PONIEDZIAŁEK 4.05

 

TEMATYKA : TAJEMNICE KSIĄŻEK – MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI

 

 

1.Zabawa na powitanie ARAM SAM SAM (Dance)https://youtu.be/XdZ5R0Ixmlg

 

2. Zestaw ćwiczeń porannych:

- „Wiosenny deszczyk” - Dziecko porusza sie po pokoju w rytmie wyklaskiwanym  przez  rodzica. Na hasło: Pada deszcz dziecko staje w miejscu i z rąk robi nad głową parasolkę , ćwiczenie powtarzamy kilka razy .

- „Tęcza” – siad skrzyżny. Dziecko trzyma plastikowa butelkę nad głową  za końce, plecy proste, ręce wyprostowane nad głową. Robią skłony w bok, raz w prawo, raz w lewo – po deszczu pojawiła się tęcza , ćwiczenie powtarzamy kilka razy

-  „Nie wpadnij do kałuży” – zabawa z elementem skoku. Po deszczu powstały kałuże, dziecko przeskakuje po kamieniach ( na gazety rozłożone  na podłodze ) tak, by nie wpaść do wody. ćwiczenie powtarzamy kilka razy

- „Niedźwiadki obudziły się z zimowego snu” –  dziecko – niedźwiadek – czworakuje  po całym pokoju.  Na hasło „Niedźwiadek wygrzewa  się na słonku” – leżenie na plecach, machanie uniesionymi nogami i rękami. ćwiczenie powtarzamy kilka razy

- „Krecik wychodzi z kretowiska” –  dziecko pełzając po podłodze  próbuje  przedostać się na drugą stronę tunelu utworzonego przez rodzica  stojące w rozkroku. ćwiczenie powtarzamy kilka razy

 

3.Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica pt.” Strażnik książek .” Magdaleny Zawadzkiej

W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak, z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił udać się do niego i poprosić o pomoc.

 – Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział rybak i wyruszył w drogę. Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach i grubych murach. Zapukał w bramę.

 – Kto tam? – odezwał się jakiś głos.

– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.

 – Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.

Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:

– Kto tam? – Proszę, wpuść mnie!

Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we własnej osobie. – Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza. Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone regały, na których były miliony książek.

 – Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej. Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.

– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.

– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.

– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.

– O nie! – zaprzeczył czarodziej.

– Tak myślą tylko ci, którym nie chce się uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy .Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł, zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce przyjść, by się uczyć.

 

Następnie rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści opowiadania, dziecko udziela odpowiedzi na pytania np.:

  • Dlaczego rybak postanowił odszukać czarodzieja?;
  • Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?;
  • Co zrobił rybak?;
  • Dlaczego powinno się czytać książki?;
  • Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?;

 

4. Obejrzenie filmiku pt. „ Jak powstaje książka ? ” https://youtu.be/5dHmwZRQ0FI

 

5. „ Ulubiona książka  ” – rodzic  zachęca dziecko, by zastanowiło jaka jest jego ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Następnie kieruje rozmowę w taki sposób, by dziecko doszło do wniosku, że książki mogą być  różnego rodzaju również elektroniczne – do czytania lub do słuchania. Rodzic  prezentuje różne  książki np: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, naukowe, przewodniki, książki dla dzieci , dla dorosłych książki elektroniczne – e-booki i audiobooki. Zadaniem dziecka jest określenie rodzaju przedstawionych książek .

 

6. Rozwiązywanie zagadek ze znajomości książek dla dzieci

  • Jakie imiona mają
    braciszek i siostrzyczka,
    którzy w lesie spotykają 
    chatkę zrobioną z pierniczka. ( Jaś i Małgosia )
  • Bardzo wiele przygód
    miała drewniana chłopczyna
    zanim z ojcem się spotkała
    W brzuchu u rekina. ( Pinokio )
  •  Jaka to dziewczynka
    ma roboty wiele,     
    a na pięknym balu        
    gubi pantofelek. ( Kopciuszek )
  • Każda królewna,
    a tym bardziej ona,      
    uważać powinna
    na wrzeciona. ( Królewna Śnieżka )
  • Łatwo mnie poznacie,
    gdy bajkę wspomnicie.  
    Chodziłem tam w butach 
    Miałem lżejsze życie.( Kot w butach )
  • Ø  Tylko cal wysokości miała ta
    dzieweczka, dlatego też jej imię
    brzmiało………… ( Calineczka )

 

7.Zabawy z ruchomym alfabetem – układanie z liter wyrazów , które kojarzą się z  bohaterami bajek dla dzieci : kot , wilk , Kapturek , Kopciuszek , krasnal , Pinokio , Baba Jaga , Reksio , Smerfy , Klakier , Bolek i Lolek , Mała Syrenka , złota rybka , rybak itp.

 

8.Ćwiczenia słownikowe – zadaniem dziecka jest układanie różnych rodzajów zdań ( pytających , rozkazujących , oznajmujących )  z wyrazami podanymi w punkcie 7 np.

- Gdzie mieszkał kot w butach ?

- Pinokio wracaj do domu !

- Kopciuszek ciężko pracował .

 

9. Nauka piosenki pt.” Bajkowy krawiec ” https://youtu.be/PCXOqBYytuE

Rodzic pyta dziecko o charakterystyczne cechy utworu :

- jaki jest nastrój piosenki  ?( smutny czy wesoły )

- jakie jest tempo piosenki ? ( wolne czy szybkie )

- jaka jest dynamika piosenki ? ( cicha czy głośna )

Przy kolejnym słuchaniu piosenki dziecko wyklaskuje rytm utworu :

  •  słowa zwrotki – raz klaszcze w dłonie ,raz uderza w swoje uda
  •  słowa refren – wytupuje nogami

 

10. Tworzenie wybraną przez siebie techniką plastyczną  ( malowanie , rysowanie , wydzieranie , wycinanie , wyklejanie )dużej postaci bohatera swojej ulubionej książki na kartce z bloku rysunkowego .