ZADANIA WYCHOWAWCZE
1. Obserwujemy pogodę - Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. Rozwijanie sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej w różnych formach aktywności oraz doskonalenie małej motoryki. Wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, pisania, wycinania, ubierania się i sprzątania. Budowanie uczucia więzi z przyrodą. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole oraz podporządkowywanie się określonym zasadom obowiązującym w grach i zabawach. Kształtowanie czynności samoobsługowych – ćwiczenia w samodzielnym ubieraniu się i rozbieraniu, dobieraniu ubioru do pogody, sprzątaniu własnego miejsca pracy. Budowanie atmosfery sprzyjającej zgodnej zabawie- przypomnienie kodeksu grupowego. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej oraz dostrzeganie piękna pogody w każdej aurze. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji związanych z pogodą. Wdrażanie do szanowania emocji swoich i innych ludzi. Wyrażanie swoich emocji w społecznie akceptowany sposób. Wdrażanie do pracy nad sobą, do rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień. Wdrażanie do planowania i prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Rozwijanie myślenia, analizy, syntezy, wnioskowania, formułowania. Rozwijanie umiejętności kodowania informacji za pomocą symboli lub obrazków. Utrwalenie umiejętności przeliczania, porównywania, rachowania w zakresie 10. Rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów złożonych z poznanych liter. Rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych. Doskonalenie umiejętności pisania po śladzie i z pamięci wzorów poznanych liter – ćwiczenia grafomotoryczne.
2.Jak mądrze korzystać z technologii? - Doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakami, nożyczkami oraz inicjowanie zabaw konstrukcyjnych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i samokontroli w korzystaniu z urządzeń multimedialnych. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką – filmem. Wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw oraz do wyrażania swoich emocji podczas tworzenia i oglądania występów. Poznawanie techniki stworzonej przez człowieka ułatwiającej mu życie. Przygotowanie do korzystania z multimediów. Wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie z odpowiedzialnością za podjęte działania. Rozumienie znaczenia nowoczesnych technologii, zwrócenie uwagi na ich wartości i zagrożenia. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów. Rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznawanych liter. Rozwijanie umiejętności czytania globalnego. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne.
3. Wielkanocne tradycje - Dziecko odczuwa nastrój zbliżających się Świąt Wielkanocnych, dostrzega piękno wytworów sztuki ludowej związanych z Wielkanocą, zna tradycje, symbole i zwyczaje typowe dla Świąt Wielkanocnych. Odczuwa szacunek i przywiązanie do tradycji, zna zasady kulturalnego zachowania się przy stole. Wie, że należy okazywać szacunek osobom starszym i członkom własnej rodziny. Próbuje odnajdować i dopowiadać słowa tak, by tworzyły rymy. Doskonali umiejętność rozpoznawania i nazywania poznanych liter- w tym litery j, J. Odczytuje sylaby tworząc wyrazy. Formułuje życzenia z okazji świąt poprawne pod względem gramatycznym. Ćwiczy narządy mowy, poznaje sposoby zdobienia jajek na Wielkanoc. Dokonuje obliczeń w zakresie 10. Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, doskonali zwinność, skoczność i koordynację ruchową. Uczestniczy w zabawie przy piosence i reaguje na zmiany tempa i gra na instrumentach perkusyjnych. Kształtuje umiejętność współpracy, przestrzega ustalonych reguł, radzi sobie z porażkami. Doskonali sprawność ręki w trakcie malowania, wydzierania, wycinania. Wykonuje prace plastyczne z wykorzystaniem wzorów i technik sztuki ludowej. Tworzy kompozycje dekoracyjne.
4.Mali odkrywcy - Doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania, pisania i wycinania. Budowanie motywacji do odkrywania rzeczy jeszcze nieodkrytych oraz wdrażanie do odkrywania swoich talentów. Wyrażanie swoich emocji podczas tworzenia i oglądania występów i prezentacji dzieci. Budowanie odporności emocjonalnej związanej z wystąpieniami przed publicznością. Wyrabianie cech charakterologicznych – odwagi, cierpliwości, wytrwałości. Kształtowanie samokontroli dziecka w zakresie czasu spędzonego na różnych aktywnościach. Wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań oraz inicjatyw. Wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie z odpowiedzialnością za podjęte działania. Rozwijanie aktywności poznawczej oraz myślenia logicznego oraz myślenia przyczynowo- skutkowego. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów. Rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznawanych liter. Rozwijanie umiejętności czytania globalnego. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne.
„Wydmuszki i brzuszki” Muzyka: Adam Skorupka. Słowa: Dorota Gellner.
1.Przed wesołym lustrem
tłoczą się wydmuszki.
Kłócą się i pchają
i malują brzuszki.
Ref. Ojej! Ojej! A Ty się, farbo, lej!
I tu, i tam namaluj wzorki nam!
2. Śpieszą się wydmuszki,
farbą wkoło chlapią;
pędzle podrzucają,
potem w locie łapią.
Ref. Ojej! Ojej! A Ty się, farbo, lej!
I tu, i tam namaluj wzorki nam!
3. Lustro zachlapały,
pędzle połamały,
wydmuszkowych brzuszków
nie pomalowały.
Ref. Ojej! Ojej! Choć farby w puszkach mniej,
to tak czy siak, na brzuszkach wzorków brak!
4. Aż wyjrzała z lustra
Pisankowa Wróżka:
Czemu tym wydmuszkom
Wzorków brak na brzuszkach?
Ref. Ojej! Ojej! Choć farby w puszkach mniej,
to tak czy siak, na brzuszkach wzorków brak!
5.Zawołała Wróżka:
- Ale z Was niezdary!
Rzucę wam na brzuszki
Pisankowe czary!