PIĄTEK 15.05

 

TEMAT: JAK DBAĆ O SŁUCH?

 

1.Zabawa na powitanie „Ja lubię tańczyć”

https://www.youtube.com/watch?v=XvuDlPP0qS4

 

2.„Co słychać w hałasie?”

Rodzic prosi dziecko o przeczytanie zdań z „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI”

str. 70 – 71.  A rodzic w tym czasie zakłóca mu czytanie np. głośną muzyką. Po kilku minutach prosi dziecko by opowiedziało co przeczytało. Dalsza część rozmowy prowadzi do wniosków w czym nam przeszkadza hałas.

 

3.Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica pt. „Hałasowanie” Grzegorza Kasdepke

 

Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!

– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum.

Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.

– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar.

– Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…

Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.

– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. –

Zawsze był taki kulturalny…

– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.

– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba.

Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba

było zająć się zemdloną bileterką.

 

4.Po wysłuchaniu treści opowiadania, rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:

Dokąd wybrali się Kuba i Buba? Kto im towarzyszył?

Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?

Jak należy zachować się w miejscach publicznych?

 

5.Karta pracy cz.4 str. 19b

 

6.Zabawa badawcza „Grająca woda”

Przed dzieckiem stoi butelka z woda i 4 kieliszki na nóżce. Dziecko trzyma mocno za nóżkę kieliszek i suchym palcem wodzi po brzegu kieliszka. Rodzic zadaje pytanie, czy słyszy jakiś dźwięk. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność mokrym palcem. Powinno usłyszeć dźwięki. Do kieliszka dziecko nalewa wody i ponownie, mokrym palcem próbuje na nim grać. Do kolejnych kieliszków nalewa różną ilość wody i porównuje dźwięki. Dziecko sprawdza od czego zależy wysokość dźwięku.

 

7.Zagadki słuchowe „Jaka to melodia?”

https://www.youtube.com/watch?v=rVXa2D0M_9A

 

8. językowa z wykorzystaniem ruchomego alfabetu „Układamy sylaby”

Rodzic prosi dziecko o wyjęcie z alfabetu liter h, H oraz samogłosek (o, a, e, i, u, y) i zaprasza do zabawy. Mówi różne słowa, które rozpoczynają się głoską h. Zadaniem dziecka jest ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszysz w tych słowach i układanie sylab jedna pod drugą, aby można było łatwo sprawdzić poprawność wykonania zadania. (Przykładowe słowa: hałas, hamak haki, huba, Helena, hipopotam, huragan…)

 

9.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z kubeczkiem (12.05)