ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

 

1.Jak powstaje książka ?- poszerzanie słownictwa dziecka o nazwy zawodów związanych z powstawaniem książek ( pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz) oraz o rodzaje ( np. bajki, encyklopedie, atlasy); rozwijanie umiejętności planowania i myślenia przyczynowo- skutkowego podczas układania historyjki obrazkowej; rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby i cyfry 9 w trzech aspektach;  rozumienie potrzeby dbania o książki ; rozwijanie wrażliwości muzyczno- ruchowej;

 

2.Na łące:poznawanie ekosystemu łąkowego ( zwierzęta i rośliny np. mrówki, motyle, biedronki, świerszcze, żuki, trzmiele, skowronki, stokrotki, itp ); doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego oraz udzielania logicznej odpowiedzi; rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby i cyfry 0 w trzech aspektach; doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi; doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej; zabawy wg. metody  I. Majchrzak- zapoznanie z dwuznakami : sz, cz, ś, ć, ą, ż, rz,

 

3.Moja rodzina: poszerzenie wiedzy nt. pracy wykonywanej przez rodziców; poznanie roli i wartości rodziny; rozwijanie zainteresowania światem techniki- domowe urządzenia elektryczne- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa; rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych;

 

4.Moje zwierzątko: zapoznanie z nazwami i wyglądem zwierząt domowych oraz sposobem opiekowania się nimi; zapoznanie z pracą weterynarza i rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego; rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby 10 w trzech aspektach;  kształtowanie wartości dotyczącej miłości do zwierząt; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa  podczas spotkania z obcymi zwierzętami;

 

Przygotowanie do czytania i pisania:

zabawy wg. metody  I. Majchrzak- zapoznanie z dwuznakami  i  zmiękczeniami : sz, cz, ś, ć, ą, ę, ż, rz, ź, ch,

- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej

- układanie i czytanie wyrazów z liter, sylab

- kreślenie szlaczków i elementów literopodobnych po śladzie i samodzielnie w szerokiej liniaturze i w zwężonej

- odtwarzanie podanych wzorów z figur geometrycznych, wełny, plasteliny, palcem

- odtwarzanie rytmów ruchem, dźwiękiem,

- przetwarzanie liczb i liter na obrazki np. zwierząt , kwiatów itp.

- układanie podpisów do obrazków

- cięcie obrazków na części i ponowne ich składanie

- zabawy ortofoniczne i logorytmiczne usprawniające aparat mowy

- zabawy ruchowe z elementami celowania, rzutu, biegu, skoku, podskoku, wspinania,czworakowania, równowagi,

 

Rozwijanie pojęć ilościowo- jakościowych :

- doskonalenie umiejętności  klasyfikowania przedmiotów wg. podanego kryterium;

- rozwijanie umiejętności posługiwania się monetami

- zabawy ruchowe z elementami mierzenia np. krokami, klockami, dłońmi;

- układanie treści zadania do zapisu matematycznego i odwrotnie

- zabawy logiczne: sudoku, tangramy, gry planszowe

 

Wiersz do nauki: „ Ważne słowo”

Jest takie słowo, słowo jedno,
przy którym inne słowa bledną.

Słowo – jak słońce jaśniejące,
co wszystkie inne słowa gasi.

Słowo z muzyki i uśmiechu,
z zapachu kwiatów i nut ptasich.

Słowo, co nigdy nie zawodzi,
wierne i czułe do ostatka.

Najbliższe sercu, najpiękniejsze.
jedno, jedyne słowo:

Matka!