Zadania wychowawczo- dydaktyczne

1.Skok w Nowy Rok: rozwijanie sprawności językowych- tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym i logicznym; wdrażanie do rozumienia następstw czasowych- posługiwanie się kalendarzem, nazwami dni tygodnia i zegarem; rozwijanie umiejętności interpretacji piosenek za pomocą rytmu i ruchu;

2.Wszędzie biało: kształcenie logicznego myślenia – wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji i zabaw badawczych ; utrwalenie charakterystycznych  cech zwierząt zamieszkujących krainę wiecznej zimy;   rozwijanie umiejętności współpracy w zespole podczas wykonywania zadań i gier;

3.Babcia i dziadek: kształtowanie postawy empatii i szacunku wobec osób starszych oraz wzmacnianie więzi rodzinnych; konstruowanie dłuższych wypowiedzi nt. roli dziadków w rodzinie; aktywny udział wszystkich dzieci w przygotowaniu niespodzianek i programu słowno muzycznego;

4.Zimowe zabawy: rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi oraz budowania zdań logicznych i poprawnych gramatycznie; rozwijanie sprawności fizycznej, kształtowanie umiejętności rywalizacji; wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł zabawy; zwracanie uwagi na właściwe ubieranie się zgodnie z porą roku

 

 PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA 

- poznanie kolejnych liter Yy, Bb ,Nn, Ss -drukowanych i pisanychwg. Metody Ireny  Majchrzak

- poznanie litery Y jako znaku tworzącego liczbę mnogą  ( np.  mam-y,    dom-y, kot-y, lot-y, lis-y, list-y,

- ukladanie wyrazów z poznanych liter jako podpisów do obrazków i odwrotnie

- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami

- rozwiązywanie rebusów literowo obrazkowych

- czytanie globalne wyrazów związanych z tematem np. nazw dni tygodnia, miesięcy, dyscyplin sportowych- zimowych

- doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej

- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas różnorodnych zabaw;

- samodzielne układanie zdań do obrazków, przeliczanie wyrazów, układanie schematu budowy zdań

- kreślenie elementów literopoodobnych oraz liter w szerokiej liniaturze lub po śladzie

-doskonalenie wrażliwości sensoryczneji sprawności manualnej

 

 ROZWIJANIE POJĘĆ  MATEMATYCZNEYCH

- poznanie zapisu liczb 4 i 5 w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym

- kształtowanie umiejętności klasyfikowania wg. dwóch i trzech cech, tworzenia i przeliczania, podpisywania zbiorów liczbami w zakresie od 1-5

- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zabawach

- stopniowanie wielkości i wysokości

- kończenie rytmów, tworzenie własnych

 

Nauka wiersza W. Chotomskiej „ Dzień Dziadka”

Kto Ci opowie o dawnych latach?

Tych lat naoczny świadek.

Jak kraj nasz rośnie, jak ludzie rosną,

Opowie Ci – Twój dziadek.

Otworzy serce, kieszeń otworzy,

Podsunie czekoladę.

Z Twoich sukcesów zawsze się cieszy.

Kto? No, wiadomo- dziadek.

A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz

Jak trzeba spytać o radę-

To kto za uszy wyciągnie z biedy?

Wiadomo, zawsze – dziadek!

Więc wnuki proszą, żeby w kwiaciarniach

Kwiatków nie chować pod ladę.

Dziadek ma święto! Kwiaty dla dziadka!

Wiwat! Niech żyje dziadek!