CZWARTEK  30.04

 

TEMAT: SZLAKIEM WISŁY

 

Zabawa na powitanie „Tańce Połamańce”

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

 

Praca z książką: „KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI” str. 68-69

Dziecko odszukuje miejsce, skąd wypływa Wisła. Odczytuje nazwy miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza.

 

Spróbujcie odgadnąć „Zagadki znad Wisły” Elżbieta Śnieżkowska – Bielak.

 

1. Popłyniemy Wisłą

Razem z rybitwami,

Zobaczymy miasta,

Co leżą przed nami.

Już zakręca rzeka

I czule oplata

Miasto, co pamięta

Dawne dni i lata.

Bogactwo i chwałę,

Mężnych królów wielu,

Którzy tu rządzili

Na Polskim Wawelu.

Każde dziecko teraz

Na pewno odpowie,

gdzie jest zamek Wawel?

No proszę? W (Krakowie).

 

2. Na brzegu Syrenka,

Miasta swego broni.

Tarczą się osłania

I miecz trzyma w dłoni.

Dalej- Stare Miasto –

Barwne kamieniczki.

Zbiegają ku Wiśle

Wąziutkie uliczki

Zamek, a przed zamkiem

Na szczycie kolumny

Stoi sam Król Zygmunt

Z miasta swego dumny.

Więc jakie to miasto,

Gdzie wciąż mieszka sława?

To stolica Polski,

A zwie się  (Warszawa).

 

3. Teraz popłyniemy

Do miasta pierników,

Sporo się dowiemy

Tu o Koperniku.

Kiedy wyruszamy

Ulicami miasta,

Pomnik astronoma

Przed nami wyrasta.

To jego nauka

Sprawiła, że może

Teraz kosmonauta

W gwiezdne mknąć przestworze.

Pierniki tu lepsze

Niż piecze babunia.

Gdzie dopłynęliśmy?

Do miasta  (Torunia).

 

4. Płyńże, miła Wisło,

Płyń, Wisło szeroka!

Wtem, słońce zabłysło –

Przed nami zatoka!

Wisła z sinym morzem

Zostać zapragnęła

I o rannej zorzy

Do morza wpłynęła.

Patrzy na ich przyjaźń

Neptun i po pańsku

Informuje Wisłę,

Że jest wreszcie w  (Gdańsku).

 

Improwizacja ruchowa z paskami niebieskiej krepy przy piosence YouTube „Płynie Wisła, płynie” – dziecko dowolnie tańczy i śpiewa piosenkę.

 

Rozwiąż krzyżówkę (pobierz plik)

Rodzic czyta pytania, a dziecko wpisuje wyrazy. Po rozwiązaniu dziecko czyta hasło. Brawo!

 

Zabawa badawcza „Rzeczki”- doświadczenie, które pokaże jak może zachowywać się woda wypływająca ze skały.

Dziecko otrzymuje od rodzica: 2 plastikowe kubki, miskę, grubą igłę, wodę. W pierwszym kubku dziecko robi za pomocą igły kilka dziurek w rzędzie pionowym, a w drugim– w poziomym. Kubki stawia w misce i nalewa do nich wodę. Obserwuje wypływającą wodę i formułuje wnioski. Opisuje co widzi.

Kubek 1 (dziurki w pionie) – woda płynie szybko, na różne odległości.

Kubek 2 – (dziurki w poziomie) – woda płynie równomiernie, spokojnie.

 

Zabawa słuchowo – ruchowa „Zrób to, co ja”

Rodzic mówi dziecku, że zagrają na instrumentach, które zawsze noszą ze sobą. Dźwięki będą wydobywać z dłoni, stóp, kolan i innych części ciała.

Dziecko patrzy i słucha rodzica, a potem powtarza rytm, np.:

- klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie,

- tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie,

- tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie,

- klaśnięcie w kolana, tupnięcie, klaśnięcie, itd.

Dziecko może zaproponować własny rytm.

 

Karta pracy cz. 4 str. 15a i 15b

 

 

Legenda o powstaniu Wisły

https://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pliki do pobrania: