CZWARTEK 14.05

 

TEMAT: MUZYKA OKOLICZNOŚCIOWA

 

1.Rozgrzewka na powitanie „Dźwięki wysokie i niskie”

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU 

 

2.Rodzic zaprasza dziecko do uważnego słuchania wiersza „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one” Agnieszki Frączek

 

Wróbel w gości wpadł do wron.

I już w progu, jak to on,

bardzo grzecznie: - Ćwir, ćwir! – rzekł.

Wrony na to w dziki skrzek:

- Co on gada?!

- Kra, kra, kra!

- Tyś słyszała to, co ja?

- Jakiś jazgot?

- Zgrzyt?

- I brzdęk?

- Co to był za dziwny dźwięk?!

Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.

Wtedy wrony: buch, bam, bęc!

po kolei spadły: bach!

Z przerażenia wprost na piach.

A gdy otrzepały puch,

oczyściły z piachu brzuch,

skrzydła, dzióbek oraz pięty,

rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:

Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?

Jak myślisz, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?

Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”?

Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?

Czy pasuje ono do każdej sytuacji?

Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?

Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?

Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

 

3.Zabawa w skojarzenia „Jaka muzyka pasuje?”

Rodzic włącza fragmenty utworów i prosi dziecko, aby skojarzyło do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują.

https://www.youtube.com/watch?v=dwiRNWaYkaQ

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

https://www.youtube.com/watch?v=nOW3uGG61yo

https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w

https://www.youtube.com/watch?v=544uvoKQiMo

https://www.youtube.com/watch?v=M-whusDJHeY&list=PLms71bxMS8VB-

 

Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:

Opowiedz proszę, słowami, jaka muzyka, najbardziej pasuje do tańca?

Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach? Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo? Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz?

Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka? W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjachniektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak podkreślić, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Można przywołać sytuację z wiersza „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one, aby jeszcze raz podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.

 

4.Zabawa matematyczna „Rytm z nakrętek”

Rodzic z dzieckiem mają po 12 nakrętek od butelek w trzech kolorach. Rodzic układa rytm 3-4 elementowy, a dziecko odtwarza ten rytm i dalej kontynuuje.

 

5.Karta pracy cz.4 str. 19a i 20b