PONIEDZIAŁEK 18.05

 

TEMAT” TYGODNIA: „DOMOWI ULUBIEŃCY

 

1.Piesek – zabawy dźwiękonaśladowcze z wierszykami E. Szwajkowskiej. Rodzic czyta bądź recytuje wiersz ze szczególnym uwzględnieniem słów dźwiękonaśladowczych – dzieci je powtarzają.

Piesek

Elżbieta Szwajkowska

 

Warczy piesek wrrrrr!

Brzmi to strasznie – brrrr!

Niech już tak nie warczy,

warczenia wy

star

czy

Psy skowyczą, ujadają,

wyją, skomlą lub szczekają.

Gdy są psy zadowolone,

każdy macha swym ogonem.

 

2.Poranne zabawy ruchowe nr 18.

,,Majowy deszczyk”. Dzieci biegają swobodnie po całej sali. Na hasło  Pada deszczyk! kucają i zakrywają głowę – chowają się przed deszczem.

,,Kot i myszki” Dzieci to myszki, rodzic to kot. Dzieci chodzą na czworakach. Na hasło: Idzie kot! kulą się i nie ruszają. Kot chodzi po sali i szuka myszki, która się poruszyła.

,,Papugi”. Dzieci biegają , machając ramionami – naśladują lot papug.

,,Króliczki”. Dzieci robią przysiad podparty. Na sygnał  skaczą i udają króliki.

 

3. Pimpuś – słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej.

Pimpuś

Anna Świrszczyńska

Pies Marka nazywa się Pimpuś. Ten Pimpuś ma brązową łatkę.

– Zgadnij – gdzie?

– Na grzbiecie?

– Nie.

– Na brzuszku?

– Nie.

– Na ogonie?

– Nie.

– No, to gdzie?

– Na nosie.

Pytają się Pimpusia kwiatki:

– Po co ci łatka na nosie?

– Żeby było ładniej.

Więc kwiatki się dziwią i szepcą jeden do drugiego:

– Ach, ach! Nasz Pimpuś to dopiero elegant!

Pytają się Pimpusia białe chmurki, co płyną po niebie i zawsze się spieszą:

– Po co ci łatka na nosie?

A Pimpuś robi mądrą minę:

– Żeby było w nosek cieplej.

Więc chmurki zdziwiły się jeszcze bardziej płynąc szybko dalej, opowiadały wszystkim:

– Widziałyśmy takiego psa, co nosił łatkę na nosie, żeby mu było cieplej.

Przyszedł raz Pimpuś do kuchni, a tam mama robi kluski. Pełno mąki na stol­nicy. Pimpuś musi zobaczyć, co to. Wsadził nos w mąkę, powąchał i wybiegł na dwór.

A tu wszyscy w krzyk:

– On już nie ma łatki na nosie!

Idzie Pimpuś do lusterka, patrzy – cały nosek biały.

– Zgubiłem moją śliczną łatkę. Gdzie jej szukać?

Na podwórku – nie ma.

Na ulicy – nie ma.

Usiadł pies i płacze. Łzy mu ciekną – kap, kap. Po kosmatej mordeczce, po nosie. Otarł je łapą.

A tu wszyscy w krzyk:

– Pimpuś znowu ma łatkę na nosie!

Fiu, jak się ten Pimpuś cieszył! Chwycił w pysk ogon i kręcił się w kółko.

Wybiegł Marek, pan Pimpusia. Wziął go na ręce i zaczął się śmiać:

– Pimpuś, jesteś strasznie głupi pies, ale cię kocham!

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: O kim była mowa w opowiadaniu?; Jak wabił się piesek?; Gdzie miał brązową łatkę?; Co się stało z łatką po wizycie w kuchni?; Gdzie szukał łatki Pimpuś?; Czy ją znalazł?; Co powiedział pan Pimpusia o swoim piesku?

 

4.„Duży pies – mały pies” – zabawa ruchowa. Dzieci swobodnie poruszają się przy znanej piosence. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i czekają na hasło:Duże psy! przysiadają na dywanie i naśladują niskie, grube Hau, hau. Jeśli usłyszą: Małe pieski! –wspinają się na palce, machają „łapkami” i wydają wysoki, piskliwy dźwięk: Hau, hau!.

 

5.„Psy małe i duże” – praca z obrazkiem. Oglądanie książkek, albumów o psach, zdjęć w internecie–rodzic razem z dziećmi ogląda je, rozmawia o wyglądzie, o wielkości, o przeznaczeniu psów.

 

6.,,Przyjaciel pies” – praca plastyczna. Pies do złożenia wg wzoru z figur geometrycznych – badanie kształtu, nazywanie figur. Rodzic układa z figur geometrycznych (klocki lub wycięte figury) psa, potem prosi dzieci, by ze swoich figur zrobiły to samo. Duży okrąg posłuży za głowę psa, małe koła – to uszy, trójkąty będą nogami zwierzęcia i ogonem. Na podobnej zasadzie mogą powstać inne stwory i przedmioty.

 

7.„Pieski do budy” – zabawa ruchowa. Dzieci-pieski chodzą na czworakach. Na hasło  Pieski do budy! – dzieci szybko wchodzą na kocyk rozłożony na podłodze. Na hasło: Pieski na spacer! znów chodzą na czworakach.