PIĄTEK  17.04

 

1.Pomysły na zmysły „ Brzmisz jak ktoś , kto czuje….

Przygotowanie: trzy rysunki buziek przestawiających radość, smutek i złość ( buźki może    wykonać dziecko).

Dziecko losuje kartonik z buźką, nazywa przestawioną na nim emocję oraz szuka w  najbliższym otoczeniu przedmiotów, które wydają dźwięk kojarzący się z tą emocją.

  

2.Usłysz , aby zrozumieć „ Koty skaczące przez płoty”

Zaproponuj dziecku zabawę w aktorów. Zadaniem ma być odtwarzanie wypowiadanych zdań ruchem i mimiką. Wypowiadaj zdania, w dowolny sposób modelując głos, dostosuj sposób mówienia do możliwości rozwojowych dziecka. Możesz           

mówić szeptem, zasłaniać usta chusteczką podczas mówienia, mówić przez tubę zrobioną z kartki papieru, krzyknąć do dziecka stojącego kilka metrów od ciebie, mówić basem, albo bardzo wysokim głosem. Poproś dziecko o powtórzenie zdań,     

które wypowiadasz. Układaj zdania, w których występują słowa brzmiące podobnie.

Przykłady zdań , które możesz wykorzystać w zabawie:

   Spójrz! Koty skaczą przez płoty.

   Ten papierowy samolot ćwiczy loty i wpadnie w lody.

   Tu wisi półka, a tam leży bułka.

   W lesie lata sobie kos, a pod drzewem leży kosz.

   Ten pasek na dywanie, to rozsypany piasek.

   Widzę na łące bąki , a na drzewach pąki.

   To kura, a to góra złotych jajek.

   To puszka , do której wpadła gruszka.

 

3.Zestwa zabaw ruchowych „ Zabawy z gąbkami”.

Przygotowanie: gąbka( np. zmywak), koszyk, sznurek.

- Unieś gąbkę palcami stóp:Dziecko kładzie gąbkę na podłodze , próbuje ją chwycić palcami bosej stopy i unieść , potem następuje zmiana nóg ( ćw. powtórz 4x).

- Podrzuć i złap:Na sygnał słowny dziecko podrzuca gąbkę jedną ręką , a chwyta ją oburącz (4x)

- Podrzuty w marszu :Dziecko maszeruje w różnych kierunkach, podrzucając gąbki oburącz i chwytając ją dwiema rękami.

- Kto rzuci najdalej:Wyznaczamy linie , z której będziemy wykonywać rzuty. Na sygnał słowny,  dziecko rzuca gąbkę jedną ręką jak najdalej przed siebie, potem podbiega, podnosi ją i wraca na linie rzutu (3x)

- Kto kopnie dalej:Dziecko staje na linii startu, na sygnał słowny kopie gąbkę prawą nogą daleko przed siebie. Biegnie po nią i powtarza ćwiczenie ze zmiana nóg.

- Z gąbką na głowie:Na dywanie leży sznurek, w linii prostej. Dziecko umieszcza gąbkę na głowie, ręce szeroko rozkłada w bok. Przechodzi powoli po sznurku, tak by gąbka nie spadła.( 4x)

- Przejdź po kamieniach:Na dywanie rozłożone gąbki, w małych odległościach od siebie. Dziecko przechodzi po nich jak po kamieniach w strumieniu.

 

4.Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „ O krasnoludkach i sierotce Marysi”.

Po wysłuchaniu wiersza rozpoczyna się tzw. „burza mózgów”.Rodzic pyta: Jak myślisz, czy krasnoludki są na świecie? Czy ktoś widział krasnoludka? Co ty o tym sądzisz?

 

5.Zabawa ruchowa „ Krasnale i olbrzymy”

Wybieramy dowolny instrument lub przedmiot codziennego użytku wydający dźwięki. Gdy rodzic gra szybki rytm , to dziecko zmienia się w krasnoludka- trzymając się pod boczki, biegając na paluszkach. Gdy rytm jest wolny, dziecko zmienia        się w olbrzyma, który wolno się porusza, stawiając duże kroki.

 

6.Ćwiczenie logorytmiczne „ Krasnoludek”.

Dziecko klaszcze, tupie i uderza rękami na zmianę o kolana podczas recytowania  rymowanki:Gdy pójdziemy do ogródka,To znajdziemy krasnoludka.

 

7.Lepienie z plasteliny krasnoludka.

 

8.Zabawa taneczna do znanej piosenki „ My jesteśmy krasnoludki” oraz ilustracja ruchowa poszczególnych fragmentów utworu.