ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Płynie czas – Poznanie poszczególnych etapów życia człowieka. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w rożnym wieku. Rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych. Nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności. Rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku. Poszerzanie wiadomości na temat zjawisk występujących rytmicznie w przyrodzie (dzień i noc). Dostrzeganie rytmu dzień-noc. Poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności. Usystematyzowanie wiedzy związanej z porami roku. Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej. Wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia Rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki. Zachęcanie do zgodnej współpracy. Rozwijanie sprawności grafomotorycznych. Rozwijanie sprawności fizycznej.
2. Sport to zdrowie – Kształtowanie świadomości, że sprawność fizyczna jest podstawą zdrowia w życiu człowieka Nabywanie umiejętności formułowania wniosków. Poznanie aktywnych sposobów spędzania czasu zimą. Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej. Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia. Rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy. Poznanie różnych zabaw wykorzystujących śniegowe kule. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Doskonalenie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi. Wykształcenie prawidłowej reakcji na zmianę tempa, dynamiki, nastroju. Rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej. Rozwijanie sprawności fizycznej. Zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu.
3. Młodsi i starsi – Wypowiadanie się na temat bliskich członków rodzin dzieci. Kształtowanie poczucia szacunku i opiekuńczości w stosunku do osób starszych oraz umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru. Uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych. Poznanie zastosowania kalendarza. Rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów. Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia. Rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary. Rozwijanie motoryki małej. Wyrażanie radości z możliwości wykonania upominków dla babci i dziadka. Rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych.
4. Dbam o zdrowie – Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Poznanie składowych piramidy zdrowia. Nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia. Poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Rozwijanie myślenia przyczynowo -skutkowego. Uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą. Wdrażanie do rozumienia i stosowania prostych instrukcji. Rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu. Zachęcanie do aktywności ruchowej.
Piosenka: „Dla Babci i Dziadka” sł. i muz. M. Ćwiek
1. Wyczaruję dla babuni suknię z kropel rosy.
Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.
Ref.: Babciu, droga babciu, to wszystko dla Ciebie.
Babciu, droga babciu bardzo kocham Ciebie. (2x)
2. Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę.
Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.
Ref.: Dziadziu, drogi dziadziu, to wszystko dla Ciebie.
Dziadziu, drogi dziadziu bardzo kocham Ciebie. (2x)
Wiersz: „Wyliczanka na Dzień Babci i Dziadka” G. Klimowska
Kto nas kocha najgoręcej?
Kogo my kochamy?
Komu dziś życzenia gorące składamy?
To jest nasza babunia, której pokażemy,
jak dzielić uczucia i słowa umiemy:
Babcia! Babcia!
To niezwykły przypadek, super także jest dziadek,
bo nawet w środku nocy nie odmówi pomocy.
Gdy sytuacja jest groźna, liczyć na niego można.
Niechaj nastawi ucha i swoich wnuków posłucha:
Dziadek! Dziadek!