ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
1. NA STAREJ FOTOGRAFII - rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa, rozwijanie myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń czasowych, wdrażanie do spokojnego zażegnywania nieporozumień i konfliktów, kształtowanie umiejętności nazywania członków rodziny, doskonalenie umiejętności dostrzegania sekwencji czasowych podczas oglądania zdjęć rodzinnych, poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa, rozwijanie zainteresowania techniką, przestrzeganie zasad właściwego zachowania w miejscach publicznych, rozwijanie słownika czynnego – utrwalanie pojęć związanych ze stopniami pokrewieństwa.
2. JESIENNA MUZYKA - rozwijanie słownika czynnego o określenia cech jesiennej pogody, słuchanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty z najbliższego otoczenia dzieci, próby określania cech tych dźwięków. „Cicho – głośno”– zabawa badawcza, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą rytmu i ruchu, rozwijanie czynnego słownika o pojęcia: dyrygent, orkiestra, nuty ,wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody, poznanie i operowanie pojęciami związanymi z muzyką: orkiestra, dyrygent, nuty, omówienie sposobu zapisywania muzyki, wyglądu pięciolinii, klucza wiolinowego, nut, wzbogacenie słownika o pojęcie filharmonia, nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji, kształtowanie umiejętności improwizacji ruchowej i plastycznej, zabawa badawcza z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
3. MALI ARTYŚCI - rozwijanie słownika czynnego o pojęcia: muzeum, eksponat, sztuka oraz wyjaśnienie znaczenia kolekcjonowania dzieł sztuki lub przedmiotów używanych w czasach minionych – wartość historyczna eksponatów, doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, posługiwanie się pojęciami: sztuka, artysta, rozwijanie czynnego słownika – rozumienie wieloznaczności słowa malarz, zapoznanie z nowymi pojęciami: paleta, blejtram, sztaluga, połączone z prezentacją tych akcesoriów, rozwijanie słownika o pojęcie rzeźbiarz.
4. UBRANIA NA JESIENNE CHŁODY - poznanie nazw i sposobu wykorzystania przyborów krawieckich, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, wzbogacenie słownika czynnego dzieci w trakcie zabaw słownikowych, odkrywanie znaczenia właściwego doboru ubrania (zgodnego z porą roku) na podstawie wiedzy i doświadczenia dzieci, dzielenie się własnymi odczuciami związanymi z ciepłem i zimnem, wyrażanie radości z możliwości projektowania ciepłych, zimowych ubrań metodą kolażu, rozwijanie umiejętności samodzielnego wkładania i wiązania lub zapinania butów.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
- monografia małej i wielkiej litery t, T, i, I, d, D, k ,K Metodą Dobrego Startu
prof. M. Bogdanowicz,
- rozwijanie słuchu fonematycznego: analiza i synteza prostych wyrazów
oraz wyodrębnianie głosek w nagłosie , śródgłosie i wygłosie,
- budowanie modeli prostych wyrazów z klocków B. Rocławskiego,
- czytanie globalne prostych wyrazów,
- kreślenie po śladzie poznanych liter z zachowaniem właściwego kierunku kreślenia litery na tabliczkach, w ćwiczeniach i kartach pracy ucznia,
- próby odczytywania sylab z poznanych liter oraz prostych wyrazów,
- kształtowanie umiejętności przeliczania wyrazów w zdaniu.
POJĘCIA MATEMATYCZNE
- klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy,
- układanie rytmów kilkuelementowych,
- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi,
- monografia liczby 2 i 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym,
miarowym,
- przeliczanie w zakresie dwóch, trzech poprzez rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z wykorzystaniem liczmanów,
- nauka pisania cyfr po śladzie,
- doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych,
- kolorowanie według kodu.
PIOSENKA
Gdzie te igły?
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Narobili krawcy krzyku:
,
– Nie ma igieł w igielniku!
I pobiegli kupić nowe,
bardzo mocne, bo stalowe.
Jeż tłumaczy im, że przecież
igieł mnóstwo jest na świecie.
Gdzie nie spojrzeć – wszędzie igły.
Po co z igły robić widły.
Ref. Gdzie te igły? Jak to gdzie?
Na choince znajdziesz je! bis
I w aptece szukaj też.
I w kompasie – chyba wiesz?