ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Poznajemy świat wokół nas

Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką, budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody, kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta), wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej oraz do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5, dodawanie i odejmowanie na konkretach (typu: 2 i 3 ile to?; bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”), wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej i słuchu fonematycznego.

 

2. Jestem Polką, jestem Polakiem

Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych. Kształtowanie pożądanych postaw ‒ postawy patriotycznej, rozbudzanie poczucia przynależności narodowej, kształtowanie poczucia przynależności do Europy.Rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski, wzbogacenie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy, wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”. Zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”, wdrażanie do czytania. Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar. Wdrażanie do uważnego słuchania, doskonalenie umiejętności opowiadania usłyszanego tekstu. Rozwijanie umiejętności liczenia.

 

3. Dawno, dawno temu w Polsce

Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych i naśladowczych, wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności. Kształtowanie uczuć patriotycznych, wdrażanie do poszanowania symboli narodowych, budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny oraz szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy. Zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju, rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania oraz logicznego myślenia przez odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości. Zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Poznanie obrazu graficznego liczby 6, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak), doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6. Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów. Rozbudzanie zainteresowania pisaniem poznanych liter i cyfr. Doskonalenie słuchu fonematycznego.

 

4. Niesamowita podróż w czasie

Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych, kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy. Kształtowanie poczucia czasu – wskazywanie zmian, co było dawniej, co jest dziś, jak zmienił się świat. Wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań. Zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, porządkowanie zdarzeń w legendzie według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem). Doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania. Poznanie obrazu graficznego liczby 7, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak), umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 7 oraz przeliczania i porównywania liczebności zbiorów. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy.

 

5. Moja rodzina

Wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały. Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu, doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych. Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.). Wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka), kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim, budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną, budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze. Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób. Wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań. Zapoznanie  z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczącego domu, rodziny, przyjaciół), zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji. Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter. Doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania. Poznanie obrazu graficznego liczby 8, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak), doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8. Doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek przy różnych okazjach.

  

 

Piosenka „Nie ma jak dom”

 

1. Widziałem ja kraje, jak się należy!

I wszędzie byłem, możecie mi wierzyć

Wiem to na pewno, że mego domu

nie zmieniłbym na nic, nie oddał nikomu.

 

Ref.: Nie ma jak dom! Nie ma jak dom!

Nie ma jak dom! Tu przyjaciele są!

 

2.Więc po co przemierzać dalekie góry,

gdy blisko są Tatry i piękne Mazury?

Tutaj mam wszystko, co najważniejsze,

to tutaj właśnie jest moje miejsce.

 

3. To tutaj jest mama, tutaj jest tata

i tutaj są zimy, i wiosny, i lata,

Tutaj się bawię i tu się uczę,

A jeśli wyjadę, na pewno tu wrócę!