ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Nowy Rok – mija czas

 

Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych  i naśladowczych, kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności, wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela. wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom  i czynnościom do wykonania, kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych oraz postawy uważnego słuchania innych, unikania ich oceniania. Ćwiczenie umiejętności właściwego planowania czasu, wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy). Wdrażanie do czytania sylab      i wyrazów utworzonych z poznanych liter, wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy). Poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”, kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter. Doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania. Poznanie zapisu cyfrowego liczby 9. Wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody), usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych (elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku).

 

2. Zimowa olimpiada przedszkolaków

 

Uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie, rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe. Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami – wycinania po liniach różnego kształtu. Kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej. Kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości  z wygranej innych. Kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej orazumiejętności pracy  i zabawy w grupie. Poznanie drukowanej i pisanej litery „C”, „c”, rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej). Poznanie zapisu cyfrowego liczby 0. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak), doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9. Doskonalenie przeliczania  i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo), dodawanie  i odejmowania  na konkretach. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy. Utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia, rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności, wyrabianie nawyków prozdrowotnych.

 

3. Z pamiętnika babci i dziadka

 

Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych), doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych. Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych. Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania). Wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków. Kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków, uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta, wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości, nabywanie wiary we własne możliwości i siły. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek.Poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”, rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych  z poznanych liter, rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.). Kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter. Wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9, doskonalenie przeliczania  i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej), rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach. Rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich  i tanecznych.

 

 

4. Eksperymenty z wodą i śniegiem

 

Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych  i naśladowczych, doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności. Wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały. Wdrażanie  do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności  do wykonania), wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem, rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie. Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek. Poznanie drukowanej i pisanej litery „P”, „p”, rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania, rozwijanie zainteresowań badawczych, uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych. Zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta, poznanie polskich monet i banknotów, usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie, rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi. Utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”. Wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania

 

Piosenka „Babciu, dziadku, kocham Was”

  

1.Babcia jest jak dobra wróżka,
Zawsze uśmiech ma na twarzy,
Najpiękniejsze czyta bajki,
Pyszne naleśniki smaży!

Ref. Dziś piosenkę dla was mam
i całusa chętnie dam!
Z wami słodko mija czas.
Babciu, dziadku – kocham was!

 

2.Z dziadkiem mogę majsterkować
albo wybrać się na grzyby.
O kosmosie mi opowie
i nauczy łowić ryby!

Ref. Dziś piosenkę dla was mam
i całusa chętnie dam!
Z wami słodko mija czas.
Babciu, dziadku – kocham was!