ZADANIA WYCHOWAWCZE
1. Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt w koło:
-umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim- podwórka;
- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku; tworzą rodziny zwierząt np.: krowa, byk, jagnię; kura, kogut, pisklę; koń, klacz, źrebak;
- zapoznanie z rodzinami zwierząt , domami w jakich mieszkają wybrane zwierzęta: kura- kurnik, krowa- obora, świnia- chlewik, pies – buda, owca- owczarnia; koń- stajnia;
- określanie korzyści płynących z hodowli zwierząt dla człowieka: jajka, mięso, pióra, wełna;
- poznaje charakterystyczne smaki wyrobów mlecznych
- doskonalenie wymowy i artykulacji poprzez zabawy
- ortofoniczne na „ wiejskim podwórku”;
2. Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.
- budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
- zapoznanie z rozwojem kurczątka oraz budową jajka; poznaje techniki zdobienia jajek- barwi naturalnym barwnikiem;
- przybliżenie tradycji wypieków wielkanocnych , zwrócenie uwagi na charakterystyczne ciasta;
- potrafi określić płożenie przedmiotów; wie skąd dochodzą dźwięki;
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu; reaguje na akcenty i zmiany akompaniamentu w muzyce; ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej;
- potrafi bawić się zgodnie i bezpiecznie; turlać piłkę; zachowuje równowagę podczas zabaw ruchowych;
- odczuwa radość ze wspólnej zabawy i aktywnie uczestniczy w przygotowaniu do świąt
3. Pracowita wiosna
- kształtowanie postaw społecznych- pomaganie innym; porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu; nazywanie przyborów do sprzątania /miotła, szufelka, odkurzacz, ścierka, / naśladowanie czynności z ich wykorzystaniem;
- segregowanie przedmiotów wg rodzaju i przeznaczenia;
- wzbogacenie słownictwa o nazwy przyborów i narzędzi ogrodniczych; umiejętne wykorzystywanie ich podczas sadzenia rozsad w ogrodzie;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat własnych uczuć dotyczących wykonanych zadań;
- wdrażanie do współpracy i spokojnego oczekiwania na swoją kolej;
- uspołecznianie dzieci- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i zadowolenia ze wspólnie wykonanych zadań ;
4. Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
- kształtowanie szacunku dla przyrody w jej naturalnej formie
- dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony- uważne i krytyczne przyglądanie się otoczeniu; potrafi segregować śmieci ze względu na tworzywo , z którego są wykonane;
- wypowiada się na bliskie tematy, uważnie i ze zrozumieniem słucha utwory literackie; ustala kolejność wydarzeń w historyjce obrazkowej; tworzy fabułę do obrazków;
- wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia; - aktywnie włącza się w prace użyteczne dla całej grupy;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
- doskonalenie sprawności fizycznej: skłony, kucanie;
5. Kto ty jesteś?
- poznanie symboli narodowych: godło, flaga , hymn;
- wdrażanie do znajomości nazwy kraju, stolicy i miasta w którym mieszkamy
- poznanie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz „Wars i Sawa”
- kształcenie postawy patriotycznej- zwrócenie uwagi na przyjęcie prawidłowej postawy podczas słuchania hymnu państwowego;
- doskonalenie sprawności fizycznej podczas zabaw ruchowych i manualnych
Wiersz: „Wielkanocny stół” E .Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych.
Lukrowana baba
rozpycha się na nim
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy- pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie -tata.
I my.