PONIEDZIAŁEK 4.05
TEMATYKA : TAJEMNICE KSIĄŻEK – MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI
1.Zabawa na powitanie ARAM SAM SAM (Dance)https://youtu.be/XdZ5R0Ixmlg
2. Zestaw ćwiczeń porannych:
- „Wiosenny deszczyk” - Dziecko porusza sie po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Na hasło: Pada deszcz dziecko staje w miejscu i z rąk robi nad głową parasolkę , ćwiczenie powtarzamy kilka razy .
- „Tęcza” – siad skrzyżny. Dziecko trzyma plastikowa butelkę nad głową za końce, plecy proste, ręce wyprostowane nad głową. Robią skłony w bok, raz w prawo, raz w lewo – po deszczu pojawiła się tęcza , ćwiczenie powtarzamy kilka razy
- „Nie wpadnij do kałuży” – zabawa z elementem skoku. Po deszczu powstały kałuże, dziecko przeskakuje po kamieniach ( na gazety rozłożone na podłodze ) tak, by nie wpaść do wody. ćwiczenie powtarzamy kilka razy
- „Niedźwiadki obudziły się z zimowego snu” – dziecko – niedźwiadek – czworakuje po całym pokoju. Na hasło „Niedźwiadek wygrzewa się na słonku” – leżenie na plecach, machanie uniesionymi nogami i rękami. ćwiczenie powtarzamy kilka razy
- „Krecik wychodzi z kretowiska” – dziecko pełzając po podłodze próbuje przedostać się na drugą stronę tunelu utworzonego przez rodzica stojące w rozkroku. ćwiczenie powtarzamy kilka razy
3.Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica pt.” Strażnik książek .” Magdaleny Zawadzkiej
W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc.
– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.
– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.
– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.
– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.
Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:
– Kto tam? – Proszę, wpuść mnie!
Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie. – Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza. Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.
– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej. Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.
– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.
– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.
– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.
– O nie! – zaprzeczył czarodziej.
– Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy .Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć.
Następnie rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści opowiadania, dziecko udziela odpowiedzi na pytania np.:
- Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?;
- Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?;
- Co zrobił rybak?;
- Dlaczego powinno się czytać książki?;
- Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?;
4. Obejrzenie filmiku pt. „ Jak powstaje książka ? ” https://youtu.be/5dHmwZRQ0FI
5. „ Ulubiona książka ” – rodzic zachęca dziecko, by zastanowiło jaka jest jego ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Następnie kieruje rozmowę w taki sposób, by dziecko doszło do wniosku, że książki mogą być różnego rodzaju również elektroniczne – do czytania lub do słuchania. Rodzic prezentuje różne książki np: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, naukowe, przewodniki, książki dla dzieci , dla dorosłych książki elektroniczne – e-booki i audiobooki. Zadaniem dziecka jest określenie rodzaju przedstawionych książek .
6. Rozwiązywanie zagadek ze znajomości książek dla dzieci
- Jakie imiona mają
braciszek i siostrzyczka,
którzy w lesie spotykają
chatkę zrobioną z pierniczka. ( Jaś i Małgosia ) - Bardzo wiele przygód
miała drewniana chłopczyna
zanim z ojcem się spotkała
W brzuchu u rekina. ( Pinokio ) - Jaka to dziewczynka
ma roboty wiele,
a na pięknym balu
gubi pantofelek. ( Kopciuszek ) - Każda królewna,
a tym bardziej ona,
uważać powinna
na wrzeciona. ( Królewna Śnieżka ) - Łatwo mnie poznacie,
gdy bajkę wspomnicie.
Chodziłem tam w butach
Miałem lżejsze życie.( Kot w butach ) - Ø Tylko cal wysokości miała ta
dzieweczka, dlatego też jej imię
brzmiało………… ( Calineczka )
7.Zabawy z ruchomym alfabetem – układanie z liter wyrazów , które kojarzą się z bohaterami bajek dla dzieci : kot , wilk , Kapturek , Kopciuszek , krasnal , Pinokio , Baba Jaga , Reksio , Smerfy , Klakier , Bolek i Lolek , Mała Syrenka , złota rybka , rybak itp.
8.Ćwiczenia słownikowe – zadaniem dziecka jest układanie różnych rodzajów zdań ( pytających , rozkazujących , oznajmujących ) z wyrazami podanymi w punkcie 7 np.
- Gdzie mieszkał kot w butach ?
- Pinokio wracaj do domu !
- Kopciuszek ciężko pracował .
9. Nauka piosenki pt.” Bajkowy krawiec ” https://youtu.be/PCXOqBYytuE
Rodzic pyta dziecko o charakterystyczne cechy utworu :
- jaki jest nastrój piosenki ?( smutny czy wesoły )
- jakie jest tempo piosenki ? ( wolne czy szybkie )
- jaka jest dynamika piosenki ? ( cicha czy głośna )
Przy kolejnym słuchaniu piosenki dziecko wyklaskuje rytm utworu :
- słowa zwrotki – raz klaszcze w dłonie ,raz uderza w swoje uda
- słowa refren – wytupuje nogami
10. Tworzenie wybraną przez siebie techniką plastyczną ( malowanie , rysowanie , wydzieranie , wycinanie , wyklejanie )dużej postaci bohatera swojej ulubionej książki na kartce z bloku rysunkowego .