ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Siły przyrody – kształtowanie postaw proekologicznych, właściwego stosunku do ochrony środowiska, wyrabiania nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska. Rozumienie znaczenia wyrażenia: surowce wtórne, bioodpady. Budzenie wrażliwości na piękno Ziemi dzięki ukazaniu jej różnorodności, bogactwa fauny i flory. Zapoznanie z niebezpieczeństwami zagrażającymi środowisku naturalnemu ze strony człowieka. Kształtowanie umiejętności rozumowania przyczynowo-skutkowego. Zapoznanie z niektórymi minerałami występującymi w ziemi oraz z zawodem geologa. Poszerzanie słownictwa dzieci o nazwy minerałów: halit, ametyst. Zapoznanie dzieci z obiegiem wody w przyrodzie. Rozumienie znaczenia wody dla życia zwierząt i roślin, a także zagrożeń ze strony wody jako żywiołu.
2. Cztery żywioły – kształtowanie umiejętności dostrzegania walorów czystego powietrza. Budzenie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych. Zapoznanie ze sposobami wykorzystania powietrza przez człowieka. Poznanie niektórych właściwości powietrza podczas eksperymentowania. Poznanie żywiołu ognia, zagrożeń i korzyści, które niesie. Rozumienie zakazu zabawy ogniem. Kształtowanie umiejętności rozumowania przyczynowo-skutkowego. Wzbogacanie wiadomości na temat wulkanów. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Rozwijanie twórczej inwencji muzycznej. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
3. Wielka wyprawa – kształtowanie umiejętności odkrywania, dostrzegania w najbliższym otoczeniu nowych rzeczy zjawisk. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw różnych pojazdów, dzielenie ich na powietrzne, wodne i lądowe. Ćwiczenie logicznego myślenia, rozbudzenie zainteresowań technicznych dzieci. Nabywanie umiejętności obserwowania, wnioskowania na podstawie pracy z mapą. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu przez tworzenie akompaniamentu do muzyki. Rozwijanie umiejętności przekładania rytmu dźwiękowego na rytm ruchowy. Czerpanie radości ze wspólnych zabaw muzyczno-ruchowych.
4. Nasze podróże – poszerzanie słownika dzieci o wyrażenia dotyczące nazw geograficznych: Antarktyda, Himalaje. Zapoznanie dzieci z położeniem biegunów północnego i południowego. Poznanie środowiska życia Eskimosów, sposobem ich ubierania się, przemieszczania, budowania domów. Zapoznanie ze zwierzętami zamieszkującymi Arktykę i Antarktydę. Zapoznanie z położeniem równika, wzbogacanie słownictwa o wyrażenia: równik, Sahara, Afryka, Brazylia. Poznanie nazw i wyglądu zwierząt żyjących w ciepłych rejonach świata. Poszerzanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego zwierząt dziko żyjących. Rozwijanie słuchu muzycznego, umiejętności wokalnych, doskonalenie poczucia rytmu. Rozwijanie zdolności plastyczno-technicznych.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:
- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- wprowadzenie małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery: r, R, g,G,
- wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach,
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,
- kształtowanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej,
- czytanie prostych tekstów w oparciu o poznane litery,
- rozwijanie umiejętności czytania,
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
POJĘCIA MATEMATYCZNE:
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji,
- doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- wprowadzenie liczby i cyfry 7,
- pisanie cyfry 7 po śladzie, a potem samodzielnie,
- rozwijanie umiejętności planowania i konstruowania gry planszowej,
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
- wprowadzenie znaków matematycznych >, <,
- stosowanie znaków >, < , =,
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała i umiejętności poruszania się w przestrzeni.
Piosenka: „Cztery żywioły” sł. Urszula Kamińska, muz. Krzysztof Mroziński
1. Płynie w rzece, szumi w morzu oraz w kranie.
W niej się myjesz i musisz ją pić.
Tak jak ryba bardzo lubisz w niej pluskanie.
Ale gradem tez potrafi nieraz bić.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata.
Każdy jest nam potrzebny, by żyć.
Woda, ogień, Ziemia, powietrze.
Jednak groźne potrafią też być!
2. Jego blaskiem płoną świeca i ognisko.
Chłód i ciemność oddala, jak wiesz.
Grzeje piece i ugotujesz na nim wszystko.
Lecz pożarów przyczyną jest też.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…
3. Dmucha w żagle i wiatrakom siłę daje.
W lemoniadzie bąbelkami kusi Cię.
Nim w balonik dmuchasz i oddychasz stale.
Lecz w tornado też potrafi zmienić się.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…
4. Ona daje nam schronienie i jedzenie.
I z jej skarbów korzystamy cały czas.
Po niej biegać, skakać miło jest szalenie.
Choć lawiną też zaskoczyć może nas.
Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…