ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE 

 

1.Wesoły karnawał - ; zapoznanie ze zwyczajem przebierania się na bal karnawałowy; rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytm,zabawy indywidualne z dziećmi zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi; rozwijanie zainteresowań, doskonalenie różnorodnych umiejętności,zabawy mające na celu wytworzenie dobrej atmosfery w grupie. „Karnawałowa garderoba” – działanie dzieci.„Wesoły karnawał” – rozmowa kierowana z dziećmi na podstawie ich doświadczeń,rozwijanie kreatywności; rozwijanie umiejętności językowych,zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabawy; rozwijanie kreatywności.

2.Dawno temu, prehistoria i legendy - rozwijanie sprawności fizycznej; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi; rozwijanie wyobraźni plastycznej,

zabawy mające na celu wytworzenie dobrej atmosfery w grupie. „Dinozaury” – działanie dzieci. „Tajemnicze odgłosy” – zagadki słuchowe,; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; nabywanie umiejętności wnioskowania.„Dinozaury do jaskini” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. „Spacer dinozaurów” – zabawa dydaktyczna,. „Jak mieszkali jaskiniowcy” – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji.rozwijanie doświadczeń w zakresie percepcji dotykowej.

3.Kiedy patrzę w niebo - rozwijanie ciekawości poznawczej; budzenie zainteresowania książkami; poznanie sposobu wykonania zegara słonecznego; dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni i nocy; ćwiczenie pamięci,zabawy mające na celu wytworzenie dobrej atmosfery w grupie. „Kącik astronomiczny” – działanie dzieci. „Wędrówka słońca” – zabawa przy muzyce,„Słońce wschodzi i zachodzi” – zabawa z chustą animacyjną. „Noc i dzień” – zabawa badawcza.Zegar słoneczny” – zabawa konstrukcyjno-badawcza,poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny.. „Gwiazdy” – rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji i ich wiedzy,pogłębienie wiedzy i słownictwa związanych z kosmosem.

4.Oznaki wiosny - rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,„Marcowy garnek” – rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia W marcu jak w garncu. Budzenie zainteresowania zmianami w przyrodzie związanymi z porą roku oraz zjawiskami atmosferycznymi.„Jaką dziś mamy pogodę?” – zabawa słownikowa; opisywanie zjawisk pogodowych i przyrodniczych, wzbogacanie słownika czynnego dzieci,doskonalenie umiejętności właściwego doboru garderoby do pogody.

 

PRZYGOTOWANIE DO PISANIA I CZYTANIA 

- przygotowanie do rozpoznawania i nazywania  kolejnych  4 liter

- rozwijanie umiejętności artykulacyjnych, fonacyjnych

- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

- doskonalenie techniki czytania prostych tekstów

- próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

-„Dokończ zdanie” – zabawa słownikowa

- zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności; wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia;

- odczytywanie globalne nazw dni tygodnia.

 

POJĘCIA  MATEMATYCZNE 

- rozwijanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji;

- rozwijanie umiejętności przeliczania;

- kształtowanie umiejętności godzenia się z przegraną

- rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów;

- kształtowanie orientacji przestrzenne

- rozwijanie umiejętności liczenia;

- rozwijarozwijanie myślenia matematycznego podczas konstruowania gry

- doskonalenie myślenia matematycznego – wprowadzenie liczby i cyfry 8 w trzech aspektach;

- doskonalenie liczenia w zakresie 8;

- doskonalenie umiejętności określania części wspólnej zbioru na przedmiotach; rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności klasyfikacji

 

Nocne rozmyślania sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Marcin Piękos

 

Ref.: Gdy na niebo patrzę nocą, księżyc widzę z gwiazd karocą.

        Kiedy się do łóżka kładę, niebo zmienia się w estradę.

        I choć czas jest już do spania, w głowie kłębią się pytania.

        Czy to niebo nad głowami to mięciutki jest aksamit?

        Czy te gwiazdki, tam w oddali, są maleńkie jak koralik?

        Czy słoneczko na noc gaśnie, by móc rano świecić jaśniej?

        Gdy księżyca jest połowa, gdzie się to drugie pół chowa?

 

Ref.: Gdy na niebo patrzę nocą, księżyc widzę z gwiazd karocą...

       

        Czy te gwiazdki na błękicie wiodą własne gwiezdne życie?

        Gdy noc mija, czemu gasną? Czyżby próbowały zasnąć?

        Ile planet krąży wokół? Czy są na nich pory roku?

        Czy nic z nieba, kto mi powie, spaść nie może nam na głowę?

 

Ref.: Gdy na niebo patrzę nocą, księżyc widzę z gwiazd karocą...

 

        Księżyc okiem do mnie mruga. Potem gwiazdy: jedna, druga...

        Mama właśnie o nich śpiewa, kładę się, zaczynam ziewać...

        I choć czas jest już do spania, w głowie kłębią się pytania.