Wtorek 21.04
Temat: Ziemia to nasz dom
1.Zapraszam do porannej gimnastyki – tak jak wczoraj
2.Zabawa badawcza „ Ile wody nam uciekło?”
Rodzic mówi zagadkę: To jest substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna ludziom, zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Po przez proces parowania i skraplania , jej część do nas wraca. ( odp. WODA) Dziecko wyklaskuje i wypowiada sylaby, potem liczy głośno na palcach głoski.
Następnie rodzic zaprasza dziecko do kuchni lub łazienki, odkręca kran tak by woda kapała do podstawionego naczynia ( garnek lub miska).Prosi dziecko, by oszacowało, ile wody może nakapać podczas zajęć. Swoje szacunki dziecko zaznacza flamastrem. Rodzic nastawia zegarek zapisuje czas od chwili odkręcenia kranu.
- Wracamy do kolejnych zajęć
3. „Ekologiczne sudoku”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie.
Rodzic przy dziecku pisze 3 kartki z napisem „woda” wymawiając głośno kolejne litery; 3 kartki z napisem „planeta” i 3 kartki z napisem „ekologia”. Przetasowane daje dziecku. Kartkę A4 dzieli ołówkiem na 3 pola poziome i pionowe. Zadaniem dziecka jest przeczytać wyrazy i ułożyć tak, by nie powtarzały się w rzędach i kolumnach.
4. Zabawa ruchowa przy piosence z YouTube „ Boogie Woogie” – utrwalenie stron i kierunków w przestrzeni
5. Ekoprzyjaciel - praca plastyczna ( w trakcie działania dzieci słuchają znanej piosenki YouTube „Moja planeta”
Dziecka nadmucha balon, rodzic może pomóc . dziecko przygotowuje klej :1 szklanka mąki i 1 szklanka wody, wymieszać w misce na jednolitą papkę. Ze starych gazet naciąć paski około 2cm szerokie, nie muszą być równe. Paski gazet zanurzamy rączkami w kleju i przyklejamy na całym balonie. Na balon przyklejamy około 4 warstwy papieru. Zostawiamy do jutra, by papier wysechł. Resztę kleju przekładamy do małego słoiczka i zamykamy . Przyda się jutro do dalszej pracy.
6. „ Ile wody nam uciekło?” - kontynuacja zabawy badawczej - rodzic sprawdza na zegarku ile czasu upłynęło od rozpoczęcia eksperymentu. Tłumaczy dziecku jak długo kapała woda , porównując czas np. do czasu trwania posiłku. Zaprasza dziecko do kuchni , by sprawdzić czy udało się poprawnie oszacować ilość kapiącej wody. Dziecko mierzy ilość wody szklankami, łyżkami, filiżankami. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka, powodują marnowanie wody. By tego uniknąć trzeba dokręcać kran, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać prysznic zamiast przesiadywać w wannie. Nakapaną wodą podlejemy kwiatki.
7. karty pracy 4, s. 2a
Dla chętnych :
8. Zabawa ruchowa YouTube „Duży i mały skok”
9. YouTube „Ekologiczny dom”- bajka edukacyjna
Pliki do pobrania: