ŚRODA 30.03.2021r.

 

TEMAT: KOLOROWE PISANKI

 

1.Zabawa na powitanie – ćwiczenie oddechowe „Piórko”

Rodzic i dziecko podrzucają do góry piórko (każde swoje). Dmuchamy na piórko, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.

 

2.Zabawa badawcza „Gumowe jajko”

Do zabawy potrzebne będą: ocet, surowe jajko w skorupce, słoik.

Wkładamy ostrożnie jajko do słoika i zalewamy octem tak, aby było całkowicie zanurzone. Odstawiamy na 24 godziny, obserwując co jakiś czas co dzieje się z jajkiem. Po odczekaniu doby ostrożnie wyjmujemy jajko ze słoika. Podświetlając je można zobaczyć gdzie jest żółtko. Jajko jest elastyczne odbija się jak piłeczka (na blacie stołu). 

                       

3.Śpiewanie piosenki „Pisanki” – utrwalenie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

4.Słuchanie opowiadania pt.: „Bajka o pisankach” A. Galicy

Zniosła Kura cztery jajka.

- Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona - leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie i poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

- Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom

- cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

- Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka

- nie chcemy skończyć na patelni.

- Ale co robić, co robić?

- postukiwały się skorupkami.

- Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie - nie dam się usmażyć!

A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedronki.

- Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

- Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

- Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko turlając się wesoło.

- Ciekawe, co ono myśli? – zastanawiały się Jajko-Biedronka, Jajko-Tygrys i Jajko-Jajko? I  wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

- Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

- Pospiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

- Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

- Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.

- Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i …wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek. Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka popiskując cichutko: Wielkanocna bajk – wyklułem się z jajka. Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana. A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

Po przeczytaniu bajki, rodzic zadaje dziecku pytania:

- Ile jajek zniosła kura?

- Dlaczego jajka uciekły?

- Co się przydarzyło każdemu jajku?

 

5.Zabawa ruchowa „Gdzie jest pisanka?”

Rodzic chowa pisankę w różne miejsca, zadaniem dziecka jest odnalezienie pisanki na podstawie wskazówek (można mówić zagadkami, opisywać miejsce lub kierować dziecko jak w zabawie „ciepło-zimno”).

 

6.Zabawa matematyczna „Działania z kolorowymi pisankami”:

Do zabawy potrzebne będą: wycięte sylwety pisanek z kolorowego papieru w 3 lub 4 kolorach i białe kartki.

-  Zabawa klasyfikacyjna „Segregujemy pisanki” Dziecko segreguje wycięte wcześniej z rodzicami sylwety pisanek według koloru.

- Zabawa w rytmy „A co po tej pisance?” – Rodzic rozpoczyna układać rytm z kolorowych jajek. Dziecko kontynuuje rytm układając kolejne pisanki na białej kartce, stole lub podłodze. Układanie rytmów rozpoczynamy układać zawsze od lewej strony, np.:

* niebieska, czerwona, niebieska, czerwone itd.

* czerwona, zielona, zielona, czerwona, zielona, zielona itd.

* niebieska, niebieska, żółta, żółta, niebieska, niebieska itd.

* zielona, czerwona, żółta, zielona, czerwona, żółta itd.