ŚRODA  22.04.

 

“Światowy Dzień Ziemi”

 

1.Mamo, tato przeczytaj dziecku wiersz, I. Salach pt. „Obietnica” 

 

Gdy do lasu pójdą dzieci

żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki

dają pożar - czasem wielki.

Każdy malec obiecuje,

że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza

co do wody właśnie zmierza.

Nie zabrudzi rzeki także.

Dba o czystość, dba a jakże!

A więc dziecię moje młode

przed zagładą chroń przyrodę.

Rozmowa  na temat wiersza.

  • Gdzie wybrały się dzieci w wierszu?
  • Czego nie wolno robić w lesie?
  • Co dzieci obiecały?

Następnie rodzic  czyta  utwór po raz drugi i prosi dziecko, aby zapamiętało, jaką obietnicę składają dzieci w wierszu. Dziecko  wymienia zobowiązania: nie śmiecę, nie płoszę zwierząt, nie brudzę rzeki, dbam o czystość, chronię przyrodę. Na zakończenie dziecko wstaje i składa uroczystą obietnicę:

Rodzic: Będziemy sprzątać po sobie śmieci. Dziecko: Obiecuję!

R.: W lesie będziemy cichymi gośćmi. Dz.: Obiecuję!

R.: Będziemy chronić przyrodę. Dz.: Obiecuję!

 

Ślubowanie może zostać spisane ( w ten sposób powstanie kodeks małego ekologa), a dziecko złoży na nim podpis – stempel palcem zanurzonym w farbie.

 

2.Zabawa ruchowa pt. “ Ziemia, woda, powietrze”. 

Można  otworzyć  okno w pokoju, dziecko spaceruje w różnych kierunkach, wdychając powietrze.  Na hasło: - ziemia – dotyka dłońmi podłogi, - woda – chwyta się dłońmi za kolana, - powietrze – podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą.

 

3.Wspólne oglądanie obrazków pt. “Ziemia w niebezpieczeństwie” 

Następnie  omawianie co przedstawiają   ilustracje ( obrazki ziemi zniszczonej przez człowieka  znajdują się poniżej)

https://drive.google.com/open?id=1ELB6_vwy9PWojkUmnRR7s70Fz5OBAYZJ

 

 4.Zabawa pt. "Uwaga, śmieci - ekowróżka leci" 

Zapraszam do wspólnej zabawy w czarowanie (mama czarodziejka, a dziecko wróżka) i zadaje pytanie “Co można wyczarować ze śmieci?” Dziecko  trzymając atrybut – różdżkę  wymyśla swój czarodziejski sposób na śmiecie. Opowiada, co zrobiłoby ze śmieciami, gdyby miało czarodziejską moc. Rodzic  proponuje, o ile nie powie o tym dziecko, zamienienie śmieci w kwiaty. Dziecko  zgłasza swoją propozycje kwiatów, w jakie można by zamienić śmieci, np. plastiki na tulipany, puszki na rumianki, papierki na stokrotki. 

 

5.Kolejne zadanie to praca plastyczna pt.“ Mlecz widelcem malowany'- (potrzebne będą:- kartka papieru, widelec, żółta i zielona farba). Wykonanie: widelec moczymy w żółtej farbie  i odbijamy na kartce kilka razy w kształt koła, w ten sposób powstanie kwiatek ( możemy  namalować  kilka kwiatków). Do każdego mlecza palcem umoczonym w zielonej farbie  malujemy łodygę i listek. 

 

6.W związku z możliwością wstępu do lasu lub parku, zachęcam do zabaw ruchowych  wraz z dzieckiem na świeżym powietrzu. 

Rodzic jak n-l pokazuje ćwiczenie i  razem ze swoim dzieckiem ćwiczy.

Dziecko maszeruje i dostaje laskę gimnastyczną. ( może być rolka po ręczniku papierowym, lub to co mamy dostępne). Rodzic mówi: Jesteś ogrodnikiem, będziesz sadzić kwiaty!

- „Wyrównywanie ziemi” – siad klęczny, wysuwanie laski jak najdalej do przodu i przysuwanie do siebie; przerwa – plecy proste, laska leży z przodu. Ćwiczenie można  powtórzyć kilka razy.

- „Przygotowywanie dołków” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki „robią dołek” – stukają laską w podłogę; powrót – laska w drugiej ręce; na końcu sali odkładają laski na podłogę.

- „Sadzenie nasion” – dziecko maszeruje wzdłuż pokoju; co dwa kroki wykonują skłon na prostych nogach i „sadzi nasionka”, najpierw prawą ręką, w drodze powrotnej – lewą. – Teraz w swoim ogródku namalujecie piękną, dużą tęczę.

- „Malowanie tęczy” – siad skrzyżny,  dziecko trzyma laskę oburącz, wysoko nad głową; wykonuje skłony w prawo i w lewo; odpoczynek – ręce opuszczone. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy. 

- Rodzic zbiera laski, a na podłodze rozkłada kartki w czterech kolorach: czarne, żółte, niebieskie i zielone. Pod ścianą ustawia cztery kosze oznaczone takimi kolorami, jak kartki papieru. – Aby wokół było czysto, musicie pozbierać wszystkie śmieci i posegregować do pojemników.

- „Segregowanie śmieci” – na sygnał szklane butle mój kolego - wrzuć do wora zielonego /podnoszą zieloną kartkę i wrzucają do odpowiedniego kosza. A papiery? Do którego? Papiery do niebieskiego. /podnoszą niebieską kartkę. A plastiki? Gdzie mam wrzucić? Tam gdzie metal- worek żółty. /podnoszą żółtą kartkę. A zmieszane? Do którego? - Wrzuć zmieszane do czarnego. /podnoszą czarną kartkę. 

– Las jest już czysty i piękny. Biegają w nim zadowolone zwierzęta, latają ptaki. Pospacerujcie i popatrzcie. Dziecko  maszeruje. Kiedy usłyszy nazwę zwierzęcia, odpowiednio reaguje.

- „Zwierzęta w lesie” – zajączki – skoki obunóż, kolana lekko ugięte; sowa – bieg, wymachy szeroko rozłożonymi rękami; żabki – przysiad podparty, dłonie na podłodze między nogami, podskoki; jeże – leżenie na boku, głowa schowana w ramiona, kolana podciągnięte pod brodę; ćwiczenia można powtórzyć kilka razy, zmieniając kolejność. – Teraz, po sprzątaniu i spacerze, możecie odpocząć. Rodzic włącza muzykę relaksacyjną lub nagrane odgłosy lasu, a dzieci odgrywają opowieść. Kładziecie się na trawie, zamykacie oczy. Oddychajcie głęboko, wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami. Las tak pięknie pachnie. Leżycie cichutko i nasłuchujecie ptaków. Odpoczywają wasze ręce i nogi. Leżycie bez ruchu. Stajecie się jakby częścią lasu. Niestety, czas wracać. Wstajecie i maszerujecie do domu.

 

7.Ułóż puzzle - “Sprzątanie”

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprzątanie?utm_source=facebook&utm_medium=visit&utm_campaign=share_puzzle&fbclid=IwAR3dqn-z5vTiIxwSD-UvM6iyr_bzniJI-pHlxC_iCFPkmck0xnKHG5UOogY

 

Rodzicom dziękuję za zaangażowanie.

Przedszkolaki pracujecie bardzo dzielnie !!! :)

Miłej  zabawy !!!

Mail na którego proszę przesyłać zdjęcia  z podjętych aktywności przez dzieci.

olszczynska.a@gmail.com

Zdjęcia z wykonanych prac są dostępne pod linkiem 

https://drive.google.com/drive/folders/1xzF70Z7wBLpto6tM_8VMvHHo_W8TfVHX?usp=sharing