ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE - GRUDZIEŃ 

 

1. Nadchodzi zima – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, wnioskowania, oceny postępowania bohaterów. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozumienie pojęć śnieg i szron. Rozwijanie umiejętności dopasowania odpowiedniego ubrania do pory roku i pogody. Kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie. Określanie wysokości dźwięków i kierunku linii melodycznej. Doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał słuchowy. Zapoznanie z tematem pomagania zwierzętom w okresie zimowym. Rozwijanie umiejętności posługiwania się materiałem plastycznym, komponowania, ozdabiania a także poczucia estetyki.  

                      

2. Coraz zimniej – poznanie różnych sposobów ogrzewania mieszkań w okresie zimy. Zwrócenie uwagi na ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła. Rozumienie konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie i śniegu. Poznanie sposobu pomiaru ciepła – zapoznanie z działaniem termometru. Poznanie znaczenia hodowli owiec, sposobu wykorzystania wełny. Rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej oraz jej opowiadania. Poznanie sposobu przystosowania się zwierząt leśnych do warunków atmosferycznych. Wzbogacanie słownictwa dzieci. Rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci oraz twórczej inwencji muzycznej i plastycznej. 

                                              

 3. Świąteczne przygotowania – kształtowanie uczucia życzliwości i chęci pomagania innym. Rozwijanie umiejętności językowych, budowanie wypowiedzi poprawnej pod względem stylistycznym. Zapoznanie ze zwyczajami Świąt Bożego Narodzenia i rolą Świętego Mikołaja. Poznanie tradycyjnych potraw wigilijnych. Rozwijanie pamięci dowolnej, umiejętności wyrazistego deklamowania wiersza. Rozwijanie wrażliwości, czerpanie radości z możliwości obdarowania bliskich osób własnoręcznie wykonanym prezentem. Rozwijanie sprawności manualnych, pomysłowości i poczucia estetyki. Kształtowanie nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie. Podtrzymywanie tradycji bożonarodzeniowych – kolędowanie, poszerzanie słownictwa o pojęcia kolęda, pastorałka.

 

4. Wesołych Świąt! – Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat. Wzmacnianie relacji rodzinnych, wytwarzanie świątecznego nastroju. Zapoznanie z warsztatem pracy aktora. Kształtowanie pewności siebie, nabywanie umiejętności wcielania się w określoną rolę. Rozwijanie wyobraźni i fantazji dzieci, budzenie wiary we własne siły. Poszerzanie słownictwa związanego z teatrem o pojęcia: reżyser, scenografia, sufler, kostiumograf, kurtyna, garderoba itp. Rozwijanie artystycznych zainteresowań i zdolności dzieci. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole. Utrwalenie piosenek o tematyce świątecznej i kolęd. Rozwijanie poczucia rytmu. Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych. Umiejętność wyrażania uczuć i przeżyć podczas występu. Wprowadzenie w radosną atmosferę Świąt Bożego Narodzenia.   

                                                                                   

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA:

- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,

- wyszukiwanie poznanych liter w wyrazach,

- rozwiązywanie rebusów fonetycznych,

- wprowadzenie małej i wielkiej pisanej i drukowanej litery: k, K, y,Y,

- kształtowanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej,

- czytanie prostych tekstów w oparciu o poznane litery,

- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,

- rozwijanie sprawności manualnej, sprawne operowanie przyborami plastycznymi,

- rozwijanie małej motoryki i koordynacji wzrokowo ruchowej poprzez kreślenie po śladzie, kontynuowanie wzorów graficznych.

 

POJĘCIA MATEMATYCZNE:

- doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi,

- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji,

- kształtowanie umiejętności określania liczebnikiem zbioru elementów,

- wprowadzenie liczby i cyfry 4, 5,

- pisanie cyfry 4, 5 po śladzie, a potem samodzielnie,

- ćwiczenie dodawania i odejmowania na zbiorach zastępczych,

- nazywanie dni tygodnia, miesięcy,

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała i umiejętności poruszania się w przestrzeni.

 

Piosenka: „Święta, święta, święta” sł. Ewa Chotomska, muz. Krzysztof Marzec

 

1. Za kilka dni, gdy spadnie śnieg, zapłonie pierwsza gwiazdka.

Spotkamy się, by spędzić czas w rodzinnych ciepłych gniazdkach.

Usiądziemy przy stole pod choinką iglastą.

Wszystkie świeczki zapłoną, będzie ciepło i jasno.

Wszystkie świeczki zapłoną, będzie ciepło i jasno.

Ref.: Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

Święta, święta, święta, święta, narodziny pana.

Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

Święta, święta, święta, święta, narodziny pana.

 

2. Przez jakiś czas zostanie w nas świąteczny zapach ciasta.

By tak jak ptak, gdy minie rok, w rodzinne wrócić gniazda.

Gdy zaświeci choinka, odnowimy wspomnienia.

Łamiąc kruchy opłatek, wypowiemy życzenia.  

Łamiąc kruchy opłatek, wypowiemy życzenia. 

Ref.: Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

Święta, święta, święta, święta, narodziny pana.

Święta, święta, święta, święta, czas kolędowania.

Święta, święta, święta, święta, narodziny pana.