ŚRODA 3.06
TEMAT: OSWAJAMY SIĘ Z CIEMNOŚCIĄ.
1.Ćwiczenia w parach rodzic - dziecko https://youtu.be/VniYZ3OjCic
2.Słuchanie wiersza „ Czarna jama” J. Papuzińskiej.
Przed wysłuchaniem wiersza przez dziecko rodzic prosi , aby zwrócić uwagę na:
- Kto jest bohaterem utworu - chłopiec, czy dziewczynka?
- Czego boi się bohater wiersza?
- Co to jest lęk?
- Czym jest „czarna jama” z wiersza?
Nie wie tata ani mama, że jest w domu czarna jama….
Czarna, czarna, czarna dziura bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam lub, gdy w nocy się obudzę,
To się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko, jakby przeszło ślimaczysko…
Może żyć tam wstrętne zwierzę, co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona, coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie….. Ła!
Ojej, tato, ojej, mamo, Uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj , mamo drzwi, bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść….
Może tkwi tam mała bieda, która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować? Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja- odważny, ja- zuchwalec wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło, ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu mięciutki kurz. Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora, nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma w domu żadnych jam!
Rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę pomagając pytaniami:
- Kto jest bohaterem utworu -chłopiec, czy dziewczynka?
- Po czym to poznałeś?
- Czego boi się bohater wiersza?
- Co to jest lęk?
- Czy to dobrze, czy żle się bać?
- Jak radzimy sobie z lękiem przed nieznanym?
- Czym jest „czarna jama” z wiersza?
- Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
3.„Poruszamy się jak…” – ruchowa zabawa dramowa. Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic uderza w dłonie i wydaje kolejne instrukcje:
Chodzimy jak ludzie zmęczeni,
Chodzimy jak ludzie smutni,
Chodzimy jak ludzie weseli itp.
4.Zabawa „Co widziszw ciemności”?
Dziecko chowa się na chwilę pod koc (jeżeli ma obawy nie musi).Następnie mówi o swoich uczuciach i wrażeniach.
5.Utrwalenie piosenki - Nasze emocje https://youtu.be/kRJFN6V7TB4
6.Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek
7.„Nasze uczucia” – samodzielna praca z KZ (s. 72–73) – czytanie prostych wyrazów
8.Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje.