ŚRODA 22.04.
“Światowy Dzień Ziemi”
1.Mamo, tato przeczytaj dziecku wiersz, I. Salach pt. „Obietnica”
Gdy do lasu pójdą dzieci
żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki
dają pożar - czasem wielki.
Każdy malec obiecuje,
że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza
co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także.
Dba o czystość, dba a jakże!
A więc dziecię moje młode
przed zagładą chroń przyrodę.
Rozmowa na temat wiersza.
- Gdzie wybrały się dzieci w wierszu?
- Czego nie wolno robić w lesie?
- Co dzieci obiecały?
Następnie rodzic czyta utwór po raz drugi i prosi dziecko, aby zapamiętało, jaką obietnicę składają dzieci w wierszu. Dziecko wymienia zobowiązania: nie śmiecę, nie płoszę zwierząt, nie brudzę rzeki, dbam o czystość, chronię przyrodę. Na zakończenie dziecko wstaje i składa uroczystą obietnicę:
Rodzic: Będziemy sprzątać po sobie śmieci. Dziecko: Obiecuję!
R.: W lesie będziemy cichymi gośćmi. Dz.: Obiecuję!
R.: Będziemy chronić przyrodę. Dz.: Obiecuję!
Ślubowanie może zostać spisane ( w ten sposób powstanie kodeks małego ekologa), a dziecko złoży na nim podpis – stempel palcem zanurzonym w farbie.
2.Zabawa ruchowa pt. “ Ziemia, woda, powietrze”.
Można otworzyć okno w pokoju, dziecko spaceruje w różnych kierunkach, wdychając powietrze. Na hasło: - ziemia – dotyka dłońmi podłogi, - woda – chwyta się dłońmi za kolana, - powietrze – podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą.
3.Wspólne oglądanie obrazków pt. “Ziemia w niebezpieczeństwie”
Następnie omawianie co przedstawiają ilustracje ( obrazki ziemi zniszczonej przez człowieka znajdują się poniżej)
https://drive.google.com/open?id=1ELB6_vwy9PWojkUmnRR7s70Fz5OBAYZJ
4.Zabawa pt. "Uwaga, śmieci - ekowróżka leci"
Zapraszam do wspólnej zabawy w czarowanie (mama czarodziejka, a dziecko wróżka) i zadaje pytanie “Co można wyczarować ze śmieci?” Dziecko trzymając atrybut – różdżkę wymyśla swój czarodziejski sposób na śmiecie. Opowiada, co zrobiłoby ze śmieciami, gdyby miało czarodziejską moc. Rodzic proponuje, o ile nie powie o tym dziecko, zamienienie śmieci w kwiaty. Dziecko zgłasza swoją propozycje kwiatów, w jakie można by zamienić śmieci, np. plastiki na tulipany, puszki na rumianki, papierki na stokrotki.
5.Kolejne zadanie to praca plastyczna pt.“ Mlecz widelcem malowany'- (potrzebne będą:- kartka papieru, widelec, żółta i zielona farba). Wykonanie: widelec moczymy w żółtej farbie i odbijamy na kartce kilka razy w kształt koła, w ten sposób powstanie kwiatek ( możemy namalować kilka kwiatków). Do każdego mlecza palcem umoczonym w zielonej farbie malujemy łodygę i listek.
6.W związku z możliwością wstępu do lasu lub parku, zachęcam do zabaw ruchowych wraz z dzieckiem na świeżym powietrzu.
Rodzic jak n-l pokazuje ćwiczenie i razem ze swoim dzieckiem ćwiczy.
Dziecko maszeruje i dostaje laskę gimnastyczną. ( może być rolka po ręczniku papierowym, lub to co mamy dostępne). Rodzic mówi: Jesteś ogrodnikiem, będziesz sadzić kwiaty!
- „Wyrównywanie ziemi” – siad klęczny, wysuwanie laski jak najdalej do przodu i przysuwanie do siebie; przerwa – plecy proste, laska leży z przodu. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.
- „Przygotowywanie dołków” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki „robią dołek” – stukają laską w podłogę; powrót – laska w drugiej ręce; na końcu sali odkładają laski na podłogę.
- „Sadzenie nasion” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki wykonują skłon na prostych nogach i „sadzi nasionka”, najpierw prawą ręką, w drodze powrotnej – lewą. – Teraz w swoim ogródku namalujecie piękną, dużą tęczę.
- „Malowanie tęczy” – siad skrzyżny, dziecko trzyma laskę oburącz, wysoko nad głową; wykonuje skłony w prawo i w lewo; odpoczynek – ręce opuszczone. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.
- Rodzic zbiera laski, a na podłodze rozkłada kartki w czterech kolorach: czarne, żółte, niebieskie i zielone. Pod ścianą ustawia cztery kosze oznaczone takimi kolorami, jak kartki papieru. – Aby wokół było czysto, musicie pozbierać wszystkie śmieci i posegregować do pojemników.
- „Segregowanie śmieci” – na sygnał szklane butle mój kolego - wrzuć do wora zielonego /podnoszą zieloną kartkę i wrzucają do odpowiedniego kosza. A papiery? Do którego? Papiery do niebieskiego. /podnoszą niebieską kartkę. A plastiki? Gdzie mam wrzucić? Tam gdzie metal- worek żółty. /podnoszą żółtą kartkę. A zmieszane? Do którego? - Wrzuć zmieszane do czarnego. /podnoszą czarną kartkę.
– Las jest już czysty i piękny. Biegają w nim zadowolone zwierzęta, latają ptaki. Pospacerujcie i popatrzcie. Dziecko maszeruje. Kiedy usłyszy nazwę zwierzęcia, odpowiednio reaguje.
- „Zwierzęta w lesie” – zajączki – skoki obunóż, kolana lekko ugięte; sowa – bieg, wymachy szeroko rozłożonymi rękami; żabki – przysiad podparty, dłonie na podłodze między nogami, podskoki; jeże – leżenie na boku, głowa schowana w ramiona, kolana podciągnięte pod brodę; ćwiczenia można powtórzyć kilka razy, zmieniając kolejność. – Teraz, po sprzątaniu i spacerze, możecie odpocząć. Rodzic włącza muzykę relaksacyjną lub nagrane odgłosy lasu, a dzieci odgrywają opowieść. Kładziecie się na trawie, zamykacie oczy. Oddychajcie głęboko, wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami. Las tak pięknie pachnie. Leżycie cichutko i nasłuchujecie ptaków. Odpoczywają wasze ręce i nogi. Leżycie bez ruchu. Stajecie się jakby częścią lasu. Niestety, czas wracać. Wstajecie i maszerujecie do domu.
7.Ułóż puzzle - “Sprzątanie”
Rodzicom dziękuję za zaangażowanie.
Przedszkolaki pracujecie bardzo dzielnie !!! :)
Miłej zabawy !!!
Mail na którego proszę przesyłać zdjęcia z podjętych aktywności przez dzieci.
Zdjęcia z wykonanych prac są dostępne pod linkiem
https://drive.google.com/drive/folders/1xzF70Z7wBLpto6tM_8VMvHHo_W8TfVHX?usp=sharing