Zadania dydaktyczno-wychowawcze - październik
1.Taniec jesiennych kolorów – dziecko wymienia cechy charakterystyczne jesieni. Prowadzi różnorodne doświadczenia i obserwacje. Wnioskuje na podstawie dokonywanych doświadczeń oraz obserwacji i wymienia właściwości powietrza. Tworzy kompozycje nieregularne w różnych układach techniką stemplowania liściem. Rozpoznaje i nazywa przedmioty na podstawie badania ich kształtu dotykiem. Konstruuje według wzoru, łącząc różne elementy.
2.Książka kucharska prosto z natury – dziecko rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce krajowe i egzotyczne. Wyodrębnia charakterystyczne cechy warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach). Wyjaśnia znaczenie słowa „przepis”. Opisuje działanie i sposób wykorzystania urządzeń mechanicznych i elektrycznych w gospodarstwie domowym. Konstruuje przepis, uwzględniając kolejność wykonywania czynności. Przestrzega zasad właściwego przygotowania owoców i warzyw do spożycia, dostrzega konieczność ich spożywania jako źródło witamin. Inscenizuje utwory literackie, odgrywając proste role z wykorzystaniem rekwizytów. Analizuje treść utworów, ocenia postępowanie bohaterów.
3.Jak dbamy o nasze zdrowie? – dziecko rozumie znaczenie spożywania zwiększonej ilości witamin jesienią. Utrwala nazwy produktów spożywczych. Rozróżnia zdrowe i niezdrowe produkty. Rozumie zasady tworzenia piramidy żywieniowej. Łączy w pary przedmioty o tych samych nazwach. Nakrywa do stołu, współdziała z dziećmi w pracach użytecznych. Sprawnie posługuje się nożyczkami.
4.Odkrywamy sekrety przyrody jesienią – dziecko wie, jak zachować się w lesie. Rozpoznaje podstawowe gatunki leśnych roślin i zwierząt. Tworzy kompozycje z materiału przyrodniczego. Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego. Zna numery alarmowe. Wie, na czym polega troskliwa i odpowiedzialna postawa wobec innych.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
-wprowadzenie małej i wielkiej litery „a, A”, „e, E”, „i, I”, „m, M”
-wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-doskonalenie umiejętności czytania metodą globalną
-wyszukuje na ilustracji obiekty, których nazwa zawiera określoną głoskę i określa miejsce tej głoski w wyrazie.
-układa schemat zdania i podaje liczbę wyrazów w zdaniu
-układa zdania z wybranymi wyrazami oraz opisujące sytuacje na ilustracji
-próbuje pisać poznane litery utrzymując się w liniaturze
-precyzyjnie rysuje po linii i wykropkowanym śladzie wzory graficzne i kontury przedmiotów
POJĘCIA MATEMATYCZNE
-kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych według kilku wybranych cech
-utrwalanie nazw dni tygodnia
-wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
-poznanie obrazu graficznego liczby 2, 3, 4, 5
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
-rozpoznawanie i posługiwanie się monetami
-układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
-wprowadzenie pojęcia waga
-kodowanie i dekodowanie cech figur za pomocą kart kodowych