PIĄTEK 24.04
1. Zestaw zabaw ruchowych
Dziecko maszeruje i dostaje laskę gimnastyczną. (może być rolka po ręczniku papierowym, lub to co mamy dostępne). Rodzic mówi: Jesteś ogrodnikiem, będziesz sadzić kwiaty!
- „Wyrównywanie ziemi” – siad klęczny, wysuwanie laski jak najdalej do przodu i przysuwanie do siebie; przerwa – plecy proste, laska leży z przodu. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.
- „Przygotowywanie dołków” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki „robią dołek” – stukają laską w podłogę; powrót – laska w drugiej ręce; na końcu sali odkładają laski na podłogę.
- „Sadzenie nasion” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki wykonują skłon na prostych nogach i „sadzi nasionka”, najpierw prawą ręką, w drodze powrotnej – lewą. – Teraz w swoim ogródku namalujecie piękną, dużą tęczę.
- „Malowanie tęczy” – siad skrzyżny, dziecko trzyma laskę oburącz, wysoko nad głową; wykonuje skłony w prawo i w lewo; odpoczynek – ręce opuszczone. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.
Rodzic zbiera laski, a na podłodze rozkłada szarfy w czterech kolorach (mogą być kartki): czerwone, żółte, niebieskie i zielone. Pod ścianą ustawia cztery kosze oznaczone takimi kolorami, jak szarfy (kartki papieru). – Aby wokół było czysto, musicie pozbierać wszystkie śmieci i posegregować do pojemników.
- „Segregowanie śmieci” – na sygnał dziecko porusza się po pokoju, podnosi po jednej szarfie (kartce) i wrzucają do odpowiedniego kosza; zabawa trwa do momentu sprzątnięcia wszystkich „śmieci”.
- “Las jest już czysty i piękny” - Biegają w nim zadowolone zwierzęta, latają ptaki. Pospacerujcie i popatrzcie. Dziecko maszeruje. Kiedy usłyszy nazwę zwierzęcia, odpowiednio reaguje.
- „Zwierzęta w lesie” – zajączki – skoki obunóż, kolana lekko ugięte; sowa – bieg, wymachy szeroko rozłożonymi rękami; żabki – przysiad podparty, dłonie na podłodze między nogami, podskoki; jeże – leżenie na boku, głowa schowana w ramiona, kolana podciągnięte pod brodę; ćwiczenia można powtórzyć kilka razy, zmieniając kolejność. – Teraz, po sprzątaniu i spacerze, możecie odpocząć.
Rodzic włącza muzykę relaksacyjną lub nagrane odgłosy lasu, a dzieci odgrywają opowieść. Kładziecie się na trawie, zamykacie oczy. Oddychacie głęboko, wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami. Las tak pięknie pachnie. Leżycie cichutko i nasłuchujecie ptaków. Odpoczywają wasze ręce i nogi. Leżycie bez ruchu. Stajecie się jakby częścią lasu. Niestety, czas wracać. Wstajecie i maszerujecie do
Domu.
2.Zabawy przy piosence “Zostawić czysty świat”.
Dzieci w czasie piosenki spacerują i zbierają śmieci. Na przerwę w muzyce siadają na dywanie, zatrzymują się i klaszczą rytmicznie w ręce do zdania “czysty świat”, rytmicznie podskakują obunóż
3. „Czysta rzeczka” – ćwiczenia grafomotoryczne, kreślenie na ograniczonej powierzchni linii falistych. Na kartkach różnej wielkości dzieci rysują linie faliste – obrazujące fale na rzece. Nauczyciel zachęca, aby fale były różnej wysokości i szerokości. Zwraca też uwagę, że podczas rysowania nie można odrywać ręki od kartki, aż do końca strony. Podczas rysowania dzieci mogą słuchać spokojnej muzyki.