYCJE.
Zabawa na powitanie: Zabawa taneczna „ Czarna kura” – Zostań w domu i zatańcz. Z Ziemią Bydgoską – Facebook. https://youtu.be/KlEG5Ad51Hg
1. Zestaw ćwiczeń porannych
- „Witamy się” – powitanie w parach, każde dziecko z rodzicem : dłońmi, ramionami, stopami, kolanami, pośladkami itp.
- „Poranek na wsi” – leżenie na brzuchu z rękami pod głową, na klaśnięcie rodzica rozprostowanie rąk i uniesienie ich wraz z nogami nad podłogę.
- „Koty się budzą” – klęk podparty, dolny odcinek kręgosłupa „wpychamy” mocno w podłogę, aby stał się w tym miejscu wklęsły. Głowę podnosimy. Na hasło „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypychamy” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb, głowę chowamy między ramionami.
- „Koniki” – dziecko biega ostrożnie do muzyki (uderzanie piętami o pośladki).
- „Sadzimy w polu” – pozycja stojąca w rozkroku, skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost. Powtórzenie 4 razy.
- „Idą kaczki” – marsz w różnych kierunkach na ugiętych nogach.
- „Idą krowy” – marsz na czworaka, całe dłonie opieramy o podłogę
- „Zwierzęta piją wodę” – skłony do przodu z pozycji siadu skrzyżnego w kierunku rozłożonej na podłodze gazety tak, aby dotknąć czołem podłogi.
2. Zabawa rozwijająca aparat mowy „ Wielkanoc u języczka” .
Rodzic czyta bajkę, a dziecko wykonuje opisane ćwiczenia
Zbliża się Wielkanoc.Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
3. Zabawa badawcza „Hodowla rzeżuchy”
Rodzic przygotowuje połówki skorupek od jajka( może być pojemniczek z wytłoczek od jajek lub mała doniczka), watę, plastelinę i nasiona rzeżuchy. Z plasteliny i nakrętki po napojach dziecko wykonuje podstawkę pod skorupkę, następnie układa w skorupce lub pojemniku kłębek waty, zrasza wodą i równomiernie rozsiewa nasiona. Ustawia hodowlę w jasnym miejscu. Rodzic zachęca do codziennego podlewania i obserwacji .
4. Zabawa z literkami „Symbole Wielkanocy” – układanie z alfabetu wyrazów : palma, baranek, pisanka, jajko.
5. Praca z książką „ Grafomotoryka” - wykonanie ćwiczeń z poznaną literą „„J”.
6. Praca z książką cz. 3 – ćwiczenie3.40.a –dorysowywanie brakujących części palmy i pisanki.
7. Praca z książką cz. 3 – ćwiczenie 3.40b – przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.