ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Jak być dobrym dla innych?
Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych. Rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała), rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka). Kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami, doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi, kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób, uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać).
Kształtowanie uczuć i emocji dziecka związanych ze współczuciem i empatią oraz umiejętnością odczytywania uczuć i potrzeb innych osób – zarówno najbliższych, jak i osób spotykanych okazjonalnie. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności. Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem.
Utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania określeń: więcej, mniej, tyle samo, kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom. Poznanie drukowanej i pisanej litery „y”. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.
2. Boże Narodzenie
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, nawiązywanie dobrych i szczęśliwych relacji z innymi ludźmi. Wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób, Wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej. Kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami, adekwatnymi do możliwości dziecka. Rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt. Poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz uczuć: wstydu, zażenowania. Kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym: ludziom i zwierzętom) oraz umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie, w małym zespole i w parze. Doskonalenie orientacji w schemacie ciała oraz na kartce. Utrwalenie poznanych liter, wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, niezbędnej do nauki czytania. Poznanie znaków mniejszości i większości. Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie. Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów. Dodawanie i odejmowanie na konkretach. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (ptasia stołówka, sposoby dokarmiania zwierząt, nazwy ptaków dokarmianych zimą). Doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy.
Piosenka „Rodzinne święta”
1. Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.
Już przy stole zbiera się rodzina.
Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano
i choinka przystrojona rano.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,
a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.
Takie chwile każdy pamięta,
najpiękniejsze rodzinne święta.
2. Babcia wnukom historię przypomina,
o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.
Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,
a choinka pachnie piernikami.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…
3. Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.
Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.
I choć coraz zimniej robi się na dworze,
w naszych sercach cieplej być nie może.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie