ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

1. Siły przyrody – kształtowanie postaw proekologicznych, właściwego stosunku do ochrony środowiska, wyrabiania nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska. Rozumienie znaczenia wyrażenia: surowce wtórne, bioodpady. Budzenie wrażliwości na piękno Ziemi dzięki ukazaniu jej różnorodności, bogactwa fauny i flory. Zapoznanie z niebezpieczeństwami zagrażającymi środowisku naturalnemu ze strony człowieka. Kształtowanie umiejętności rozumowania przyczynowo-skutkowego. Zapoznanie z niektórymi minerałami występującymi w ziemi oraz z zawodem geologa. Poszerzanie słownictwa dzieci o nazwy minerałów: halit, ametyst. Zapoznanie dzieci z obiegiem wody w przyrodzie. Rozumienie znaczenia wody dla życia zwierząt i roślin, a także zagrożeń ze strony wody jako żywiołu.  

                         

2. Cztery żywioły – kształtowanie umiejętności dostrzegania walorów czystego powietrza. Budzenie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych. Zapoznanie ze sposobami wykorzystania powietrza przez człowieka. Poznanie niektórych właściwości powietrza podczas eksperymentowania. Poznanie żywiołu ognia, zagrożeń i korzyści, które niesie. Rozumienie zakazu zabawy ogniem. Kształtowanie umiejętności rozumowania przyczynowo-skutkowego. Wzbogacanie wiadomości na temat wulkanów. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Rozwijanie twórczej inwencji muzycznej. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.            

 

 3. Wielka wyprawa – kształtowanie umiejętności odkrywania, dostrzegania w najbliższym otoczeniu nowych rzeczy zjawisk. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw różnych pojazdów, dzielenie ich na powietrzne, wodne i lądowe. Ćwiczenie logicznego myślenia, rozbudzenie zainteresowań technicznych dzieci. Nabywanie umiejętności obserwowania, wnioskowania na podstawie pracy z mapą. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu przez tworzenie akompaniamentu do muzyki. Rozwijanie umiejętności przekładania rytmu dźwiękowego na rytm ruchowy. Czerpanie radości ze wspólnych zabaw muzyczno-ruchowych.                  

                                                                          

4. Nasze podróże – poszerzanie słownika dzieci o wyrażenia dotyczące nazw geograficznych: Antarktyda, Himalaje. Zapoznanie dzieci z położeniem biegunów północnego i południowego. Poznanie środowiska życia Eskimosów, sposobem ich ubierania się, przemieszczania, budowania domów. Zapoznanie ze zwierzętami zamieszkującymi Arktykę i Antarktydę. Zapoznanie z położeniem równika, wzbogacanie słownictwa o wyrażenia: równik, Sahara, Afryka, Brazylia. Poznanie nazw i wyglądu zwierząt żyjących w ciepłych rejonach świata. Poszerzanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego zwierząt dziko żyjących. Rozwijanie słuchu muzycznego, umiejętności wokalnych, doskonalenie poczucia rytmu. Rozwijanie zdolności plastyczno-technicznych.

                                                                                 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:

- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,

- wprowadzenie małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery: r, R, g,G,

- wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach,

- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,

- kształtowanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej,

- czytanie prostych tekstów w oparciu o poznane litery,

- rozwijanie umiejętności czytania,

- rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji,

- doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi,

- wprowadzenie liczby i cyfry 7,

- pisanie cyfry 7 po śladzie, a potem samodzielnie,

- rozwijanie umiejętności planowania i konstruowania gry planszowej,

- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,    

- wprowadzenie znaków matematycznych >, <,

- stosowanie znaków >, < , =,

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała i umiejętności poruszania się w przestrzeni.

 

 

Piosenka: „Cztery żywioły” sł. Urszula Kamińska, muz. Krzysztof Mroziński

 

1. Płynie w rzece, szumi w morzu oraz w kranie.

W niej się myjesz i musisz ją pić.

Tak jak ryba bardzo lubisz w niej pluskanie.

Ale gradem tez potrafi nieraz bić.

Ref.: Cztery wielkie żywioły świata.

Każdy jest nam potrzebny, by żyć.

Woda, ogień, Ziemia, powietrze.

Jednak groźne potrafią też być!

 

2. Jego blaskiem płoną świeca i ognisko.

Chłód i ciemność oddala, jak wiesz.

Grzeje piece i ugotujesz na nim wszystko.

Lecz pożarów przyczyną jest też.

Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…

 

3. Dmucha w żagle i wiatrakom siłę daje.

W lemoniadzie bąbelkami kusi Cię.

Nim w balonik dmuchasz i oddychasz stale.

Lecz w tornado też potrafi zmienić się.

Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…

 

4. Ona daje nam schronienie i jedzenie.

I z jej skarbów korzystamy cały czas.

Po niej biegać, skakać miło jest szalenie.

Choć lawiną też zaskoczyć może nas.

Ref.: Cztery wielkie żywioły świata…