WTOREK 28.04

 

TEMAT : WARSZAWA – STOLICA POLSKI   

 

1.ZABAWA NA POWITANIE  piosenka pt „ Do góry i na dół ” https://youtu.be/qLmQ4gylgXk

 

2.Wprowadzenie małej i wielkiej litery  f, F ( drukowanej i pisanej) w oparciu o filmik

pt.’’ Symbole narodowe – mały Polak  ” https://youtu.be/xQk8p7XY23A

Rodzic skupia uwagę dziecka na wyrazie podstawowym flaga  i prosi, żeby dziecko:

  • podzieliło ten wyraz na sylaby ( fla - ga ) za pomocą klaskania i tupania
  • policzyło głoski  w wyrazie (f - l - a - g - a )
  • ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek – 5 kawałków papieru  bo z tylu głosek składa się wyraz  flaga
  • ułożyło model wyrazu z nakrywek czerwonych i niebieskich przy czym nakrywki czerwone oznaczają samogłoski , które wymawia się długo , a nakrywki niebieskie oznaczają spółgłoski , które wymawia się krótko  f - l - a - g - a
  • rodzic korzystając z książki część 4 prezentuje literę  f , F małą i wielką drukowaną i pisaną , zadaje pytania :
  • Jaki kształt ma litera ?
  • Do czego jest podobna ?
  • Czym różni się wielka litera od małej ?
  • Odgadło  inne wyrazy rozpoczynające się  na głoską „f” po wysłuchaniu zagadek        ( farby , firanka , fryzjer , fasola , fotel )

W jednym pudełku mieszka ich wiele              
A do tych krążków śpieszy pędzelek (farby)

Jak się nazywa cienka i zwiewna
Sukienka dla każdego okienka? (firanka)

Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże
Czy już wiesz kto? (fryzjer)

 

Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
przerośnie ogrodniczkę.
Zdobi działki, ogródki,
w nazwie ma trzy nutki. (fasola)

Łatwa zagadka – krzesło dla dziadka. (fotel)

  • Ułożyło np.  z wełny , sznurka, tasiemki  bądź skakanki kształt litery „f ”
  • następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu - napisy  (flaga , farby , fotel , firanka , fasola , fryzjer ) , może również układać i  wypowiadać zdania zawierające  wyżej wymienione wyrazy .
  • kreślenie w powietrzu i na tacy z kaszą , mąką , cukrem lub solą nowej litery f – zwrócenie uwagi na właściwy kierunek kreślenia litery
  • czytanie tekstu z nową literą f przy użyciu czytanki Księga Zabaw z literami str. 67

3.Praca z  książką część 4.5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków, kredki

 

4.Praca z książką część 4.5b – pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.

 

5.Praca z książką część 4.10a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter f, F, pisanie wyrazów po śladzie, ołówek

 

6.Warszawska Syrenka – słuchanie piosenki.

Rodzic prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, jakie miejsca charakterystyczne dla Warszawy pojawiają się w treści piosenki.

Nasza Warszawska Syrenka sł. Zofia Holska-Albekier, muz. Edward Pałłasz

                                                                                            

Nasza warszawska Syrenka

co noc urządza wyprawę.

Nocy się ciemnej nie lęka,

gdy pragnie zwiedzić Warszawę.

Ref.:  Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach

           nad cichym stawem,

           dzielnice nowe i Stare Miasto

           w naszej Warszawie.                                                   

Rodzic prosi dziecko, by wymieniło miejsca, które pojawiają się w piosence , pokazuje dziecku napisy do globalnego czytania:

Zamek królewski,

Łazienki,

Domy,

Stare Miasto,

Warszawa, Wisła. 

Dziecko powtarza tekst piosenki wers po wersie: w różny sposób modulując głos, wystukując rytm dłońmi i stopami itp. Dziecko próbują śpiewać.

 

7.Praca z książką część 4.12a – rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr, kredki

 

8.Praca z książką część 4.12b – rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie, ołówek

 

9. Wysłuchanie legendy pt.” Wars i Sawa ” https://youtu.be/mmRzBf_2Hsc