WTOREK  06.04.2021

 

Krąg tematyczny: POWRÓT PTAKÓW

 

1.Mamo, tato przeczytaj dziecku opowiadanie   pt.: „Ptasie sprawki”

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła.Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki,a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę

i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.

A wróble na to:

- No w czym tu nasza wina?

- W czym, w czym, w czym?

Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz?

Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.

- Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak.

- Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle!

– powiedział bociek.

A potem wszystkie dodały rozgniewane:

- Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały?

Wróble na to chórem:

- W czym tu nasza wina?W czym, w czym, w czym?.

Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!

Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.

- Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.

- Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.

- Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.

- Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?

- Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa.Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu.Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?

- Co powiedziały ptaki?

- Kto pomógł skłóconym ptakom?

- Czy dzieci dobrze postąpiły?

 

2.„Ptaszki”– zabawa z elementem podskoku.

Dzieci poruszają się poskakując obunóż. na hasło: ptaszki zbierają ziarenka przysiadają i uderzają paluszkami o podłogę.

 

3.„Jaskółka” – ćwiczenia grafomotoryczne. „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafomotoryka s.58./ cel: doskonalenie umiejętności rysowania poprzez łączenie kropek, zwrócenie uwagi na  prawidłowe trzymanie kredki.

 

4.„Zabawy z sylabami” – ćwiczenie słuchu fonematycznego.

cel: kształcenie umiejętności wyszukiwania imion jedno, dwu, trzy i czterosylabowych oraz

ich przeliczanie. Dziecko dzieli na sylaby swoje imię oraz członków rodziny  i określa ile jest sylab. Następnie grupuje je  w zależności od ilości sylab w imieniu i przelicza ile osób posiada imię z określoną liczbą sylab. Na zakończenie dziecko może wyszukiwać imiona na podaną przez rodzica sylabę.

 

5.Praca plastyczna pt. “ budka dla ptaków” potrzebne będą: - 4  białe kartki A4,  farby, nożyczki, klej,(można wykonać pracę według własnego pomysłu)

https://www.facebook.com/web.skazki/videos/971952826560802/

 

Mail na którego proszę przesyłać zdjęcia  z podjętych aktywności przez dzieci.

olszczynska.a@gmail.com