WTOREK 14.04
1. Masażyk, zabawa relaksacyjna z tekstem „ Tańcowały dwa Michały”.
Rodzic z dzieckiem siedzi jedno za drugim, tak aby jedna osoba mogła masować plecy drugiej. Rodzic przedstawia dziecku tekst i demonstruje ruchy masażu ( rodzic rytmicznie przebiera palcami po plecach dziecka, zataczając jednym palcem duże koła, drugim szybciej małe koła, następuje zmiana).
Tańcowały dwa Michały,
Jeden duży , drugi mały.
Jak ten duży zaczął krążyć,
To ten mały nie mógł zdążyć. ( J. Tuwim).
2. Zabawa językowa „ Mały Michaś, duży Michał”.
Dziecko wymyśla imiona, ( mogą być np. imiona z naszej grupy) zaczynając od swojego: Jestem Lenka, mała Lenka, a rodzic kontynuuje duża Lena.
3. „ Małe i duże”- układanie obrazków parami.
Na dywanie leżą ilustracje w kolejności losowej, przedstawiające to samo, ale w dwóch różnych rozmiarach wynikających z różnicy wieku np. koń i źrebak. Dziecko nazywa poszczególne elementy, w celu sprawdzenia czy są dziecku znane i prosi dziecko by połączyło w pary (mogą to być zwierzęta i rośliny). Rodzic dba by dziecko ułożyło obrazki w pary w sekwencji rosnącej, czyli np. sadzonka, a potem drzewko. Na koniec podsumowuje i opisuje, np. Z małego szczeniaczka wyrośnie duży pies/ Z małej roślinki wyrośnie duże drzewo. Na koniec dodaje: Z ciebie tez wyrośnie dorosły człowiek.
4. Zabawa ruchowa „ Cicho lub głośno”. Rodzic prosi aby dziecko zamknęło oczy. Mówi , że usłyszy teraz kroki ogromnych stóp i małych stópek, a jego zadanie polega na odgadnięciu kto idzie.
5. „Stopy i stópki”- obrysowywanie i kolorowanie obuwia ( może w domu znajdą państwo obuwie, które jest już za małe dla dziecka i to aktualne, można porównać ich wielkość i polecić dziecku by obrysowało obuwie i pokolorowało).
6. Zabawa ruchowa „ Kroki i podskoki”. Rodzic uderza miarowo w kołatkę lub inny przedmiot. Dziecko spaceruje ,spokojnie stawiając kroki. Kiedy rodzic gra szybciej, dziecko zaczyna wykonywać podskoki. Gdy rodzic robi pauzę, dziecko szybko kuca.
7. „I ja tez urosnę”- praca z opowiadaniem ( Czesław Janczarski „ Miś Uszatek i przyjaciele” s.14-15).
Rodzic czyta dziecku opowiadanie, trzymając w ręku pluszową zabawkę Misia Uszatka i odgrywa nią te kwestie, które w opowiadaniu mówi Miś.Po przeczytaniu tekstu rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści.
Przykładowe pytania:
Dlaczego trawa , rzodkiewka i chwasty urosły na grządce?
Co robił uszatek, kiedy zaczął padać deszcz?
Dlaczego Miś pozostał na deszczu?
Dlaczego żabka śmiała się z Misia?
A ty jak myślisz, co możesz zrobić , aby urosnąć?