WTOREK 2.06.
KTO MIESZKA W WIGWAMIE ?
Pomoce :gazety, klej, nożyczki, kredki , farby, bloki, karty pracy do wydruku.
1.Ćwiczenia poranne – rozciągamy się, ziewamy, przeciągamy się,
- podskoki obunóż w tył i w przód, podskoki na boki,
- krążenie biodrami w prawą stroną, w lewą
- leżenie na brzuchu –naśladujemy jazdę na rowerze
- ćwiczenia rozluźniające –siad na pięty, wyciągamy ręce przed siebie, skłon do podłogi .
2.Indiański taniec- improwizacja ruchowa przy muzyce indiańskiej – dzieci ruchem ciała starają się oddać charakter muzyki, skupiają się na jej rytmie, wykonują swój własny oryginalny taniec.
youtube: # śpiewające brzdące# Indiański taniec - piosenki dla dzieci
3.Zabawa językowa – zabawa językowa ,wymyślanie indiańskich imion. Proponujemy zabawę w wymyślanie indiańskich imion. Wyjaśniamy dzieciom, że imiona Indian są dwuczłonowe lub wieloczłonowe i określają cechy danego człowieka, nie mogą być obraźliwe – Ryczący Bawół, Szemrzący Strumyk, Sokole Oko, Wielka Stopa
4.„W indiańskiej wiosce” –poznawanie charakterystycznego stroju, narzędzi, obrzędów indiańskich- opowieść ruchowa. W tej wizualizacji rodzice to narratorzy, a dzieci wchodzą w role -indianie .
W pewnej indiańskiej wiosce zapanował głód - dzieci naśladują język rozpaczy- uuuu. Indianin Wielkie Sokole Oko zwołuje zebranie i powiada : Posłuchajcie, bracia. Musimy wybrać się na polowanie, ponieważ skończyły się zapasy jedzenia. Kto pojedzie ze mną ?- Indianie wsiadają na koń-siup - podskakują i jadą- naśladują jazdę na koniu, podskoki w siodle. Rozglądają się za bizonem (rozglądają się , przykładają ręce do czoła).Jadą dalej , przejeżdżają przez most – uderzają dłońmi o kolana , przejeżdżają przez żelazny most - uderzają dłońmi o podłogę, przez błota – klepią się po policzkach. Dostrzegają pod drzewem bizona – przecierają oczy, napinają strzały – ciach. Biegną po bizona, wkładają bizona na konia – aaa siup - wykonują ruchy naśladujące układanie bizona na koni, a bizon jest ciężki, spada z konia. INDIANIE wracają do wioski. Rozpalają ognisko, pieką bizona i zjadają kawałki mięsa. Teraz brzuchy mają pełne i wydają indiańskie okrzyki – uuuu Nadeszła pora snu, całują żony i dzieci – cmok, cmokają w policzki żony i dzieci. Kładą się spać – chrr...chrr… chrr… – układają głowę na dłoniach i udają , że chrapią.
5.„Wigwamy” – budowanie szałasów indiańskich, malowanie farbami wzorów indiańskich na kartkach bloku, może być na starych płótnach. Możemy zbudować wigwamy wykorzystując koce, trzonki od miotły, krzesła. youtube : Indianie – piosenki dla dzieci.
6.„Pióropusz dla wodza”- zabawa tropiąca- Wódz Indian – Rączy Jeleń zgubił pióropusz. Spróbujmy wykonać pióropusz dla wodza. Opaska może być ze złożonych kilkakrotnie gazet, pióra wycinamy z kolorowych kartek i przyklejamy do opaski. Wasza kreatywność nie zna granic. Super prace !
7.Bystre Oko – karty pracy do wydruku, przyjrzyj się uważnie, spróbuj sam odpowiedzieć na zadane pytania. Mama pomoże. Jak myślisz dlaczego mały Indianin jest ubrany Dlaczego Eskimos nosi futra ? Kto śpi w wigwamie, a kto w igloo? Który jest dom małego chińczyka ? po czym rozpoznajesz dom europejczyka ? Zobaczcie ciekawe wiadomości - youtube: Muzeum indian dla dzieci
Życzymy wesołej zabawy w poznawaniu zwyczajów , kultury dzieci z różnych stron świata .