WTOREK 28.04
TEMAT : WARSZAWA – STOLICA POLSKI
1.ZABAWA NA POWITANIE piosenka pt „ Do góry i na dół ” https://youtu.be/qLmQ4gylgXk
2.Wprowadzenie małej i wielkiej litery f, F ( drukowanej i pisanej) w oparciu o filmik
pt.’’ Symbole narodowe – mały Polak ” https://youtu.be/xQk8p7XY23A
Rodzic skupia uwagę dziecka na wyrazie podstawowym flaga i prosi, żeby dziecko:
- podzieliło ten wyraz na sylaby ( fla - ga ) za pomocą klaskania i tupania
- policzyło głoski w wyrazie (f - l - a - g - a )
- ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek – 5 kawałków papieru bo z tylu głosek składa się wyraz flaga
- ułożyło model wyrazu z nakrywek czerwonych i niebieskich przy czym nakrywki czerwone oznaczają samogłoski , które wymawia się długo , a nakrywki niebieskie oznaczają spółgłoski , które wymawia się krótko f - l - a - g - a
- rodzic korzystając z książki część 4 prezentuje literę f , F małą i wielką drukowaną i pisaną , zadaje pytania :
- Jaki kształt ma litera ?
- Do czego jest podobna ?
- Czym różni się wielka litera od małej ?
- Odgadło inne wyrazy rozpoczynające się na głoską „f” po wysłuchaniu zagadek ( farby , firanka , fryzjer , fasola , fotel )
W jednym pudełku mieszka ich wiele
A do tych krążków śpieszy pędzelek (farby)
Jak się nazywa cienka i zwiewna
Sukienka dla każdego okienka? (firanka)
Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże
Czy już wiesz kto? (fryzjer)
Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
przerośnie ogrodniczkę.
Zdobi działki, ogródki,
w nazwie ma trzy nutki. (fasola)
Łatwa zagadka – krzesło dla dziadka. (fotel)
- Ułożyło np. z wełny , sznurka, tasiemki bądź skakanki kształt litery „f ”
- następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu - napisy (flaga , farby , fotel , firanka , fasola , fryzjer ) , może również układać i wypowiadać zdania zawierające wyżej wymienione wyrazy .
- kreślenie w powietrzu i na tacy z kaszą , mąką , cukrem lub solą nowej litery f – zwrócenie uwagi na właściwy kierunek kreślenia litery
- czytanie tekstu z nową literą f przy użyciu czytanki Księga Zabaw z literami str. 67
3.Praca z książką część 4.5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków, kredki
4.Praca z książką część 4.5b – pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.
5.Praca z książką część 4.10a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter f, F, pisanie wyrazów po śladzie, ołówek
6.Warszawska Syrenka – słuchanie piosenki.
Rodzic prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, jakie miejsca charakterystyczne dla Warszawy pojawiają się w treści piosenki.
Nasza Warszawska Syrenka sł. Zofia Holska-Albekier, muz. Edward Pałłasz
Nasza warszawska Syrenka
co noc urządza wyprawę.
Nocy się ciemnej nie lęka,
gdy pragnie zwiedzić Warszawę.
Ref.: Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach
nad cichym stawem,
dzielnice nowe i Stare Miasto
w naszej Warszawie.
Rodzic prosi dziecko, by wymieniło miejsca, które pojawiają się w piosence , pokazuje dziecku napisy do globalnego czytania:
Zamek królewski,
Łazienki,
Domy,
Stare Miasto,
Warszawa, Wisła.
Dziecko powtarza tekst piosenki wers po wersie: w różny sposób modulując głos, wystukując rytm dłońmi i stopami itp. Dziecko próbują śpiewać.
7.Praca z książką część 4.12a – rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr, kredki
8.Praca z książką część 4.12b – rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie, ołówek
9. Wysłuchanie legendy pt.” Wars i Sawa ” https://youtu.be/mmRzBf_2Hsc