ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
1.W MARCU JAK W GARNCU - rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia W marcu jak w garncu. Budzenie zainteresowania zmianami w przyrodzie związanymi z porą roku oraz zjawiskami atmosferycznymi, zabawa rytmiczna z wykorzystaniem przysłowia. Zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności; wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia; rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu. . „Jaką dziś mamy pogodę?” – zabawa słownikowa; opisywanie zjawisk pogodowych i przyrodniczych, wzbogacanie słownika czynnego dzieci, doskonalenie umiejętności właściwego doboru garderoby do pogody, wzbogacanie wiadomości na temat wiosny.
2.WSZYSTKO ROŚNIE - utrwalanie nazw wiosennych kwiatów; rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, . „Różne cebule” – zabawa dydaktyczna; rozmowa o cebulach spożywczych i cebulkach kwiatowych. „Co jest cebuli potrzebne do życia?” – zabawa badawcza. .rozwijanie umiejętności porządkowania zbiorów rosnąco, budzenie ciekawości poznawczej; doskonalenie sprawności manualnej; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; rozwijanie sprawności narządów mowy. Zabawy badawcze, poszerzanie wiedzy dzieci na temat świata roślin; rozwijanie słownika czynnego dzieci.
3.CZAS NA WIOSENNE PORZĄDKI - kształtowanie postaw społecznych – pomaganie innym; rozmowa na temat wiosennych porządków domowych. „Jak czystość naszego otoczenia wpływa na nasze zdrowie?” – rozmowa z dziećmi, poszerzanie słownika czynnego dzieci. Usystematyzowanie wiadomości dzieci dotyczących wpływu czystości i higieny w najbliższym otoczeniu na nasze zdrowie, wzbogacanie słownictwa o nazwy przyborów i narzędzi ogrodniczych. Poszerzanie doznań sensorycznych, zdobywanie wiedzy o wybranych gatunkach ptaków. Spacer po najbliżej okolicy w poszukiwaniu oznak wiosny. Obserwacja ptaków w najbliższym otoczeniu, zwrócenie uwagi na gwar, pośpiech, zachowanie ptaków. Wypatrywanie gniazd w gałęziach drzew.
4.WIELKANOCNE TRADYCJE - wdrażanie do przestrzegania zwyczajów świątecznych; wyszukiwanie na obrazku ukrytych elementów o tematyce wielkanocnej, rysowanie pisanek zgodnie z podanym kodem. „Wielkanocny koszyk” – zabawa dydaktyczna, poznawanie znaczenia symboli związanych ze świętami wielkanocnymi.
Bajkowe pisanki sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Do zajączka przyszła kurka: – Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
– Z koszem jajek na pisanki mama-kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki: – A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę i na każdym będzie bajka.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe. Rozdamy je z dobrym słowem,
świątecznym życzeniem, wiosennym marzeniem
Bajkowe pisanki, bajkowe, wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem, że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach i zieleni się rzeżucha.
Pisankowych opowieści Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi w gości wybrał się baranek.
A dla niego mała kurka kosz bajkowych ma pisanek.
PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
Monografia kolejnych litery na podstawie prostych wyrazów
próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk;
„Wyrazowa zupa” – zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność łączenia sylab i ich odczytywania.
kształtowanie zainteresowania czytaniem
POJĘCIA MATEMATYCZNE
doskonalenie umiejętności określania części wspólnej zbioru na przedmiotach;
rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności klasyfikacji
„Kto pierwszy znajdzie wiosnę?” – konstruowanie gry-ściganki;
rozwijanie sprawności manualnej i orientacji na kartce
doskonalenie umiejętności przeliczania,
porządkowania rosnąco elementów zbioru,
posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
rozwijanie umiejętności porządkowania zbiorów rosnąco
pojęcie zbioru 7-elementowego, umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie siedmiu,
podpisywanie zbiorów za pomocą cyfr, stosowanie znaku =.