Zadania dydaktyczno-wychowawcze - listopad

 

1. Poznajemy świat wokół nas – dziecko wymienia nazwy zwierząt zamieszkujących polskie lasy. Zna tryb życia i zwyczaje dzikich zwierząt. Wskazuje pokarmy wybranych gatunków zwierząt. Wymienia rodzaje pokrycia ciała zwierząt. Wskazuje zwierzęta zmieniające umaszczenie przed zimą. Prowadzi obserwacje przyrodniczą. Zna niektórych przedstawicieli rodziny niedźwiedziowatych. Zna ideę i cele ochrony przyrody. Wymienia podstawowe wyposażenie potrzebne na wyprawę turystyczną. Odgrywa scenki rodzajowe w teatrze cieni. Rozumie przekaz ludowych przysłów. Zna różne znaczenie słowa „klucz”. Wypowiada się na temat trybu życia niektórych  gatunków ptaków. Rozpoznaje głosy ptaków. Tworzy prace plastyczne, wykorzystując jako narzędzie materiał przyrodniczy.

 

2. Jestem Polką, jestem Polakiem – dziecko rozpoznaje i nazywa symbole narodowe (godło, flaga, hymn narodowy). Rozumie pojęcie „stolica”. Zna nazwę państwa, stolicy, rzek, gór. Zna legendy związane z Warszawą. Opisuje wygląd herbu Warszawy. Wyjaśnia pochodzenie nazwy Warszawa. Wymienia sławnych Polaków. Posiada wiedzę o swoim miejscu zamieszkania. Zna dobra naturalne Polski. Zna państwa w Europie. Obserwuje zjawiska fizyczne.

 

3. Dawno, dawno temu w Polsce – dziecko wyjaśnia pojęcie ojczyzny, wymienia sposoby poznawania swojego rodzinnego kraju. Zna legendę o powstaniu Krakowa i opowiada jej treść. Nazywa inne postacie z legend, wskazuje, z jakiej legendy pochodzą. Rozwija umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiadania na pytania. Rozwiązuje zagadki logiczne dotyczące postaci lub przedmiotów z legend. Zna przyrodnicze symbole Polski, wyjaśnia ich znaczenie, rozwiązuje zagadki na ich temat, zaznacza na mapie Polski ich występowanie. Odróżnia elementy świata rzeczywistego i fikcyjnego. Śpiewa hymn narodowy. Wykonuje kukiełkę ulubionego bohatera z legendy.   

 

4. Niesamowita podróż w czasie – dziecko określa zmiany, jakie zachodzą w wyglądzie dzieci i w nim samym. Zna sposoby poznawania przeszłości poprzez wykorzystanie zdjęć, albumów, filmów, oglądanie wystaw w muzeach, wycieczki do skansenów, oglądanie zabytków. Opisuje wygląd współczesnego i dawnego miasta, wymienia różnice i podobieństwa. Układa historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń, opowiada jej treść (poprawnie stosuje zwroty i wyrażenia dotyczące czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem) Przewiduje wygląd miasta w przyszłości. Rozwiązuje zagadki pantomimiczne. Zna różne rodzaje zegarów, ich budowę oraz rolę w organizacji dnia codziennego. Zna urządzenia techniczne wykorzystywane w codziennym życiu , używane dawniej i obecnie, określa ich rolę. Zna i rozpoznaje odgłosy wydawane przez przedmioty i urządzenia techniczne. Klasyfikuje pojazdy stosowane dawniej i obecnie według kryterium sposobu poruszania się drogą powietrzną, wodną i lądową. Zna najpopularniejsze zamki w Polsce. Wskazuje zachowania pozytywne i negatywne. Rozpoznaje warzywa i przyprawy po smaku i zapachu.

                 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA

- wprowadzenie małej, wielkiej, drukowanej, pisanej litery „t, T”, „l, L”, „u, U”, „k, K”

- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej

- ćwiczenie słuchu fonemowego

- ćwiczenie narządów artykulacyjnych

- czytanie sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

- układanie wyrazów z liter

- czytanie globalne nazwy miast

- liczenie liter w nazwach miejscowości, wyjaśnienie, dlaczego nazwy miast piszemy od wielkiej litery  

- przyporządkowuje nazwy miast odpowiadającym im miejscom na mapie

- kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych, poznanych liter

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- poznanie obrazu graficznego liczby 6, 7

- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)

- przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów

- dodawanie i odejmowanie na konkretach, podawanie prawidłowego wyniku

- podejmowanie prób pisania poznanych cyfr w odpowiedniej kratce na kartce

- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy

- orientowanie się na kartce papieru, układanie przedmiotów wg polecenia, samodzielne określanie miejsca wyznaczonego elementu na kartce

- budowanie zamków z figur geometrycznych według instrukcji graficznej, określanie liczby figur

- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odczytywanie map