PIĄTEK 17.04
1.Pomysły na zmysły „ Brzmisz jak ktoś , kto czuje….
Przygotowanie: trzy rysunki buziek przestawiających radość, smutek i złość ( buźki może wykonać dziecko).
Dziecko losuje kartonik z buźką, nazywa przestawioną na nim emocję oraz szuka w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które wydają dźwięk kojarzący się z tą emocją.
2.Usłysz , aby zrozumieć „ Koty skaczące przez płoty”
Zaproponuj dziecku zabawę w aktorów. Zadaniem ma być odtwarzanie wypowiadanych zdań ruchem i mimiką. Wypowiadaj zdania, w dowolny sposób modelując głos, dostosuj sposób mówienia do możliwości rozwojowych dziecka. Możesz
mówić szeptem, zasłaniać usta chusteczką podczas mówienia, mówić przez tubę zrobioną z kartki papieru, krzyknąć do dziecka stojącego kilka metrów od ciebie, mówić basem, albo bardzo wysokim głosem. Poproś dziecko o powtórzenie zdań,
które wypowiadasz. Układaj zdania, w których występują słowa brzmiące podobnie.
Przykłady zdań , które możesz wykorzystać w zabawie:
Spójrz! Koty skaczą przez płoty.
Ten papierowy samolot ćwiczy loty i wpadnie w lody.
Tu wisi półka, a tam leży bułka.
W lesie lata sobie kos, a pod drzewem leży kosz.
Ten pasek na dywanie, to rozsypany piasek.
Widzę na łące bąki , a na drzewach pąki.
To kura, a to góra złotych jajek.
To puszka , do której wpadła gruszka.
3.Zestwa zabaw ruchowych „ Zabawy z gąbkami”.
Przygotowanie: gąbka( np. zmywak), koszyk, sznurek.
- Unieś gąbkę palcami stóp:Dziecko kładzie gąbkę na podłodze , próbuje ją chwycić palcami bosej stopy i unieść , potem następuje zmiana nóg ( ćw. powtórz 4x).
- Podrzuć i złap:Na sygnał słowny dziecko podrzuca gąbkę jedną ręką , a chwyta ją oburącz (4x)
- Podrzuty w marszu :Dziecko maszeruje w różnych kierunkach, podrzucając gąbki oburącz i chwytając ją dwiema rękami.
- Kto rzuci najdalej:Wyznaczamy linie , z której będziemy wykonywać rzuty. Na sygnał słowny, dziecko rzuca gąbkę jedną ręką jak najdalej przed siebie, potem podbiega, podnosi ją i wraca na linie rzutu (3x)
- Kto kopnie dalej:Dziecko staje na linii startu, na sygnał słowny kopie gąbkę prawą nogą daleko przed siebie. Biegnie po nią i powtarza ćwiczenie ze zmiana nóg.
- Z gąbką na głowie:Na dywanie leży sznurek, w linii prostej. Dziecko umieszcza gąbkę na głowie, ręce szeroko rozkłada w bok. Przechodzi powoli po sznurku, tak by gąbka nie spadła.( 4x)
- Przejdź po kamieniach:Na dywanie rozłożone gąbki, w małych odległościach od siebie. Dziecko przechodzi po nich jak po kamieniach w strumieniu.
4.Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „ O krasnoludkach i sierotce Marysi”.
Po wysłuchaniu wiersza rozpoczyna się tzw. „burza mózgów”.Rodzic pyta: Jak myślisz, czy krasnoludki są na świecie? Czy ktoś widział krasnoludka? Co ty o tym sądzisz?
5.Zabawa ruchowa „ Krasnale i olbrzymy”
Wybieramy dowolny instrument lub przedmiot codziennego użytku wydający dźwięki. Gdy rodzic gra szybki rytm , to dziecko zmienia się w krasnoludka- trzymając się pod boczki, biegając na paluszkach. Gdy rytm jest wolny, dziecko zmienia się w olbrzyma, który wolno się porusza, stawiając duże kroki.
6.Ćwiczenie logorytmiczne „ Krasnoludek”.
Dziecko klaszcze, tupie i uderza rękami na zmianę o kolana podczas recytowania rymowanki:Gdy pójdziemy do ogródka,To znajdziemy krasnoludka.
7.Lepienie z plasteliny krasnoludka.
8.Zabawa taneczna do znanej piosenki „ My jesteśmy krasnoludki” oraz ilustracja ruchowa poszczególnych fragmentów utworu.