ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. W przedszkolu – wprowadzenie pojęcia „dobre maniery” rozumianego jako znajomość zwyczajów i norm towarzyskich obowiązujących w danej grupie. Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach, integracja grupy przedszkolnej. Ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie. Rozumienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad. Nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych. Poznawanie słów, rytmu i melodii piosenki przewodniej. Podawanie nazw części ciała. Rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie.

 

2. Nasze przedszkole – kształtowanie umiejętności słuchania i kulturalnego prowadzenia rozmowy. Uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach. Poszerzanie zasobu słownika dzieci. Podawanie nazw zawodów wykonywanych przez pracowników przedszkola i szkoły. Rozwijanie sprawności motorycznej, przekładanie rytmu na ruch, rozwijanie wrażliwości słuchowej. Rozwijanie sprawności manualnej.    

                             

3. Jestem bezpieczny – rozwijanie umiejętności porozumiewania się za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wypowiedzi. Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Wskazywanie sytuacji poprawnych oraz niewłaściwych dotyczących zachowania się na ulicy. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych znaków drogowych z grupy ostrzegawczych, nakazu, zakazu. Poznawanie numeru alarmowego straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, policji. Rozwijanie umiejętności przekształcania rytmu ruchowego w graficzny. Podaje swój adres zamieszkania. Rozwijanie sprawności motorycznej. Budowanie właściwych relacji między dziećmi podczas współpracy w zabawie.               

                                                        

4. Pomocna dłoń – kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie. Kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji. Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas tańca. Kształcenie sprawności manualnej i kreatywności dzieci.         

                                                                                                   

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:

 

- rozpoznawanie zapisu swojego imienia – czytanie globalne,

 - wyodrębnianie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,

 - wprowadzenie pojęć: głoska – litera,

 - słuchowe różnicowanie samogłosek o, a, u, i,

 - rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,

 - wprowadzenie pojęć: zdanie, wyraz, sylaba, samogłoska, spółgłoska

 - kształtowanie percepcji słuchowej – odszukiwanie słowa w słowie,

 - poznanie liter: „o”, „O”, „a”, „A” kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów (budowanie modelu wyrazu),

 - rozpoznaje i nazywa literę: „o”, „a”, małą i wielką, drukowaną i pisaną,

 - dobieranie w pary rymujące się nazwy obrazków.

 - utrwalenie prawidłowego chwytu pisarskiego,

 - rozwijanie małej motoryki i koordynacji wzrokowo ruchowej poprzez kreślenie po śladzie, kontynuowanie wzorów graficznych.

 

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

 

- dostrzeganie  powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie,

 - różnicowanie pojęć prawa, lewa; kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie,

 - rozwijanie świadomości w schemacie ciała w odniesieniu do innej osoby i umiejętności poruszania się w przestrzeni,

 - doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt),

 - stosowanie określeń dotyczących kierunków i położenia przedmiotów na kartce: „na prawo, lewo”, „nad”, „pod”, „dolny lewy róg” itp.

 - kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt).    

 

 

Piosenka: „Planeta dzieci” sł. Karolina Karamuz, muz. Dominika Dulny

1. Na planetę dzieci wszystkich zapraszamy!

Na planecie dzieci serdecznie witamy!

Kocham, lubię, szanuję,

mówię: „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”,

„dzień dobry” i do widzenia” –

magicznymi słowami świat zmieniam!

Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego?

Zapraszamy do klaskania w odpowiedzi na pytania!

Kto śniadanie grzecznie zjadał?  

Na pytania odpowiadał?

Kto posegregował śmieci?

Ten jest przyjacielem dzieci!

Ten jest przyjacielem dzieci!

2. Sprzątam zawsze po dobrej zabawie,

lubię wiedzieć, co piszczy w trawie.

Szanuję ludzi, zwierzęta, przyrodę,

zmienić świat na lepsze dziś mogę!

Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego?

Zapraszamy do skakania w odpowiedzi na pytania!

Kto dziś rano nie grymasił?

Kto wychodząc, światło gasił?

Kto się dzielił zabawkami?

Ten niech zawsze będzie z nami!

Ten niech zawsze będzie z nami!

3. Staję zawsze w obronie słabszego,

codziennie robię coś dobrego.

Gdy obiecam, to słowa dotrzymuję

i uśmiechem świat koloruję!

Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego?

Zapraszamy do tupania w odpowiedzi na pytania!

Kto zakupy pomógł nieść?

Zwierzakowi kto dał jeść?

Kto pochwalił siostrę, brata?

Ten ma moc zmieniania świata!

Ten ma moc zmieniania świata!

4. Wiem, jak ważne są uśmiech i słowa,

Na dobry start – dobra jest rozmowa.

Razem więcej zrobimy niż sami.

Zmienimy świat dobrymi uczynkami!

Zmienimy świat dobrymi uczynkami!

Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego?

Zapraszamy do grania w odpowiedzi na pytania!

Kto pocieszał innych szczerze?           (Dzyń, dzyń)

Kto przyjechał na rowerze?                (Dzyń, dzyń)

O planetę kto z was dba?                     (Dzyń, dzyń)

Ten jest mistrzem – tak jak ja!