CZWARTEK 02.04 – DOMY ZWIERZĄT
Na podstawie ilustracji w książce „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 58-59
i własnej wiedzy dziecko odpowiada na pytania zadane przez rodzica:
Co to jest gospodarstwo wiejskie?
Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek?
Jak się nazywają dorosłe zwierzęta, a jak młode tych zwierząt?
W jaki sposób należy się zachowywać wobec zwierząt?
Rodzic zwraca uwagę na to, że nie wolno podchodzić do nieznajomych zwierząt, nie należy ich straszyć ani zaczepiać.
Zabawa „Dzień dobry zwierzątka” rozwijająca mięśnie narządów mowy
Rodzic czyta treść opowiadania i wspólnie z dzieckiem ćwiczy narządy mowy J
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) . W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).Krowa zaryczała - muu, muu! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)
Zabawa słuchowo-ruchowa „Ile to kroków”
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca…, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.
Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta do domu”
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat nazw domów, w których mieszkają zwierzęta wiejskie np.:
- Czy wiesz jak nazywa się: dom kury, kaczki, indyka - to kurnik.
dom świnki – to chlewik.
dom krowy – to obora.
dom owcy, kozy – to zagroda.
dom konia - to stajnia.
A gdzie mieszka pies?
Następnie rodzic rozkłada na podłodze napisy – domów zwierząt wiejskich: stajnia, kurnik, chlew, obora, zagroda, buda. Dziecko chodzi między napisami czyta i kładzie odpowiedni dom.
Karty pracy część 3 s. 36a i 36b
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z nietypowym przyrządem – butelka plastikowa
(opis poniedziałek 23.03)
Po południu:
Praca z książką: „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 57 (czytanie tekstu z poznanych liter)
Kto jeszcze ma ochotę na pracę, to niech połączy kropki i pokoloruje obrazki
pliki do pobrania: