PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

 

KRĄG  TEMATYCZNY  - OBSERWUJEMY POGODĘ

 

Temat:  Ach ta pogoda - co to takiego?

Pomoce: kartka A3 lub szary papier, kredki, pisaki

 

1 Pogodowe zamieszanie – zabawa orientacyjno- porządkowa. Na hasło, które wypowiada rodzic :

słońce świeci- dzieci maszerują po pokoju w różnych kierunkach. 

deszczyk pada – uciekają przed deszczem, chronią się „przyklejają” plecy do ściany. Możemy urozmaicić wystukując rytm zachęcający do marszu, do podskoków …Zabawę powtarzamy kilkakrotnie .

 

2 Rozwiązywanie zagadek o pogodzie – rodzice przeczytają , a dzieci z uwagą słuchają i zgadują. W trakcie zgaduj-zgaduli, gdy odgadniemy to wymawiamy kolejne głoski w odgadniętym słowie- wyrazie ,samogłoski wymawiamy nieco dłużej, dzielimy na sylaby. Pokuśmy się o napisy przygotowane dla dzieci do odczytania wyrazów – dziecko zgaduje, wymawia ,głoskuje, odczytuje.

 

Co to za ogrodnik ? konewki nie ma ,a podlewa kwiaty i drzewa . /deszcz/

Gdy wczesnym rankiem na łące znajdziesz, może to perły w trawie odnajdziesz.  /rosa/

Nic nie widać od samego rana. Ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martw się to nie szkodzi, bo słońce wróci za kilka godzin. /mgła/

Huczy, świszczy leci w pole, czyni w koło swe swawole. Zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole./wiatr/

Kiedy leci nic nie gada, cicho i ostrożnie siada. Lecz o wiośnie kiedy znika, to dopiero szum, muzyka./śnieg/

Dom pszczół i Ewa to będzie …..ul-Ewa  /ulewa/

Pada z góry z czarnej chmury, nie śnieg , nie deszcz. W słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest czy wiesz ? /grad/

 

3 Kapryśna pogoda – wiersz Bożeny Formy, wysłuchajmy wspólnie wiersza na yutube: Wiersz- Kapryśna pogoda.   Po wysłuchaniu zadajemy dzieciom pytania:

Kto był głównym bohaterem?

Jakie postacie wezwała do siebie natura ?

jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku.

Czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku? Np. jaka jest latem, a jaka w zimie, podaj różnice.

 

4  Jaka jest dzisiaj pogoda ?-założenie kalendarza pogody. Popatrzmy za okno i powiedzcie: jaka jest dzisiaj pogoda? Jakie zjawiska atmosferyczne zaobserwowałyście. Od dzisiaj będziecie prowadzić obserwacje przyrodnicze i odnotowywać wasze spostrzeżenia . Ustalamy wspólne zasady :

- termin prowadzenia  obserwacji – od poniedziałku do niedzieli - czas trwania – 2-3 minuty

- godziny obserwacji – rano godzina 8.00, południe godzina 12.00 , wieczór godzina 19.00

- sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe.  Popatrzcie na przykładowy kalendarz pogody.

Youtube : Kalendarz pogody  TWÓRCZE  ŁAPKI

 

Życzę wspaniałej wspólnej pracy. Ale będzie się działo !

Dziękuję za przesyłane zdjęcia , widać waszą pracę .SUPER !!! się spisujecie .Brawo rodzice !!!