WTOREK 5.05
TEMATYKA : JAK POWSTAJE PAPIER?
1.Piosenka na powitanie – przypomnienie utworu z poprzedniego dnia pt .” Bajkowy krawiec ” https://youtu.be/5dHmwZRQ0FI
2.Ćwiczenia ruchowe - kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej z piłką
3.„Jak powstaje papier?” – rodzic w oparciu o planszę ( załącznik 1 ) opowiada dziecku jaki jest cykl powstawania papieru .
- pierwszy etap to wycinka drzew w lesie
- drugi etap to pozbawienie drzew gałęzi
- trzeci etap to odkorowanie pnia drzewa (pozbawienie kory )
- czwarty etap to rozdrobnienie pnia drzewa na drobne włókna - kawałki ( rozwłóknienie )
- piąty etap to przewożenie pnia drzewa w postaci klocków do fabryki produkującej papier czyli do papierni
- szósty etap to dodanie do kawałków drzewa wody , barwników , kleju i innych substancji np. kredy w ten sposób powstaje masa papiernicza – papier w płynie
- siódmy etap to przechodzenie masy papierniczej przez prasę gdzie odsączona zostaje woda , zostaje sprasowany papier
- ósmy etap to sprasowany papier zostaje nawinięty na olbrzymie role
- ostatni etap to cięcie papieru na mniejsze role lub arkusze
Po wysłuchaniu dziecko próbuje powtórzyć kolejne etapy wytwarzania papieru w oparciu o historyjkę obrazkową ( załączniki )
4. Obejrzenie filmiku pt.” Od drzewa do papieru ” https://youtu.be/xdfpRSZVgFI
5. Burza mózgów – rodzic zadaje dziecku pytanie:
-Co las daje ludziom i zwierzętom?
Dziecko na kartce po środku rysuje drzewo , a rodzic zapisuje propozycje odpowiedzi dziecka dookoła drzewa. Staramy się, aby dziecko samo wyciągało własne wnioski .
6.Zabawa matematyczna „Opowiadanie o papierze” – rodzic daje dziecku kartkę papieru i ołówek. Opowiada o powstawaniu papieru w taki sposób, by wpleść działania matematyczne do wykonania przez dziecko. Zadaniem dziecka jest zapisanie działań . Przykładowe opowieści:
- W pewnym lesie rosły obok siebie cztery drzewa – wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało?, np. 4 – 1 = 3
- Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. Po drodze zatrzymała się w miejscu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki? np.8 + 1 = 9
- Na stole leżało siedem kartek papieru , mama otworzyła okno i dwie kartki papieru wiatr strącił na podłogę . Ile kartek zostało na stole ? 7 – 2 = 5 itd.
Dziecko może zapisywać liczbę drzew cyframi, symbolami, np. kropkami, lub rysunkami. Nie należy mu podpowiadać, w jaki sposób ma wykonać to zadanie – wszystkie odpowiedzi są poprawne, jeśli prowadzi do właściwego wyniku.
7. „Będziemy robić masę papierową ” w oparciu o instrukcję
DIY MASA Z PAPIERU – Na szybko #173 https://youtu.be/G9s55ZwT_pM
Dziecko z wytworzonej masy papierowej może lepić według własnego pomysłu .