CZWARTEK 30.04
TEMAT: SZLAKIEM WISŁY
Zabawa na powitanie „Tańce Połamańce”
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Praca z książką: „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 68-69
Dziecko odszukuje miejsce, skąd wypływa Wisła. Odczytuje nazwy miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza.
Spróbujcie odgadnąć „Zagadki znad Wisły” Elżbieta Śnieżkowska – Bielak.
1. Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na Polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
gdzie jest zamek Wawel?
No proszę? W (Krakowie).
2. Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej- Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki
Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam Król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).
3. Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszamy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
4. Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).
Improwizacja ruchowa z paskami niebieskiej krepy przy piosence YouTube „Płynie Wisła, płynie” – dziecko dowolnie tańczy i śpiewa piosenkę.
Rozwiąż krzyżówkę (pobierz plik)
Rodzic czyta pytania, a dziecko wpisuje wyrazy. Po rozwiązaniu dziecko czyta hasło. Brawo!
Zabawa badawcza „Rzeczki”- doświadczenie, które pokaże jak może zachowywać się woda wypływająca ze skały.
Dziecko otrzymuje od rodzica: 2 plastikowe kubki, miskę, grubą igłę, wodę. W pierwszym kubku dziecko robi za pomocą igły kilka dziurek w rzędzie pionowym, a w drugim– w poziomym. Kubki stawia w misce i nalewa do nich wodę. Obserwuje wypływającą wodę i formułuje wnioski. Opisuje co widzi.
Kubek 1 (dziurki w pionie) – woda płynie szybko, na różne odległości.
Kubek 2 – (dziurki w poziomie) – woda płynie równomiernie, spokojnie.
Zabawa słuchowo – ruchowa „Zrób to, co ja”
Rodzic mówi dziecku, że zagrają na instrumentach, które zawsze noszą ze sobą. Dźwięki będą wydobywać z dłoni, stóp, kolan i innych części ciała.
Dziecko patrzy i słucha rodzica, a potem powtarza rytm, np.:
- klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie,
- tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie,
- tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie,
- klaśnięcie w kolana, tupnięcie, klaśnięcie, itd.
Dziecko może zaproponować własny rytm.
Karta pracy cz. 4 str. 15a i 15b
Legenda o powstaniu Wisły
https://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg
Pliki do pobrania: