ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Taniec jesiennych kolorów - Kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją. Kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości. Wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji. Rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych. Rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć.Wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego. Doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami. Rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego). Poznanie obrazu graficznego głoski „a” ‒ litery „A”, „a”, poznanie obrazu graficznego liczby „2”. Doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych i rozpoznawanie ich brzmienia.
2. Książka kucharska prosto z natury -Wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach. Wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania oraz do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi, wdrażanie do respektowania cudzych emocji.Rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej, doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach, budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania).
Rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach). Kształtowanie umiejętności sporządzanie prostych potraw z warzyw i owoców. Bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych. Doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów. Poznanie obrazu graficznego głoski „e” ‒ litery „E”, „e”, poznanie obrazu graficznego liczby „3”. Doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3. Rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt,kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech.
3. Jak dbamy o nasze zdrowie? -Kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych, poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia. Rozwijanie motoryki małej ‒ manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny. Rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności .Wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w grupie. Wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”. Doskonalenie percepcji słuchowej. Poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”, poznanie obrazu graficznego liczby „4”. Rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci, konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji.
4. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią -Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką, budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody. Rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole, rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych. Kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta), wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.Poznanie obrazu graficznego głoski „m” ‒ litery „M”, „m”, poznanie obrazu graficznego liczby „5”. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe). Podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Piosenka „Jesień w lesie”
1. Złota jesień zbiera w lesie
grzyby rude i brązowe,
jarzębiny i kasztany,
liście kolorowe.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie,
lasem idzie złota jesień.
2. Liście tańczą i wirują
purpurowe i brązowe,
rudym liskom i wiewiórkom
sypią się na głowę.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie …
3. Młode wilczki grają w berka,
w dziupli widać szarą sowę,
klucze ptaków odlatują
- lecą do nas nowe.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…
4. Niedźwiedź już nie szuka miodu
będzie spał calutką zimę,
nie poczuje wcale chłodu;
z liści ma pierzynę.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie …