ZADANIA   DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

 

1.W MARCU JAK W GARNCU - rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia W marcu jak w garncu. Budzenie zainteresowania zmianami w przyrodzie związanymi z porą roku oraz zjawiskami atmosferycznymi, zabawa rytmiczna z wykorzystaniem przysłowia. Zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności; wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia; rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu. . „Jaką dziś mamy pogodę?” – zabawa słownikowa; opisywanie zjawisk pogodowych i przyrodniczych, wzbogacanie słownika czynnego dzieci, doskonalenie umiejętności właściwego doboru garderoby do pogody, wzbogacanie wiadomości na temat wiosny.

 

2.WSZYSTKO ROŚNIE - utrwalanie nazw wiosennych kwiatów; rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, . „Różne cebule” – zabawa dydaktyczna; rozmowa o cebulach spożywczych i cebulkach kwiatowych. „Co jest cebuli potrzebne do życia?” – zabawa badawcza. .rozwijanie umiejętności porządkowania zbiorów rosnąco, budzenie ciekawości poznawczej; doskonalenie sprawności manualnej; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; rozwijanie sprawności narządów mowy. Zabawy badawcze, poszerzanie wiedzy dzieci na temat świata roślin; rozwijanie słownika czynnego dzieci.

 

3.CZAS NA WIOSENNE PORZĄDKI - kształtowanie postaw społecznych – pomaganie innym; rozmowa na temat wiosennych porządków domowych. „Jak czystość naszego otoczenia wpływa na nasze zdrowie?” – rozmowa z dziećmi, poszerzanie słownika czynnego dzieci. Usystematyzowanie wiadomości dzieci dotyczących wpływu czystości i higieny w najbliższym otoczeniu na nasze zdrowie, wzbogacanie słownictwa o nazwy przyborów i narzędzi ogrodniczych. Poszerzanie doznań sensorycznych, zdobywanie wiedzy o wybranych gatunkach ptaków. Spacer po najbliżej okolicy w poszukiwaniu oznak wiosny. Obserwacja ptaków w najbliższym otoczeniu, zwrócenie uwagi na gwar, pośpiech, zachowanie ptaków. Wypatrywanie gniazd w gałęziach drzew.

 

4.WIELKANOCNE TRADYCJE - wdrażanie do przestrzegania zwyczajów świątecznych; wyszukiwanie na obrazku ukrytych elementów o tematyce wielkanocnej, rysowanie pisanek zgodnie z podanym kodem. „Wielkanocny koszyk” – zabawa dydaktyczna, poznawanie znaczenia symboli związanych ze świętami wielkanocnymi.

 

Bajkowe pisanki sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

 

Do zajączka przyszła kurka: – Ko, ko, ko, ko – zagdakała.

– Z koszem jajek na pisanki mama-kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki: – A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę i na każdym będzie bajka.

 

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe. Rozdamy je z dobrym słowem,

        świątecznym życzeniem, wiosennym marzeniem

 

Bajkowe pisanki, bajkowe, wesołą wiodą rozmowę,

że wiosna za oknem, że w dyngus ktoś zmoknie.

Rośnie żytko jak na drożdżach i zieleni się rzeżucha.

Pisankowych opowieści Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi w gości wybrał się baranek.

A dla niego mała kurka kosz bajkowych ma pisanek.

 

 

PRZYGOTOWANIE  DO CZYTANIA  I PISANIA 

 

rozwijanie analizy i syntezy słuchowej

Monografia kolejnych   litery na podstawie prostych  wyrazów

próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów;

rozwijanie spostrzegawczości  wzrokowej

rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk;

„Wyrazowa zupa” – zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność łączenia sylab i ich odczytywania.

kształtowanie zainteresowania czytaniem

 

POJĘCIA  MATEMATYCZNE 

 

doskonalenie umiejętności określania części wspólnej zbioru na przedmiotach;

rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności klasyfikacji

 „Kto pierwszy znajdzie wiosnę?” – konstruowanie gry-ściganki;

rozwijanie  sprawności manualnej i orientacji na kartce

doskonalenie umiejętności przeliczania,

porządkowania rosnąco elementów zbioru,

posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

rozwijanie umiejętności porządkowania zbiorów rosnąco

pojęcie zbioru 7-elementowego, umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie siedmiu,

podpisywanie zbiorów za pomocą cyfr, stosowanie znaku =.