Zadania dydaktyczno - wychowawcze grudzień 

 

1. Moja Rodzina – dziecko wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, opisuje, jakie role pełnią członkowie rodziny w jego domu. Nazywa członków rodziny i określa relacje między nimi. Odczuwa, jak ważne jest wspólne rodzinne spędzanie czasu. Rozumie znaczenie wyrażeń: dom rodzinny, rodzinne miasto i ich wartość emocjonalną. Posługuje się w wypowiedziach imionami rodziców i innych członków rodziny. Odczytuje emocje drugiego człowieka, obserwując jego zachowanie, mimikę , gesty. Opisuje sytuacje , które mogą wywoływać różne emocje. Wypowiada się swobodnie na bliskie tematy, formułując wielozadaniowe wypowiedzi. Rozwiązuje zagadki słowne. Układa zdania na temat własnych spostrzeżeń i doświadczeń. Prawidłowo stosuje rzeczowniki dla określania nazw przedmiotów domowego użytku i wyposażenia domu. Łączy przedmioty domowego użytku z ich przeznaczeniem i uzasadnia swój wybór.  Odrysowuje po konturze kształty i wycina po narysowanym śladzie.

 

2. Jak być dobrym dla ludzi? – dziecko wyciąga wnioski związane ze skutkami różnych zachowań i przedstawionych zdarzeń. Określa różnice oraz podobieństwa miedzy ludźmi. Rozpoznaje, czego potrzebują, i wykazuje chęć pomagania na miarę swoich możliwości. Wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia. Nazywa własne uczucia. Rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie. Rozpoznaje i nazywa kolejne kolory występujące w tęczy. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami po przeprowadzonych obserwacjach i doświadczeniach. Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania , przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę. Układa dłuższe opowiadania na określony temat, tworząc logiczny ciąg zdarzeń. Doskonali umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych w zespole. Tworzy kompozycje płaskie, dobierając kształty, formy, kolory wg własnej inwencji i pomysłu.

 

3. Boże Narodzenie – dziecko wypowiada się na temat Świąt Bożego Narodzenia. Zna zwyczaje, tradycje i symbole bożonarodzeniowe. Wymienia potrawy wigilijne. Chętnie bierze udział w jasełkach. Śpiewa piosenki świąteczne. Zna tradycje wysyłania okolicznościowych kartek, składania życzeń świątecznych. Tworzy i rozwiązuje zagadki  o tematyce świątecznej. Opowiada o zwyczajach panujących w swoim domu. Okazuje dobroć zwierzętom, zna sposoby dokarmiania zwierząt zimą. Zna i rozpoznaje gatunki ptaków, którym należy pomagać zimą. Bierze udział w zagadkach pantomimicznych. Czerpie radość z samodzielnie przygotowanych upominków dla bliskich mu osób.

 

4. Nowy Rok – mija czas – dziecko używa pojęć określających pory doby i odwołuje się do następstwa dnia i nocy. Określa charakterystyczne cechy dla danej pory roku oraz zjawiska zachodzące w przyrodzie. Wykonuje obserwacje przyrodnicze i pogodowe w trakcie prowadzenia kalendarza pogodowego. Nazywa dni tygodnia. Wymienia wg kolejności nazwy miesięcy. Wie, jakie konsekwencje niosą  wystrzały fajerwerków dla zwierząt, oraz zna sposoby dbania o ich komfort w sylwestrową noc. Rozumie szkodliwość hałasu dla słuchu i zdrowia człowieka oraz zwierząt. Swobodnie interpretuje ruchem krótki utwór muzyczny. Rozwija wyobraźnię i ekspresję twórczą w czasie tworzenia obrazu. Planuje i tworzy kompozycje przestrzenne wg własnej koncepcji.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA

- wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d, D”, „y, Y”, „b, B”

- rozpoznaje i nazywa poznane litery w wyrazach

- dokonuj syntezy i analizy głoskowej, układa schemat wyrazu

- łączy sylaby w pary tak, aby powstał wyraz

- czyta proste zdania i tekst wyrazowo-obrazkowy, podając nazwy obrazków w odpowiedniej formie

- podejmuje próby czytania prostych zdań w formie dialogu, z podziałem na role

- porządkuje wyrazy według ustalonego kodu

- układa podane przez nauczyciela wyrazy 3-5-literowe z poznanych dotychczas liter

- realizuje zadania graficzne zgodnie z instrukcją podaną w rymowance

- podejmuje próby pisania liter: „d”, „D”, „y”, „b”, „B” w liniaturze z zachowaniem zasad jej pisania

- Doskonalenie grafomotoryki – kreślenie po śladzie, dorysowywanie brakujących elementów, kolorowanie, ozdabianie.

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- wprowadzenie cyfry i liczby 8, 9, pisanie jej na różnych powierzchniach

- wprowadzenie znaków matematycznych „=”, „<”, „>”

- kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”

- właściwie odczytuje zapis matematyczny

- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)

- wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstw czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)

- odczytuje pełne godziny na zegarze

- układa i odwzorowuje kompozycje szeregowe o powtarzającym się rytmie

- rysuje w określonym kierunku wg instrukcji graficznej, kontynuując wzór

- wskazuje kierunek poruszania się w przestrzeni, np.: w prawo, w lewo, w przód, w tył

- porządkuje zabawki wg zakodowanej instrukcji

- rozgrywa gry planszowe zgodnie z ich zasadami

- tworzy matematyczne historyjki, manipuluje, dodaje, odejmuje

- układa zadania z treścią.