ZADANIA WYCHOWAWCZE 

 

1. Wiosenne powroty -  Dziecko aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski, wymienia właściwości jajka, wymienia słowa rozpoczynające się głoską j; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach jajka, Jola. Wykonuje sylwetę bociana, stosując różne techniki plastyczne. Wypowiada się na temat wiosennych zwyczajów ptaków, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bociana, wymienia charakterystyczne cechy budowy ptaka. Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych. Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki ptaków, podaje informacje na temat ich życia i zwyczajów, wyjaśnia znaczenie ptaków dla środowiska, wymienia ptaki będące pod ochroną, naśladuje głosy ptaków. Dziecko śpiewa piosenkę i reaguje odpowiednim ruchem na ustalone sygnały. Określa kolor upierzenia wilgi, wróbla, bociana, skowronka, jaskółki, gawrona, żurawia, wyjaśnia znaczenie piór w życiu ptaków, określa wrażenia wynikające z dotykania pióra, wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem techniki wyszywania na papierze. Liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik, poprawnie stosuje nazwy liczebników porządkowych w zakresie 6, w zakresie 10. Układa zadania z treścią do samodzielnie ułożonego zapisu działania matematycznego.  Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

2. Wiosna na wsi - Dziecko opisuje wygląd łąki wiosną oraz wygląd żaby. Wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt.  Opowiada o obrazku, zachowując poprawność gramatyczną wypowiedzi. Wymienia słowa rozpoczynające się głoską ; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach żaba, Żaneta. Wykonuje pracę plastyczną na temat: W magicznym, zielonym świecie. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka, poprawnie nazywa domy zwierząt hodowanych na wsi oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu. Słucha głosów zwierząt z wiejskiego podwórka i je naśladuje. Przestrzega ustalonych zasad zachowania, bierze aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka (dorosłe i młode). Opisuje wygląd zwierząt za pomocą określeń przymiotnikowych. Wyjaśnia znaczenie zwierząt hodowlanych w życiu człowieka; podaje przykłady wykorzystania wełny, włosia końskiego, piór, jajek, mleka. Naśladuje głosy zwierząt, tworzy improwizacje wokalne. Określa charakterystyczne cechy wełny. Poprawnie odmienia rzeczowniki, układa rytmy i zdrobnienia. Poprawnie używa liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym, rozwiązuje proste zadania matematyczne, wynik pokazuje na palcach lub rysuje na kartce za pomocą kropek. Rozwiązuje zadania matematyczne, układa do nich poprawne działania i je odczytuje.  Tworzy przestrzenną sylwetę krowy. Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

3. Wielkanoc - Wypowiada się na temat tradycji malowania pisanek, miesza farby, uzyskując inne kolory; nazywa kolory ciepłe i kolory zimne, wymienia słowa rozpoczynające się głoską f; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach farby, Franek. Ozdabia farbami papierową sylwetę jajka. Wypowiada się na temat zwyczajów wielkanocnych, opowiada historyjkę, kierując się tekstem opowiadania, wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej. Układa obrazki historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń, uzasadnia swoje zdanie. Opisuje wygląd kury, koguta, kurcząt za pomocą określeń przymiotnikowych. Porusza się rytmicznie przy muzyce i szybko reaguje na ustalone sygnały. Dziecko formułuje życzenia, z okazji świąt, poprawne pod względem gramatycznym. Pokazuje na palcach wynik liczenia, układa działania matematyczne do wypowiedzianej słownie treści zadania. Koloruje odpowiednią liczbę prostokątów, wpisuje odpowiednie liczby i znaki oblicza działania i koloruje odpowiednio rysunek pisanki. Wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej.  Układa obrazki przedstawiające zwyczaje wielkanocne według kolejności przedstawionej w opowiadaniu, opowiada o nich. Porównuje długość palm wielkanocnych, papierowych sylwet jajek oraz wysokość maskotek: baranków, kurczaków. Wykonuje formę przestrzenną (sylwetę kurczątka).

 

4. Dbamy o przyrodę - Dziecko wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie, podaje sposoby jej oszczędzania, poznaje informacje na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko.  Wymienia głoski w słowach herbata, Henryk. Wykonuje pracę z wykorzystaniem poznanej techniki – kolażu. Wypowiada się na temat konieczności ochrony środowiska przyrodniczego. Ćwiczy pamięć poprzez częste powtarzanie wiersza. Wymienia sposoby ochrony przyrody. Podaje informacje na temat żab, ich wyglądu i pożyteczności; wymienia etapy rozwojowe żaby i wyjaśnia znaczenie ochronnego ubarwienia żaby. Wypowiada się na temat związków przyczynowo-skutkowych zawartych w historyjce, układa obrazki historyjki zgodnie z kolejnością wydarzeń. Posługuje się liczebnikami głównymi i liczebnikami porządkowymi. Określa położenie przedmiotów w przestrzeni, stosując słowa: w, na, pod, za, obok. Łączy proste ruchy taneczne ze śpiewem,reaguje odpowiednimi ruchami na zmiany akompaniamentu. Wyjaśnia rolę drzew w życiu ludzi i zwierząt orazznaczenie takich słów, jak fauna, flora. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla środowiska leśnego. Poznaje przejawy działalności ekologicznej człowieka – tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody. Uzasadnia, dlaczego należy szanować przyrodę i dbać o las. Wyjaśnia znaczenie słów: ekolog, recykling. Wymienia oznaczenia pojemników przeznaczonych do segregowania odpadów oraz rodzaje odpadów i je segreguje. Rozpoznaje przedmioty, przelicza je i segreguje według podanej cechy.  Maluje na płótnie wzór według własnego pomysłu. Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

„Wielkanoc”  Słowa i muzyka: J. Kucharczyk

 

Gdy przychodzi do nas wiosna,

ciepła,uśmiechnięta,
to przychodzą razem z wiosną

wielkanocne święta.

 

Ref. Święta, święta, wielkanocne święta.

Święta, święta, wielkanocne święta.

 

Barwne palmy wielkanocne

pysznią się w wazonie.

Jajka w różne piękne wzorki

są przyozdobione.

 

Ref. Święta, święta, wielkanocne święta….

 

Jest koszyczek ze święconką,

W nim kilka pisanek,

Chleb, kiełbasa, chrzan i jajka,

cukrowy baranek.

 

Ref. Święta, święta, wielkanocne święta….

 

W poniedziałek wielkanocny

jest świetna zabawa.

Śmigus- dyngus wszystkich wodą

leje już od rana.

 

Ref. Święta, święta, wielkanocne święta….