ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. W krainie muzyki
Kształtowanie sprawności w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, wdrażanie do tworzenia własnych układów ruchowych. Doskonalenie umiejętności prawidłowego napięcia mięśni dłoni pozwalającego na wykonanie pracy manualnej, rozwijanie umiejętności kreślenia znaków literopodobnych, symboli i nowo poznanych cyfr i liter, wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania i pisania. Kształtowanie postaw aktywnego odbiorcy sztuki muzycznej, budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, rozwijanie zdolności do zaangażowanego współuczestnictwa w realizacji zadań podejmowanych w parach, zespole lub z całą grupą. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji związanych ze słuchaniem i tworzeniem muzyki, budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych muzyką. Doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania układu dźwięków na podstawie rytmu graficznego. Wdrażanie do słuchania muzyki klasycznej i rozrywkowej, rozwijanie umiejętności przedstawiania muzyki ruchem. Utrwalanie umiejętności przeliczania i dodawania w zakresie 10 (na liczmanach),rozwijanie umiejętności zapisywania liczb za pomocą cyfr, kropek lub innych symboli. Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi za pomocą dźwięków, rozpoznawanie i nazywanie poznanych instrumentów. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „r”, „R”, doskonalenie umiejętności tworzenia wyrazów z określonych liter, rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter. Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji podanych za pomocą umownego kodu graficznego.
2. Wśród malarzy i rzeźbiarzy
Rozwijanie różnorodnej aktywności dziecka, wyrabianie umiejętności regulowania siły dotyku w trakcie podejmowania aktywności plastycznej, wyrabianie sprawności i dokładności w wykonywaniu ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw ruchowych. Wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych, wdrażanie do przejawiania troski o estetykę i czystość otoczenia. Kształtowanie postawy samodzielności – przygotowywanie materiałów do pracy i organizowanie miejsca pracy. Kształtowanie umiejętności współdziałania, traktowania swoich potrzeb na równi z potrzebami innych członków grupy, budowanie poczucia wartości, pewności siebie i odpowiedzialności. Wdrażanie do wyrażania siebie w indywidualny i oryginalny sposób (działalność artystyczna). Wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki. Rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka w odniesieniu do takich sfer aktywności człowieka jak muzyka, ruch i plastyka, odczuwanie dumy i zadowolenia z tworzenia i prezentowania swojej twórczości. Kształtowanie zdolności do:
– analizowania spostrzeżeń wzrokowych dotyczących wybranego obiektu
– dostrzegania niuansów kolorystycznych, zróżnicowanych kształtów
– podejmowania próby odtworzenia kolorów, kształtów, wzorów w pracy rysunkowej, malarskiej, rzeźbie.
Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów na określony temat (tj. planowanie zabaw, zajęć, pracy, podejmowanie działań, postępowanie w sytuacjach problemowych), doskonalenie umiejętności wymiany zdań, argumentowania swoich wypowiedzi na miarę możliwości własnego wieku, uważnego słuchania partnera, utrzymywania kontaktu wzrokowego w czasie rozmowy. Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych liter, wdrażanie do czytania podpisów pod obrazkami, zdań i krótkich tekstów, rozwijanie zdolności do zauważania subtelnych różnic między przedmiotami, kształtami, wzorami (w tym literami). Doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce znaków matematycznych „<”, „>”, „=”, utrwalenie umiejętności przeliczania w przód i wspak w zakresie 10, doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji.
3. W teatrze
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne, doskonalenie umiejętności prawidłowego napięcia mięśni dłoni. Rozwijanie umiejętności kreślenia nowo poznanych liter, wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania, pisania i wycinania. Aktywne uczestniczenie w odkrywaniu kultury, budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką – teatrem jest wartościowe i może sprawiać przyjemność. Wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie z odpowiedzialnością za podjęte działania. Wdrażanie do wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia, bohaterów literackich itp. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką, wdrażanie do wyrażania swoich emocji w społecznie akceptowany sposób podczas tworzenia spektakli i oglądania przedstawień, wdrażanie do panowania nad tremą i strachem, związanymi z wystąpieniami publicznymi. Budowanie systemu wartości dziecka – odwagi, optymizmu, otwartości, wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw. Poszerzanie wiadomości o teatrze i spektaklach teatralnych. Stwarzanie okazji do doskonalenia wyrazistej mowy, rozwijania pamięci. Wprowadzenie znaków „+” i „–”, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 na konkretach. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „w”, „W”, rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów zbudowanych z poznanych liter, ćwiczenia w pisaniu poznanych liter po śladzie i z pamięci.
4. Mali artyści to my!
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju, rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne. Wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania, pisania i wycinania. Wdrażanie do eksperymentowania farbą podczas mieszania kolorów i ich nazywania. Budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, wywoływać radość oraz inne emocje. Wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, podejmowania nowych wyzwań oraz brania odpowiedzialności za podjęte działania, rozwijanie zdolności do zgodnej współpracy w parach, zespołach i całą grupą. Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką, wdrażanie do wyrażania emocji w społecznie akceptowany sposób podczas tworzenia spektakli i oglądania występów. Budowanie motywacji do podejmowania działań inspirowanych plastyką, baletem, dźwiękiem, wyzwalanie zadowolenia ze swoich osiągnięć, efektów swojej pracy. Wdrażanie do pracy nad sobą, świadomego rozwijania swoich zainteresowań i umiejętności. Rozwijanie umiejętności kreślenia nowo poznanych cyfr i liter, rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10 w przód i wspak od dowolnej liczby, nabywanie umiejętności zapisywania liczb za pomocą cyfr, kropek lub innych symboli. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „z”, „Z”, rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter.
Piosenka „Zagram dzieciom”
1. Zaraz siądę sobie w kącie,
zagram dzieciom na trójkącie.
Trójkąt srebrne oczy ma,
srebrnym głosem chętnie gra.
Trójkąt srebrne oczy ma
srebrnym głosem chętnie gra.
Ref. Czary-mary,
weź pałeczkę do ręki,
czary-mary,
wyczarują się dźwięki.
Czary-mary,
i na pewno w tych dźwiękach
jest zaklęta, zaklęta piosenka.
2. To są dzwonki, to pałeczka,
zagram dzieciom na dzwoneczkach
Zagram cicho – sol, do, mi,
niech się wszystkim dobrze śpi.
Zagram cicho – sol, do, mi,
niech się wszystkim dobrze śpi.
Ref. Czary-mary...