WTOREK 5.05

 

TEMATYKA : JAK POWSTAJE PAPIER?

 

1.Piosenka na powitanie – przypomnienie utworu z poprzedniego dnia pt .”  Bajkowy krawiec ” https://youtu.be/5dHmwZRQ0FI

 

2.Ćwiczenia ruchowe -  kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej z piłką

   https://youtu.be/bujG6YmPjVY

 

3.„Jak powstaje papier?” – rodzic w oparciu o planszę ( załącznik  1 ) opowiada dziecku jaki jest cykl powstawania papieru .

  • pierwszy etap to wycinka drzew w lesie
  • drugi etap to pozbawienie drzew gałęzi
  • trzeci etap to odkorowanie pnia drzewa  (pozbawienie kory  )
  • czwarty etap to rozdrobnienie  pnia drzewa na drobne włókna  - kawałki ( rozwłóknienie )
  • piąty etap  to przewożenie pnia drzewa w postaci klocków do fabryki  produkującej   papier czyli do papierni
  • szósty etap to dodanie do kawałków drzewa  wody , barwników , kleju i innych substancji np. kredy w ten sposób  powstaje masa papiernicza – papier w płynie
  • siódmy etap to przechodzenie masy papierniczej przez  prasę gdzie odsączona zostaje woda , zostaje sprasowany papier
  • ósmy etap to sprasowany papier zostaje nawinięty na olbrzymie role
  • ostatni etap to cięcie papieru na mniejsze role lub arkusze

Po wysłuchaniu dziecko próbuje powtórzyć kolejne etapy wytwarzania papieru w oparciu o historyjkę obrazkową  ( załączniki )

 

4. Obejrzenie filmiku pt.” Od drzewa do papieru ” https://youtu.be/xdfpRSZVgFI

 

5. Burza mózgów – rodzic zadaje dziecku pytanie: 

-Co las daje ludziom i zwierzętom?

Dziecko na kartce po środku rysuje drzewo  , a rodzic zapisuje  propozycje odpowiedzi dziecka  dookoła drzewa. Staramy się, aby dziecko samo wyciągało własne wnioski .

 

6.Zabawa matematyczna  „Opowiadanie o papierze” – rodzic  daje  dziecku kartkę papieru  i ołówek. Opowiada o powstawaniu papieru w taki sposób, by wpleść działania matematyczne do wykonania przez dziecko. Zadaniem dziecka jest zapisanie działań . Przykładowe opowieści:

- W pewnym lesie rosły  obok siebie cztery drzewa – wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało?,   np. 4 – 1 = 3

- Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. Po drodze zatrzymała się w miejscu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki?  np.8 + 1 = 9

- Na stole leżało siedem kartek papieru , mama otworzyła okno i dwie kartki papieru wiatr strącił  na podłogę . Ile kartek zostało na stole ? 7 – 2 = 5   itd.

Dziecko może zapisywać liczbę drzew cyframi, symbolami, np. kropkami, lub rysunkami. Nie należy mu podpowiadać, w jaki sposób ma wykonać to zadanie – wszystkie odpowiedzi są poprawne, jeśli prowadzi do właściwego wyniku.

 

7. „Będziemy robić  masę papierową ” w oparciu o instrukcję

DIY MASA Z PAPIERU – Na szybko #173 https://youtu.be/G9s55ZwT_pM

Dziecko z wytworzonej masy papierowej może lepić według własnego pomysłu .