WTOREK 31.03 –

 

 

TEMATYKA : WITAMY POWRACAJĄCE PTAKI

 

„Co to za ptak?” – praca z „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 56-57

Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające ptaki które przylatują wiosną do Polski. Rodzic mówi dziecku o tym, że ptaki, które odleciały od nas jesienią wracają z ciepłych krajów wiosną. Dziecko odpowiada na pytania zawarte w książce. Rodzic tłumaczy dziecku, jak zbudowane są ptaki.

 

Wysłuchanie opowiadania czytanego przez rodzica „Szpacze wesele i ptasie trele” -  Stanisław Kraszewski

Ej, piękne to było wesele! Kiedy szpak Szpakowski żenił się z piękną szpaczanką zza rzeki, cały las huczał od plotek. Sroka przygadywała, że szpaczanka ma krzywe piórka w ogonie i jedną nóżkę bardziej. A pan młody dziób złamał w bójce o szpaczankę i teraz krzywo się uśmiecha, ale wiadomo – sroka to stara plotkarka i nikt jej nie uwierzy, dopóki nie zobaczy na własne oczy. Przez te jej plotki Szpakowie nie zaprosili sroki na wesele. Bo i po co? Prezentu państwu młodym nie przyniesie, a jeśli nawet, to kradziony. Bo sroka – nie dość, że plotkarka, to jeszcze złodziejka.

Lista gości była długa i szeroka. Spisana na piasku rzecznym ptasimi pazurkami, zacierana przez wiatr i fale rzeki. A kiedy stary bóbr przeciągnął po piasku pęk gałązek wierzbowych, to już nikt nie wiedział, kto był zaproszony a kto nie. Ale najważniejsze, że jacyś goście przyszli, a raczej przylecieli na skrzydłach.

Wielki zlot gości weselnych rozpoczął się od samego rana, od słowików i skowronków. Wcześnie zawitał gość honorowy i kuzyn Szpakowskiego, szpak Mądrak. Bociany i jaskółki odsypiały długą i męczącą podróż z Afryki

. − Moim słońcem jest księżyc, dniem noc – powiedziała sowa.

Sowa mądra głowa, ale światła nie lubi. Kukułka spóźniła się na wesele, przyleciała zdyszana i wszystkim wmawiała, że szukała miejsca na gniazdo. Czy kto widział kiedyś kukułcze gniazdo?

Kiedy państwo młodzi zaświergotali do siebie radośnie i zaczęli wić wspólne gniazdko, rozpoczęły się ptasie trele.

Pierwszy – szpak, zaczął tak:

− Weselisko miały szpaki, zaprosiły różne ptaki! Oj, tak, tak!

A potem jaskółki:

− Gdy jaskółki się zjawiły, piękną wiosnę wywróżyły! Wit, wit, wit!

Po jaskółkach bociany:

− Przyleciały też bociany, na weselu dalej w tany! Kle, kle, kle!

− Tańczy bocian z bocianową, podskakują sobie zdrowo!

− Nie podskakuj, kiedyś słaby, zbieraj siły swe na żaby!

− Nie na żaby, lecz na dziatki, bo czekają na nie matki!

A gdy kukułka przyleciała spóźniona, ptaki jej przygadywały:

− A kukułka się spóźniała, do gniazd jajka podrzucała!

A na to kukułka:

− Miałabym kukułcze stadko, lecz nie jestem dobrą matką! Ku, ku!

A na to ptaki:

− Ani w gnieździe, ni przy garze, bo najlepiej jest w zegarze!

I znowu kukułka:

− Lepsza matka, gdy przybrana, oj da dana, aż do rana!

I ptaki:

− Dobre chęci, marne skutki, gdy kukułcze są podrzutki!

I kukułka:

− Na wesele się spóźniłam, bo kukułcze gniazdo wiłam!

I ptaki:

− Tyle złego, co dobrego, nie ma gniazda kukułczego!

I kukułka:

− Moje życie to nie bajka, nie ma gniazda, lecz są jajka!

A gdy pojawiła się sowa, ptaki zaśpiewały:

− Przyleciała z dziupli sowa i pod skrzydło głowę chowa!

A na to sowa:

− Oj, tańcować nie jest łatwo, kiedy w oczy razi światło!

A potem ptasi muzykanci podeszli do młodej pary i zaśpiewali:

− Ej, nieraz bywało muzykantów wielu, lecz najwięcej grało na szpaczym weselu!

− Ej, trawy narwały, piórek naznosiły, dla siebie i szpacząt gniazdko będą wiły!

− Szczebiotały szpaki nie tylko od święta, będą miały w gniazdku wesołe szpaczęta!

Ptasie trele i tańce trwały Aż do świtu. A potem było następne wesele i kolejne ptasie gody, aż wszystkie ptaki w lesie uwiły swoje gniazdka. I ja tam byłem, ptasie mleko piłem, o niebieskich migdałach całą noc marzyłem!

 

Po przeczytaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści opowiadania:

Jakie ptaki zostały zaproszone na wesele?

Jakie ptaki przyleciały?

Kogo szpaki nie zaprosiły i dlaczego?

Co mówiły o sobie ptaki?

Co mówiła o sobie kukułka?

Za co ptaki nie lubią kukułek? 

 

Zabawa dydaktyczna „Zimno, ciepło, gorąco”

Zabawa polega na odszukiwaniu przez dziecko  ukrytego przedmiotu przez rodzica. Rodzic  mówi „ciepło”, jeśli zbliża się dziecko  do szukanego przedmiotu a zimno, gdy się od niego oddala. Jeśli jest bardzo blisko szukanego przedmiotu wówczas rodzic mówi  „gorąco” ,a gdy za bardzo się oddali mówi „mróz”. Gdy dziecko znajdzie ukryty przedmiot zabawa zaczyna się od początku, można zamienić się rolami .

 

1. Wprowadzenie litery G, g drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego – globus

 

Dziecko spróbuje rozwiązać zagadkę przeczytaną przez rodzica:

Ma rzeki, ale bez wody.

Ma lasy, ale nie ma tam drzew i zwierząt.

Ma miasta, ale bez ludzi.

Co to takiego?    (mapa, globus)

 

Rodzic prosi dziecko, by podzieliło słowo globus na sylaby (wyklaskując je) i podaje liczbę sylab.

 

Następnie dziecko podaje kolejne głoski w słowie. Określa liczbę głosek. Wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę.

Rodzic prosi, by dziecko podało jak najwięcej słów zaczynających się głoską „g, G” np.: gniazdo, gil, gitara, groch, gumka, gra, gazeta, gofry, goryl, grabki, garnek, gęś, gruszka, Gabrysia, Gustaw, Grażyna  itd. (rodzic przypomina dziecku, że wielką literą piszemy imiona, nazwy miast, państw, rzek itp.).

Rodzic pokazuje jak wygląda wielka i mała, drukowana i pisana litera „G, g”.

Daje dziecku sznurowadło lub skakankę i prosi, by dziecko ułożyło kształt litery na dywanie.

Rodzic pokazuje sposób pisania, zwraca uwagę na kierunek pisania oraz jej miejsce w liniaturze, a dziecko najpierw w powietrzu, na dywanie, potem na karcie rodzica kreśli kształt litery.

Dziecko otwiera książkę czyli KP3/32 i dotykając okienek wskazuje model sylabowy i głoskowy wyrazu (niebieskie-spółgłoski, czerwone-samogłoski).

Dziecko układa wyraz globus z alfabetu ruchomego.

 

Rodzic prosi aby dziecko wymieniło samogłoski: a, e, i, o, u, y

 

Dziecko samodzielnie może ułożyć model głoskowy wyrazu (małe karteczki niebieskie i czerwone).

 

Zabawa ruchowa „Poszukiwanie litery”

Rodzic na dywanie rozkłada w różnych miejscach kilka liter (z ruchomego alfabetu). Gdy klaszcze w ręce, dziecko biega, gdy przestaje, dziecko zatrzymuje się przed literą „g, G”.

 

Praca z książką część 3 s. 32a – odczytywanie wyrazów, łączenie ich z obrazkami i schematami literowymi (KP3, kredki)

 

Praca z książką część 3 s. 32b – zaznaczanie takich samych globusów i podpisów, pisanie litery g, G po śladzie (KP3, ołówek)

 

Praca z książką część 3 s. 33a – kolorowanie skrzydeł i dziobów bocianów w zależności od kierunku lotu ptaków, przeliczanie bocianów (KP3, kredki, ołówek)

 

2. Nauka piosenki „Marzec Czarodziej”

Słuchanie piosenka pt.: „Marzec czarodziej” sł. Anna Berna, muz. Zbigniew Ciechan (YouTube Piosenki przedszkolaka – Marzec czarodziej)

link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E

 

Chodzi marzec -czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus:
I już pączki na patyku,
I już trawka na śnieżniku,
Och ten marzec –czarodziej!

Chodzi marzec – czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki,
Że, aż mruczą bazie kotki.
Och, ten marzec – czarodziej

Chodzi marzec –czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus:
Przez kałużę skaczą kaczki,
Żwawe kaczki przedszkolaczki.

Och, ten marzec czarodziej.

Krótka rozmowa z dzieckiem na temat piosenki.
- Jakie zmiany poczynił w przyrodzie marzec – czarodziej?

- Jakim zaklęciem posługiwał się marzec – czarodziej?

 

Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

 

Zabawa ruchowa „Przebudzenie kwiatów”

Dziecko – kwiat kuca na podłodze. Rodzic włącza spokojną melodię. Dziecko bardzo powoli wstaje – udaje kwiaty – rozkłada ręce na boki i wspina się na palce.

 

Zagadki słuchowe

Rozpoznawanie przez dzieci odgłosów ptaków (YouTube Rozpoznawanie głosów ptaków).

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Kolory wiosny”

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na hasło rodzica – podanie dowolnego koloru – dziecko szuka  przedmiotów w tym kolorze i dotyka go. Rodzic prosi dziecko o powiedzenie, jaki to przedmiot i w jakim kolorze, np. czerwona piłka, zielony samochód, żółta koszulka. Na hasło: Kolory wiosny! dziecko ponownie porusza się swobodnie po pokoju .

 

Zabawa muzyczna „Śpiewanie na raty”

Dziecko i rodzic siedzą na krzesłach.

Dziecko zaczyna śpiewać piosenkę „Marzec-czarodziej”

W dowolnym momencie przerywa śpiew i wskazuje ręką rodzica. Dalszy fragment piosenki jest kontynuowany przez rodzica, aż do kolejnej zmiany.

 

Po południu:

 

Prowadzenie obserwacji przyrodniczych z okna lub balkonu „Wiosenne ptaki” – utrwalenie nazw ptaków przylatujących do kraju: bocian, skowronek, jaskółka, kos, słowik, szpak, kukułka, wilga złocista.

 

Książka: „Ćwiczenia. Motoryka mała i grafomotoryka”

Dziecko:

- Czyta instrukcję obrazkową i lepi z plasteliny gąskę

- Lepi z plasteliny literę „G” i ozdabia ją w dowolny sposób

- Odszuka takie same garnki i rysuje je po śladzie. W każdym garnku rysuje inną potrawę.

- Rysuje szlaczek po śladzie, następnie po kropkach i samodzielnie.

- Pisze literę „g, G” w liniaturze po śladzie i samodzielnie

- Pisze wyrazy w liniaturze po śladzie.

- Doskonali technikę czytania: „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 57