WTOREK 06.04.2021
Krąg tematyczny: POWRÓT PTAKÓW
1.Mamo, tato przeczytaj dziecku opowiadanie pt.: „Ptasie sprawki”
Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła.Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki,a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę
i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.
A wróble na to:
- No w czym tu nasza wina?
- W czym, w czym, w czym?
Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz?
Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.
- Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak.
- Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle!
– powiedział bociek.
A potem wszystkie dodały rozgniewane:
- Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały?
Wróble na to chórem:
- W czym tu nasza wina?W czym, w czym, w czym?.
Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!
Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.
- Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.
- Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.
- Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.
- Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?
- Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa.Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu.Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?
- Co powiedziały ptaki?
- Kto pomógł skłóconym ptakom?
- Czy dzieci dobrze postąpiły?
2.„Ptaszki”– zabawa z elementem podskoku.
Dzieci poruszają się poskakując obunóż. na hasło: ptaszki zbierają ziarenka przysiadają i uderzają paluszkami o podłogę.
3.„Jaskółka” – ćwiczenia grafomotoryczne. „Pięciolatek – Razem poznajemy świat” – grafomotoryka s.58./ cel: doskonalenie umiejętności rysowania poprzez łączenie kropek, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
4.„Zabawy z sylabami” – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
cel: kształcenie umiejętności wyszukiwania imion jedno, dwu, trzy i czterosylabowych oraz
ich przeliczanie. Dziecko dzieli na sylaby swoje imię oraz członków rodziny i określa ile jest sylab. Następnie grupuje je w zależności od ilości sylab w imieniu i przelicza ile osób posiada imię z określoną liczbą sylab. Na zakończenie dziecko może wyszukiwać imiona na podaną przez rodzica sylabę.
5.Praca plastyczna pt. “ budka dla ptaków” potrzebne będą: - 4 białe kartki A4, farby, nożyczki, klej,(można wykonać pracę według własnego pomysłu)
https://www.facebook.com/web.skazki/videos/971952826560802/
Mail na którego proszę przesyłać zdjęcia z podjętych aktywności przez dzieci.