PONIEDZIAŁEK : 25.05.         

           

TEMAT : DZIEŃ DZIECKA – NASZE PRAWA I OBOWIĄZKI.

 

1.Na powitanie : Przywitanie i rozgrzewka.

YOUTUBE KIDS – układy taneczne # 1 – Przywitanie i rozgrzewka. https://youtu.be/l78D-0TKWBM

 

2.Ćwiczenia poranne – Lekcja 2

YOUTUBE KIDS – Lekcja 2 – Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH https://youtu.be/4YFmTNqTfsU

 

3.Praca z książką – Zabawa z literkami – KZ s.74.                    

Dziecko otwiera książkę na s. 74., przygląda się ilustracjom, opowiada co widzi na zdjęciach i jakie prawa dziecka one ilustrują. Następnie dziecko łączy zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki ( prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie;  prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie ;  prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich ; prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.

 

4.Słuchanie piosenki : „ Piosenka  o prawach dziecka”

YOUTUBE KIDS – piosenki dla dzieci – Piosenka o prawach dziecka –Bajeczki pioseneczki. https://youtu.be/Mudintn3BM4

Przed wysłuchaniem utworu rodzic informuje dziecko , że będzie to piosenka o prawach dzieci na całym świecie. Dziecko stara się zapamiętać o jakich prawach usłyszało w piosence.

 

PIOSENKA O PRAWACH DZIECKA

 

Mam prawo żyć

Mam prawo być sobą

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być.

Nie można mnie  krzywdzić , poniżać  i bić.

 

 

Mogę się śmiać, może się dziać pięknie,

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

 

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,

Dziecka prawa to nie zabawa.

 

Mam prawo śnić, mam prawo być inny,

Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

 

Ref.: Dziecka prawa ……

 

Rodzic prosi , aby dziecko opowiedziało o jakich prawach była mowa w piosence ?

 

5.Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „ Prawda czy fałsz?”

Przed rozpoczęciem zabawy umawiamy się z dzieckiem , że na zdanie prawdziwe reaguje klaśnięciem w dłonie, na zdanie fałszywe – tupie.

Przykładowe zdania :

  • Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
  • Mogę zmusić kolegę , żeby grał ze mną w piłkę.
  • Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
  • Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze ( imię dziecka).
  • Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
  • Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.

6.Zabawa muzyczno – plastyczna .

Rodzic zadaje dziecku pytanie : które prawo jest dla ciebie najważniejsze?

Posłuchaj jeszcze raz piosenki „ Piosenka o prawach dziecka”. Dziecko słuchając piosenki  rysuje ilustrację do niej.

Po skończeniu pracy, prosimy , aby dziecko opowiedziało o swoim rysunku.

 

7.Praca z książką = ćwiczenia – KP4.29a – rodzic czyta treść , a dziecko dopasowuje do obrazka :

Prawo do wychowywania w rodzinie

Prawo do ochrony przed przemocą

Prawo do zabawy wypoczynku

Prawo do wyrażania swoich poglądów

Prawo do opieki zdrowotnej

Prawo do edukacji.

 

8.Praca z książką – ćwiczenia – KP4 . 29b –odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.