PONIEDZIAŁEK  20. 04.

 

TEMAT  :   EKOPRZYJACIELE.

 

1.Powitanka z  gimnastyką.

   YOUTUBE  -Powitanka z gimnastyką   https://www.edumuz.pl/szukaj?qvery=klap+klap

 

2.Słuchanie wiersza „ Nowa moda „ Małgorzaty Strzałkowskiej.

   

W domu Oli oraz Ali

wszyscy razem się zebrali,

aby wspólnie pogawędzić,

jak sobotę miło spędzić.

Uradzili, jedząc ciasto,

że pojadą gdzieś za miasto,

lecz z powodu tej wycieczki

do solidnej doszło sprzeczki.

– Autem! – mówi wujek Tadek.

– Na motorach! – woła dziadek.

Na to babcia: – Autobusem!

Mama: – Lepiej minibusem!

Ala z Olą grzmią donośnie,

że taksówką jest najprościej.

Tylko tata głową kiwa,

po czym nagle się odzywa:

- Samochody, autobusy,

  motocykle, minibusy

– każdy z nich okropnie smrodzi,

a to naszej Ziemi szkodzi.

Po co spalin jej dokładać?

Lecz jest na to dobra rada

– pojedziemy rowerami,

bo nie trują spalinami.

Poprzez lasy, łąki, pola pędzi Ala,

za nią Ola, mama, tata, babcia,dziadek,

a na końcu wujek Tadek.

Nowa moda jest w rodzinie

i rodzina z tego słynie,

że w sobotę się wybiera

na wycieczkę na rowerach.

Ziemia też oddychać musi, bo inaczej się udusi.

 

Przed rozpoczęciem czytania rodzic informuje dziecko na co ma zwrócić szczególną uwagę :

- jacy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce ?

- o ilu środkach transportu rozmawiali ?

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko powinno odpowiedzieć na pytania :

- jakie plany miała rodzina występująca w wierszu ?

- ilu było członków tej rodziny ?

- jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę ?

- dlaczego wybrali rowery ?

- co znaczy słowo MODA ?

- co oznacza słowo EKOLOGICZNY ?

 

3.Zabawa ruchowa  „ Czas dla Ziemi”.

 Rodzic umieszcza symbol kuli ziemskiej ( globus, piłkę lub wycięty kształt  koła ) przy najbardziej oddalonej ścianie w mieszkaniu . Dziecko staje przy przeciwległej ścianie. Rodzic umawia się z dzieckiem i opowiada : jeśli nie dbamy o naszą      planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji musimy pamiętać o dobrych nawykach. Ty w zabawie  będziesz  mogła ( mógł) wydłużyć czas naszej symbolicznej  Ziemi. Jeśli powiem zdanie prawdziwe – skacz 1 raz do tyłu. Jeśli zdanie    będzie fałszywe -  robisz 2 skoki do przodu.

 

 

  Propozycje zdań do wypowiedzenia przez rodzica :

- Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.

- Rower nie produkuje spalin.

- Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.

- Woda w rzece może być brudna – to nikomu nie szkodzi.

- autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba..

- Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.

- Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.

- Ludzie mogą się zatruć jedząc ryby pływające w ściekach.

  Zabawa kończy się w momencie, gdy dziecko dotrze do sylwety Ziemi.

 

4.Piosenka do nauki „ MOJA PLANETA”

   https://youtu.be/pdDT_e2Hqls

 

5.Karta pracy – ćwiczenia KP4.2a – zaznaczanie różnic pomiędzy obrazkami.

 

6.Dla chętnych polecam dodatkowe materiały :

   YOUTUBE  https://eduzabawy.com/ materiały tematyczne-do-druku/dzień-   ziemi/