Zadania dydaktyczno-wychowawcze - styczeń

 

1. Zimowa olimpiada przedszkolaków – dziecko rozróżnia zdrową i niezdrową żywność. Klasyfikuje produkty według określonego kryterium. Zna zasady właściwego odżywiania oraz znaczenie ruchu dla zdrowia (piramida zdrowego żywienia). Umie zaplanować swój dzień, rozumie znaczenie właściwego harmonogramu dla zdrowia. Zna dyscypliny sportów zimowych i wymienia swoje skojarzenia na ich temat. Ilustruje swoim ciałem i odgaduje zagadki ruchowe. Określa pogodę i charakterystyczne zjawiska dla aktualnej pory roku na podstawie obserwacji. Dostrzega wpływ temperatury na szybkość roztapiania się śniegu. Wymyśla treść historyjki z odczytanymi wyrazami.

2. Z pamiętnika babci i dziadka – dziecko nazywa poszczególnych członków rodziny, opisuje ich wygląd, opowiada o ulubionych wspólnych zajęciach. Rozumie i stosuje określenia związane z umiejscowieniem zdarzeń w czasie typu: przedtem, potem, najpierw, następnie. Poznaje okolicznościowe wiersze i piosenki. Rozwija umiejętności wokalne, recytatorskie i taneczne. Czerpie radość z własnoręcznie wykonywanych upominków dla babć i dziadków.

3. Eksperymenty z wodą i śniegiem – dziecko formułuje wnioski i określa zmiany, jakie nastąpiły w wyniku doświadczeń. Wyjaśnia, na czym polegają różne stany skupienia wody. Opisuje fizyczne cechy wody i jej właściwości. Rozumie pojęcie stałości objętości cieczy. Eksperymentuje z materiałem plastycznym na różnego rodzaju powierzchniach.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA

- wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „c, C”, „n, N”, „p, P”

- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek

- wdrażanie do czytania sylab, wyrazów i krótkich tekstów utworzonych z poznanych liter

- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych

- układanie z rozsypanki literowej różnorodnych wyrazów w oparciu o poznane litery

- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i poznanych liter.          

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- poznanie zapisu cyfrowego liczby 0

- utrwalenie cyfr 0-9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”

- rozwijanie kompetencji stosowania znaków matematycznych w określonych zadaniach

- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi

- dodawanie i odejmowanie na konkretach

- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy

- wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych

- zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta

- poznanie polskich monet i banknotów

- usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych

- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania.