Zadania dydaktyczno- wychowawcze

 

1.Chciałbym być matematykiem :

- mierzenie przedmiotów , rozumienie stałości miary (wysokość, długość, szerokość ); używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki; liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych, zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika ;  rozwijanie umiejętności określania masy przedmiotów lekki, ciężki; układanie kodowanych rytmów wg. kolorów; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat treści utworu literackiego;  

- przestrzega zasad panujących w grupie, czeka na swoją kolej; kulturalne spożywa posiłki, stara się prawidłowo trzymać sztućce;

 

2.Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie:

- obserwowanie zmian  zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną np. topnienie śniegu,  pojawiające się pierwsze kwiaty (pąki na drzewach i krzewach, przebiśniegi, krokusy, hiacynty, tulipany); dostrzeganie zmienności marcowej pogody- zrozumienie przysłowia „ W marcu ,jak w garncu”; rozwijanie logicznego myślenia- ustalania kolejności zdarzeń; zakładamy ogródek okienny: sadzenie cebulek tulipanów, dymki na szczypior, wysiew nasion kwiatów, fasoli;   prowadzenie doświadczeń „ co roślinom potrzebne jest do życia?

- ustawia się w szyku grupowym wg kodu obrazkowego ( pary, szereg, koło, rozsypka)

- stara się aktywnie uczestniczyć we wszystkich zabawach prowadzonych z całą grupą;

 

3.Chciałbym być muzykiem :

- słuchanie i śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego ;  wykonanie instrumentów perkusyjnych z różnorodnych materiałów; gra na instrumentach perkusyjnych ;  aktywne uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych; podporządkowanie ruchów dynamice utworów; rozwiązywanie zagadek słuchowych- zna nazwy i brzmienie instrumentów , rozpoznaje kierunek dźwięku, zna głosy kolegów z grupy;  zabawy artykulacyjne usprawniające mięśnie warg podczas wypowiadania samogłosek  w izolacji;

- stara się współpracować w grupie, używa zwrotów grzecznościowych;

 

4. Słychać śpiew wśród drzew i chmur- to artystów ptasi chór:

-bogacą wiedzę o ptakach powracających z ciepłych krajów: bociany, żurawie, jaskółki; zakładanie gniazd;

- zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii; doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych; poznanie kształtu niektórych figur geometrycznych  -koło, owal ; rytmizowanie tekstów rymowanek; liczy i odtwarza liczbę dźwięków granych na instrumentach; wzmacnia koordynację  i sprawność ruchową; doskonali skoki obunóż ;

- bezpiecznie bawi się w sali, przestrzega umów podczas spacerów w najbliższym środowisku;

 

Piosenka do instrumentacji: „ Gra muzyka” B. Forma

 

W domu gra muzyka

od samego rana.

Śpiewa woda w kranie,

śpiewa moja mama.

Idę do przedszkola,

wiatr piosenkę śpiewa.

Z nim śpiewają ptaki,

z nim śpiewają drzewa .

Wszędzie gra muzyka,  

w domu i na dworze.

Śpiewaj razem z nami,

jeśli tylko możesz.