PONIEDZIAŁEK 06. 04.
TEMAT : PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT.
1. Zabawa na powitanie : ,, Muzyka stop ‘’ - przy ulubionej muzyce dziecko porusza się rytmicznie . po chwili rodzic robi pauzę, a dziecko w tym momencie zastyga, może zacząć się poruszać po ponownym usłyszeniu muzyki. Zabawę kontynuujemy do zakończenia utworu.
2. Słuchanie utworu Ewy Szelburg – Zarembiny ,,BAJKA O GĘSIM JAJU
https://youtu.be/6GHhf23i2o0 Bajka o gęsim jaju
W trakcie słuchania dziecko może powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze ( tur,tur..).
3. Po wysłuchaniu bajki rodzic zadaje dziecku pytania :
- wymień bohaterów bajki
- jakie zwierzęta wylęgają się z jajek ?
- jakie znasz nazwy wielkanocnych jajek ( pisanki, kraszanki) ?
- można pokazać dziecku różne rodzaje jajek, porównać ich wielkość, barwy.
4.Wprowadzenie małej i wielkiej litery j, J ( drukowanej i pisanej) na wyrazie podstawowym : ,, jajko ‘’.
- Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu : jajko?
- Podziel wyraz „ jajko” na sylaby ( jaj- ko )
- Wymień i policz głoski ( j-a-j-k-o )
- Ułóż schemat z białych cegiełek ( 5 białych karteczek)
- Ułóż model z niebieskich i czerwonych karteczek .
Rodzic korzystając z książki ( część 4) prezentuje literę „j” małą i wielką drukowaną ( pisaną jeżeli dziecko jest zainteresowane) i zadaje pytania :
- Jaki kształt ma litera ?
- Do czego jest podobna ?
- Czym różni się wielka litera od małej ?
- Wymyśl i powiedz inne wyrazy rozpoczynające się głoską „j”
- Ułóż z ziaren grochu ( guzików, nakrętek itp. ) kształt litery „j”
- Ułóż z alfabetu wyraz : jajko
5. Zabawa „ Czy słyszysz?” – rodzic rzuca do dziecka piłkę i wypowiada różne głoski, kiedy dziecko usłyszy „ j” musi odrzucając piłkę powiedzieć wyraz rozpoczynający się tą głoską
6. Praca z książką cz. 4- ćwiczenie 4,14a - identyfikowanie głoski „j” w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednim miejscach.
7. Praca z książką cz.4 – ćwiczenie 4,14b - rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J.
8. Praca z książką cz.4 – ćwiczenie 4.20 - kącik grafomotoryczny – samodzielne pisanie liery j ,J, pisanie zdań po śladzie.
9. Próby czytania krótkich tekstów z nową literą z wykorzystaniem czytanki „ Zabawy z literkami”