ZAMIERZENIA GR. V

Zadania dydaktyczno-wychowawcze  - luty

 

1. W krainie muzyki – dziecko wyjaśnia, co oznaczają pojęcia: „muzyka klasyczna” i „muzyka rozrywkowa”. Określa długość słuchanych dźwięków, odwzorowuje sekwencje słuchanych dźwięków za pomocą umownych symboli. Tworzy dźwięki za pomocą różnych przedmiotów przez pocieranie, uderzanie, drapanie, skrobanie, przesuwanie – określa, które dźwięki są miłe, a które przykre w odbiorze. Identyfikuje dźwięk ze źródłem jego pochodzenia. Określa kolejność słuchanych dźwięków. Rozpoznaje i nazywa poznane instrumenty. Gra akompaniament do utworu muzyki klasycznej na instrumencie perkusyjnym, zachowując charakter i nastrój utworu. Rozpoznaje rodzaje tempa i realizuje zadania rytmiczne z zastosowaniem różnego tempa. Wykonuje swobodne improwizacje ruchowe do utworów muzyki klasycznej. Tworzy ilustrację dźwiękową do obrazka, muzykując na instrumentach perkusyjnych. Określa zapamiętaną kolejność słuchanych dźwięków. Wykonuje swobodne improwizacje taneczne do utworów muzyki nowoczesnej. Wyraża emocje związane z muzyką za pomocą barw i gestów. Precyzyjnie wycina po wytyczonym śladzie.  

2. Wśród malarzy i rzeźbiarzy – dziecko wyjaśnia, co to jest „galeria sztuki” i „dzieło sztuki”. Porównuje obrazy i określa różnice w stylu i treści obrazów. Samodzielnie projektuje i komponuje ułożenie eksponatów w galerii, określa ich położenie, stosując pojęcia takie jak: „u góry”, „po lewej”, „przed”, „za”, „obok”, „powyżej”, „poniżej” itp. Dzieli się wrażeniami i uczuciami, jakie wywołują w nim dzieła sztuki. Dokonuje swobodnej interpretacji obrazu w stylu kubizmu, zgodnie z własna wyobraźnią i pomysłowością. Opowiada zdarzenia przekazane za pomocą ilustracji, zachowując logiczny przyczynowo-skutkowy porządek. Dostrzega humor i żart sytuacyjny w opowiadaniach i historyjkach obrazkowych. Tworzy i prezentuje inscenizowane scenki z wykorzystaniem rekwizytów – kukiełek. Rozpoznaje i nazywa podstawowe rodzaje malarstwa ze względu na temat (np. pejzaż, portret, martwa natura). Eksperymentuje z kolorami – miesza dowolnie farby w poszukiwaniu nowych ciekawych odcieni. Współpracuje z innymi dziećmi podczas tworzenia prac plastycznych. Tworzy kompozycję techniką kolażu.

3. W teatrze – dziecko poszerza słownictwo związane z teatrem o pojęcia „garderoba”, rekwizytornia”, „scena”, „kurtyna”, „widownia”, itp. Tworzy własne zakończenie bajek i opowiadań, potrafi je odzwierciedlić w formie werbalnej i plastycznej. Określa emocje towarzyszące bohaterom. Zna zasady właściwego zachowania się w teatrze. Nazywa zawody związane z teatrem (autor sztuki, reżyser, sufler, rekwizytor, krawiec, charakteryzator) określa ich rolę. Wciela się w role, odgrywając scenki sytuacyjne. Wzbogaca słownik, potrafi łączyć rzeczownik z przymiotnikiem, wymyślić określenia charakteryzujące wybrane zwierzę. Tworzy własne opowiadania i bajki, potrafi kontynuować opowiadanie kolegi, zachowując logiczny ciąg zdarzeń. Dopasowuje rekwizyty do danej postaci, określa tytuł bajki, z której pochodzą. Wie, co to jest cień, jak zrobić teatrzyk cieni. Rozwiązuje zadania quizu wiedzy o teatrze. Sprawnie posługuje się nożyczkami, wycina po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych.

4. Mali artyści to my! – dziecko rozwiązuje zagadki o kolorach. Wie, że poprzez kolory wyrażamy emocje, nazywamy uczucia skojarzone z daną barwą. Tworzy kolory pochodne od barw podstawowych, miesza kolory, nazywa odcienie danego koloru. Wykonuje ćwiczenia oddechowe, rozdmuchuje plamy z farby, tworząc z nich obrazy, nadaje znaczenie swoim wytworom. Ocenia postępowanie bohaterów opowiadania, którzy prezentują postawy właściwe i naganne, zdaje sobie sprawę z konsekwencji zachowań. Zna i wyjaśnia powiedzenie „plama na honorze”. Zna zawód baletnicy oraz wybrane pojęcia związane z baletem. Zna zawody artystyczne związane z ruchem. Zna homonimy, wyrazy o tym samym brzmieniu, lecz innym znaczeniu. Skupia uwagę na rytmach, wychwytuje powtarzające się regularności w ćwiczeniach rytmicznych, potrafi je kontynuować. Słucha utworów literackich prezentujących dylematy moralne, dostrzega potrzebę pomagania innym.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA

- wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „r, R”, „s, S”, „w, W”, „z, Z”

- zabawy językowe utrwalające umiejętności rozpoznawania i nazywania liter

- układanie z rozsypanki literowej różnorodnych wyrazów w oparciu o poznane litery

- rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter

- kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji podanych za pomocą umownego kodu graficznego

- ćwiczenia w pisaniu poznanych liter po śladzie i z pamięci

- tworzenie ilustracji do znanych bajek

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- wprowadzenie cyfry i liczby 10       

- rozwijanie umiejętności zapisywania liczb za pomocą cyfr, kropek lub innych symboli

- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej

- układanie kompozycji z figur geometrycznych, określanie liczby figur wykorzystanych do swojego projektu, porównywanie liczebności zbiorów

- utrwalenie umiejętności przeliczania w przód i wspak w zakresie 10 od dowolnej liczby

- wprowadzenie znaków matematycznych „+” i „-”

- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10

- poznawanie modeli monet, banknotów o niskich nominałach i znaczenia pieniądza w życiu człowieka i w gospodarstwie domowym.