zadania dydaktyczno-wychowawcze - wrzesień

 

1. Przedszkolaki to my! – dziecko wymienia imiona kolegów i koleżanek z grupy. Nazywa pomieszczenia w przedszkolu, zna ich przeznaczenie. Wymienia cechy dobrego kolegi. Stosuje zwroty grzecznościowe. Respektuje przyjęte zasady i normy zgodnego współżycia w grupie. Wyraża różne emocje i działania w scenkach dramowych. Zna zasady bezpiecznej zabawy na placu przedszkolnym. Wypowiada się na określony temat pełnym zdaniem.  

2. Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki – dziecko wie, do kogo się zwrócić w sytuacji zagrożenia. Wyjaśnia znaczenie kolorów świateł na sygnalizatorze świetlnym. Wskazuje sytuacje poprawne oraz niewłaściwe dotyczące zachowania się na ulicy. Wyjaśnia znaczenie słowa „zebra”. Rozpoznaje i nazywa wybrane znaki drogowe z grupy ostrzegawczych, nakazu, zakazu, wyjaśnia ich znaczenie. Wymienia numery alarmowe straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, policji. Wycina po linii prostej i okręgu.  

3. Razem ciekawie spędzamy czas – dziecko rozróżnia i nazywa emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie. Podaje swój adres zamieszkania. Wypowiada się na temat swojego dzieciństwa. Wymienia swoje mocne i słabe strony.

4. Co lubi każdy z nas? –dziecko wymienia czynności jakich uczy się w przedszkolu. Wyjaśnia znaczenie przysłowia: „zgoda buduje, niezgoda rujnuje”, „nuda”. Wymienia sposoby na walkę z nudą. Zna sposób wykonania prostych instrumentów perkusyjnych z wykorzystaniem butelek napełnionych wodą.

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA

- rozpoznawanie zapisu swojego imienia – czytanie globalne,

- wprowadzenie pojęć głoska – litera,

- wyodrębnianie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,

- wprowadzenie pojęć: zdanie, wyraz, sylaba, samogłoska, spółgłoska,

- poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”,

- doskonalenie słuchu fonematycznego – analizy i syntezy wyrazów 3-głoskowych,

- czytanie globalne wyrazów: oko, osa, Ola, okno, dom, obraz, owoce

- dobieranie w pary rymujące się nazwy obrazków.

- utrwalenie prawidłowego chwytu pisarskiego,

- rozwijanie małej motoryki i koordynacji wzrokowo ruchowej poprzez kreślenie po śladzie, kontynuowanie wzorów graficznych.

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt),

- dostrzeganie  powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie

- stosowanie określeń dotyczących kierunków i położenia przedmiotów na kartce: „na prawo, lewo”, „nad”, „pod”, „dolny lewy róg” itp.

- rozwijanie orientacji w schemacie ciała,

- konstruowanie matematycznej gry ściganki

- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt)    

- poznanie obrazu graficznego liczby „1”