Zadania dydaktyczno- wychowawcze

 

1.Nasz pierwszy przedszkolny bal:

- dziecko jest aktywne podczas słuchania muzyki, dostosowuje ruchy do treści  i rytmu utworu ; doskonali sprawność fizyczną i manualną podczas różnorodnych zabaw ruchowych, plastycznych i manipulacyjnych; doskonali umiejętność segregowania przedmiotów wg, koloru i wielkości;

- poszerza zasób słownictwa czynnego i biernego o nowe pojęcia  np. karnawał, bal ,przebierańcy, strój ; doskonali pamięć i spostrzegawczość wzrokową poprzez dostrzeganie zmian i podobieństw w otoczeniu; zapamiętuje i nazywa  dźwięki z najbliższego otoczenia np.: instrumentów ; nazywa aktualną porę roku;

-wdrażanie do  przestrzegania umów podczas zabaw w przedszkolu;  wdrażanie do poznawania i integracji z kolegami z innych grup podczas wspólnych zabaw;

 

2.Baśniowy świat

- wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez słuchanie wierszy, opowiadań  ( „Obudzona królewna” R. Piątkowskiej );  recytowanie indywidualne i zespołowe wierszy; rozwijanie logicznego myślenia w trakcie układania prostych rytmów i dialogów; aktywne słuchanie baśni, zabawy logopedyczne usprawniające mięśnie narządów mowy- stara się naśladować ruchy mimiczne nauczyciela i odgłosy;

- rozwijanie mowy komunikatywnej  i wyobraźni  poprzez manipulowanie kukiełkami paluszkowymi , układanie bajkowych puzzli; doskonalenie precyzji manualnej podczas kolorowania  i malowania – mieści się w konturach; doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej w trakcie wykonywania zabaw rzutnych, skocznych i manualnych; rozróżnianie tempa -szybko, wojno;

- wdrażanie do przestrzegania umów podczas korzystania z pacynek paluszkowych i innych zabaw; utrwalanie kultury  spożywania posiłków ( nie rozmawiamy z pełną buzią

 

3. Jesteśmy samodzielni w kuchni

- poznawanie osób w bliskim otoczeniu przedszkola – wycieczka do kuchni-poznawanie czynności jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór;

- wdrażanie do spożywania posiłków kulturalny sposób i  przy estetycznie nakrytym stole; rozwijanie umiejętności nakrywania do stołu ; doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej; rozwijanie logicznego myślenia; doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej podczas różnorodnych zabaw ruchowych i rytmicznych;

- wdrażanie do zachowania pełnej kultury w trakcie spożywania posiłków- prawidłowe nakrycie do stołu, rozmawiamy szeptem, stosujemy zwroty ( smacznego, dziękuję, poproszę,)

 

4.Poznajemy twórczość Brzechwy

- wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez słuchanie wierszy, bajek ( „ Czerwony Kapturek” , „ ZOO”), recytowanie indywidualne i zespołowe wierszy wybranych fragmentów;

- rozwijanie pamięci logicznej i mechanicznej; próby tworzenia rytmów i rymów do podanych słów i fraz wg. Metody Orffa i KLANZY; aktywne słuchanie baśni wg. Metody B. Strauss

- zachęcanie do aktywności wszystkich dzieci , a w szczególności onieśmielonych; nagradzanie za aktywność oklaskami;

 

Piosenka do nauki : „Baśnie” / sł. I muz. B. Forma/

 

I.Baśni słuchają dzieci i dorośli też lubią baśnie.

Każdy chętnie posłucha

Pięknej baśni, zanim zaśnie.

II. W baśniach mieszkają wróżki,

      Dobre elfy i czarodzieje.

W baśniach z pomocą przyjdą

Zawsze wierni przyjaciele.

III. Baśnie to tajemnica,

w baśniach różne cuda i dziwy,

w baśniach świat całkiem inny,

nie do końca jest prawdziwy.