ŚRODA 30.03.2021r.
TEMAT: KOLOROWE PISANKI
1.Zabawa na powitanie – ćwiczenie oddechowe „Piórko”
Rodzic i dziecko podrzucają do góry piórko (każde swoje). Dmuchamy na piórko, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.
2.Zabawa badawcza „Gumowe jajko”
Do zabawy potrzebne będą: ocet, surowe jajko w skorupce, słoik.
Wkładamy ostrożnie jajko do słoika i zalewamy octem tak, aby było całkowicie zanurzone. Odstawiamy na 24 godziny, obserwując co jakiś czas co dzieje się z jajkiem. Po odczekaniu doby ostrożnie wyjmujemy jajko ze słoika. Podświetlając je można zobaczyć gdzie jest żółtko. Jajko jest elastyczne odbija się jak piłeczka (na blacie stołu).
3.Śpiewanie piosenki „Pisanki” – utrwalenie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
4.Słuchanie opowiadania pt.: „Bajka o pisankach” A. Galicy
Zniosła Kura cztery jajka.
- Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona - leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie i poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
- Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom
- cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!
- Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka
- nie chcemy skończyć na patelni.
- Ale co robić, co robić?
- postukiwały się skorupkami.
- Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie - nie dam się usmażyć!
A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedronki.
- Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
- Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
- Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko turlając się wesoło.
- Ciekawe, co ono myśli? – zastanawiały się Jajko-Biedronka, Jajko-Tygrys i Jajko-Jajko? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!
- Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
- Pospiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
- Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.
Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
- Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.
- Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i …wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek. Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka popiskując cichutko: Wielkanocna bajk – wyklułem się z jajka. Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana. A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.
Po przeczytaniu bajki, rodzic zadaje dziecku pytania:
- Ile jajek zniosła kura?
- Dlaczego jajka uciekły?
- Co się przydarzyło każdemu jajku?
5.Zabawa ruchowa „Gdzie jest pisanka?”
Rodzic chowa pisankę w różne miejsca, zadaniem dziecka jest odnalezienie pisanki na podstawie wskazówek (można mówić zagadkami, opisywać miejsce lub kierować dziecko jak w zabawie „ciepło-zimno”).
6.Zabawa matematyczna „Działania z kolorowymi pisankami”:
Do zabawy potrzebne będą: wycięte sylwety pisanek z kolorowego papieru w 3 lub 4 kolorach i białe kartki.
- Zabawa klasyfikacyjna „Segregujemy pisanki” – Dziecko segreguje wycięte wcześniej z rodzicami sylwety pisanek według koloru.
- Zabawa w rytmy „A co po tej pisance?” – Rodzic rozpoczyna układać rytm z kolorowych jajek. Dziecko kontynuuje rytm układając kolejne pisanki na białej kartce, stole lub podłodze. Układanie rytmów rozpoczynamy układać zawsze od lewej strony, np.:
* niebieska, czerwona, niebieska, czerwone itd.
* czerwona, zielona, zielona, czerwona, zielona, zielona itd.
* niebieska, niebieska, żółta, żółta, niebieska, niebieska itd.
* zielona, czerwona, żółta, zielona, czerwona, żółta itd.