PONIEDZIAŁEK    06. 04.

 

TEMAT :  PRZYGOTOWANIA  DO  ŚWIĄT.

 

1. Zabawa na powitanie :   ,, Muzyka  stop ‘’  -  przy  ulubionej muzyce dziecko porusza się rytmicznie . po chwili rodzic robi pauzę, a dziecko  w tym momencie zastyga, może zacząć się poruszać po ponownym usłyszeniu muzyki. Zabawę kontynuujemy do zakończenia utworu.

 

2. Słuchanie  utworu Ewy Szelburg – Zarembiny  ,,BAJKA O GĘSIM JAJU

 

https://youtu.be/6GHhf23i2o0  Bajka o gęsim jaju 

W  trakcie słuchania dziecko może powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze ( tur,tur..).

 

3. Po wysłuchaniu bajki rodzic zadaje dziecku pytania :

- wymień bohaterów bajki

- jakie zwierzęta wylęgają się z jajek ?

- jakie znasz nazwy wielkanocnych jajek ( pisanki, kraszanki) ?

- można pokazać dziecku różne rodzaje jajek, porównać ich wielkość, barwy.

 

 4.Wprowadzenie małej i wielkiej litery  j, J ( drukowanej i pisanej) na wyrazie podstawowym :  ,, jajko ‘’.

  • Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu : jajko?
  • Podziel wyraz „ jajko” na sylaby (  jaj- ko )
  • Wymień i policz głoski  ( j-a-j-k-o )
  • Ułóż schemat z białych cegiełek ( 5 białych  karteczek)
  • Ułóż model z niebieskich i czerwonych karteczek .

Rodzic korzystając z książki ( część 4) prezentuje literę „j” małą i wielką drukowaną ( pisaną jeżeli dziecko jest zainteresowane) i zadaje pytania :

  •  Jaki kształt ma litera ?
  •  Do czego jest podobna ?
  •  Czym różni się wielka litera od małej ?
  •  Wymyśl i powiedz inne wyrazy rozpoczynające się głoską „j”
  •  Ułóż z ziaren grochu ( guzików, nakrętek itp. ) kształt litery „j”
  •  Ułóż z alfabetu wyraz : jajko

 5.      Zabawa „ Czy słyszysz?” – rodzic rzuca do dziecka piłkę i wypowiada różne głoski, kiedy dziecko usłyszy „ j” musi odrzucając piłkę powiedzieć wyraz rozpoczynający się  tą głoską

 6.      Praca z książką cz. 4- ćwiczenie 4,14a - identyfikowanie głoski „j” w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednim miejscach.

 7.      Praca z książką cz.4 – ćwiczenie 4,14b - rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J.

 8.      Praca z książką cz.4 – ćwiczenie 4.20 - kącik grafomotoryczny – samodzielne pisanie liery j ,J,  pisanie zdań po śladzie.

 9.      Próby czytania krótkich tekstów z nową literą z wykorzystaniem czytanki „ Zabawy z literkami”