ZADANIA  WYCHOWAWCZE 

 

1. Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt w koło:

-umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim- podwórka;

- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku; tworzą rodziny zwierząt np.: krowa, byk, jagnię; kura, kogut, pisklę; koń, klacz, źrebak;

- zapoznanie z rodzinami zwierząt , domami w jakich mieszkają wybrane zwierzęta: kura- kurnik, krowa- obora, świnia- chlewik, pies – buda, owca- owczarnia; koń- stajnia;

- określanie korzyści płynących z hodowli zwierząt dla człowieka: jajka, mięso, pióra, wełna;

- poznaje charakterystyczne smaki wyrobów mlecznych

- doskonalenie wymowy i artykulacji poprzez zabawy

- ortofoniczne na „ wiejskim podwórku”;

 

 2. Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

- budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;

- zapoznanie z rozwojem kurczątka  oraz budową jajka; poznaje techniki zdobienia jajek- barwi naturalnym barwnikiem;

- przybliżenie tradycji wypieków wielkanocnych , zwrócenie  uwagi na charakterystyczne ciasta;

- potrafi określić płożenie przedmiotów; wie skąd dochodzą dźwięki;

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu; reaguje na akcenty i zmiany akompaniamentu w muzyce; ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej;

- potrafi bawić się zgodnie i bezpiecznie; turlać piłkę; zachowuje równowagę podczas zabaw ruchowych;

- odczuwa radość ze wspólnej zabawy i aktywnie uczestniczy w przygotowaniu do świąt

 

 3. Pracowita wiosna

- kształtowanie postaw społecznych- pomaganie innym; porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu; nazywanie przyborów do sprzątania /miotła, szufelka, odkurzacz, ścierka, / naśladowanie czynności z ich wykorzystaniem;

- segregowanie przedmiotów wg rodzaju i przeznaczenia;

- wzbogacenie słownictwa o nazwy przyborów i narzędzi ogrodniczych; umiejętne wykorzystywanie ich podczas sadzenia rozsad w ogrodzie;

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat własnych uczuć dotyczących wykonanych zadań;

- wdrażanie do współpracy i spokojnego oczekiwania na swoją kolej;

- uspołecznianie dzieci- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i zadowolenia ze wspólnie wykonanych zadań ;

 

 4. Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

- kształtowanie szacunku dla przyrody w jej naturalnej formie

- dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony- uważne i krytyczne przyglądanie się otoczeniu; potrafi segregować śmieci ze względu na tworzywo , z którego są wykonane;

- wypowiada się na bliskie tematy, uważnie i ze zrozumieniem słucha utwory literackie; ustala kolejność wydarzeń w historyjce obrazkowej; tworzy fabułę do obrazków;

- wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia; - aktywnie włącza się w prace użyteczne dla całej grupy;

- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

- doskonalenie sprawności fizycznej: skłony, kucanie;

 

 5. Kto ty jesteś?

- poznanie symboli narodowych: godło, flaga , hymn;

- wdrażanie do znajomości nazwy kraju, stolicy i miasta w którym mieszkamy

- poznanie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” oraz „Wars i Sawa”

- kształcenie postawy patriotycznej- zwrócenie uwagi na przyjęcie prawidłowej postawy podczas słuchania hymnu państwowego;

- doskonalenie sprawności fizycznej podczas zabaw ruchowych i manualnych

 

Wiersz: „Wielkanocny stół” E .Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych.

Lukrowana baba

rozpycha się na nim

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy- pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie -tata.

 I my.