Zadania dydaktyczno- wychowawcze
1.Nasz pierwszy przedszkolny bal:
- dziecko jest aktywne podczas słuchania muzyki, dostosowuje ruchy do treści i rytmu utworu ; doskonali sprawność fizyczną i manualną podczas różnorodnych zabaw ruchowych, plastycznych i manipulacyjnych; doskonali umiejętność segregowania przedmiotów wg, koloru i wielkości;
- poszerza zasób słownictwa czynnego i biernego o nowe pojęcia np. karnawał, bal ,przebierańcy, strój ; doskonali pamięć i spostrzegawczość wzrokową poprzez dostrzeganie zmian i podobieństw w otoczeniu; zapamiętuje i nazywa dźwięki z najbliższego otoczenia np.: instrumentów ; nazywa aktualną porę roku;
-wdrażanie do przestrzegania umów podczas zabaw w przedszkolu; wdrażanie do poznawania i integracji z kolegami z innych grup podczas wspólnych zabaw;
2.Baśniowy świat
- wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez słuchanie wierszy, opowiadań ( „Obudzona królewna” R. Piątkowskiej ); recytowanie indywidualne i zespołowe wierszy; rozwijanie logicznego myślenia w trakcie układania prostych rytmów i dialogów; aktywne słuchanie baśni, zabawy logopedyczne usprawniające mięśnie narządów mowy- stara się naśladować ruchy mimiczne nauczyciela i odgłosy;
- rozwijanie mowy komunikatywnej i wyobraźni poprzez manipulowanie kukiełkami paluszkowymi , układanie bajkowych puzzli; doskonalenie precyzji manualnej podczas kolorowania i malowania – mieści się w konturach; doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej w trakcie wykonywania zabaw rzutnych, skocznych i manualnych; rozróżnianie tempa -szybko, wojno;
- wdrażanie do przestrzegania umów podczas korzystania z pacynek paluszkowych i innych zabaw; utrwalanie kultury spożywania posiłków ( nie rozmawiamy z pełną buzią
3. Jesteśmy samodzielni w kuchni
- poznawanie osób w bliskim otoczeniu przedszkola – wycieczka do kuchni-poznawanie czynności jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór;
- wdrażanie do spożywania posiłków kulturalny sposób i przy estetycznie nakrytym stole; rozwijanie umiejętności nakrywania do stołu ; doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej; rozwijanie logicznego myślenia; doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej podczas różnorodnych zabaw ruchowych i rytmicznych;
- wdrażanie do zachowania pełnej kultury w trakcie spożywania posiłków- prawidłowe nakrycie do stołu, rozmawiamy szeptem, stosujemy zwroty ( smacznego, dziękuję, poproszę,)
4.Poznajemy twórczość Brzechwy
- wzbudzanie zainteresowania literaturą poprzez słuchanie wierszy, bajek ( „ Czerwony Kapturek” , „ ZOO”), recytowanie indywidualne i zespołowe wierszy wybranych fragmentów;
- rozwijanie pamięci logicznej i mechanicznej; próby tworzenia rytmów i rymów do podanych słów i fraz wg. Metody Orffa i KLANZY; aktywne słuchanie baśni wg. Metody B. Strauss
- zachęcanie do aktywności wszystkich dzieci , a w szczególności onieśmielonych; nagradzanie za aktywność oklaskami;
Piosenka do nauki : „Baśnie” / sł. I muz. B. Forma/
I.Baśni słuchają dzieci i dorośli też lubią baśnie.
Każdy chętnie posłucha
Pięknej baśni, zanim zaśnie.
II. W baśniach mieszkają wróżki,
Dobre elfy i czarodzieje.
W baśniach z pomocą przyjdą
Zawsze wierni przyjaciele.
III. Baśnie to tajemnica,
w baśniach różne cuda i dziwy,
w baśniach świat całkiem inny,
nie do końca jest prawdziwy.